آیت الله مصباح یزدی در دیدار ناظران شورای نگهبان:

مشروعیت قوانین به امضای شورای نگهبان است

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: در کشور ما نیز امضای شورای نگهبان که از سوی ولی فقیه مشخص می‌شوند، ضامن مشروعیت قوانین است. یعنی اگر همه اعضای مجلس شورای اسلامی، به قانونی رأی دهند ولی شورای نگهبان آن را تأیید نکند، آن قانون بی‌اعتبار است.
کد خبر: ۴۲۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴ - 03March 2015

مشروعیت قوانین به امضای شورای نگهبان است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آثار آیتالله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (ره) در جمع ناظران شورای نگهبان با اشاره به تحقق حادثه عظیم انقلاب اسلامی در 36 سال پیش در این کشور اظهار داشت: در بیشتر کشور های دنیا، انقلاب های متعددی واقع شده است، اما انقلاب ایران، متفاوت از سایر انقلاب ها بود که امام (ره) با اسلامی خواندن آن، وجه تفاوت آن را بیان کردند.

آیتالله مصباح یزدی با بیان این که بزرگترین نشانه و معرف این انقلاب، ولایت فقیه است و بسیاری از کشورها، از نظام ایران به حکومت ولایت فقیه تعبیر میکنند، گفت: با نگاهی به سخنان امام (ره) و انقلابیون و شهدای انقلاب اسلامی، میتوان به سادگی فهمید که هدف از این انقلاب، اجرای احکام اسلام در جامعه و تحقق ارزشهای اسلامی بوده است؛ در واقع هدف اسلام بود و اگر مردم جان و مال خود را کف دست گرفتند و شکنجهها را تحمل نموده و ایثار و فداکاری کردند، همه به خاطر اسلام بود.

وی با اشاره به این که البته گروههای دیگری هم با اهداف غیردینی به دنبال اصلاح حکومت و یا نهایتا انقلاب بودند، اما مورد اقبال نبودند و کار چندانی از پیش نبردند، اظهار داشت: امام(ره) شعار اسلام را مطرح کرد و لذا دل های مردم نیز جلب شد.

آیت الله مصباح ادامه داد: امام (ره) در این راه، تمام وجود خود را برای خدا وقف کرد و چیزی به جز خدا نمیدید و هرگز منیت و غرور در ایشان دیده نشد، لذا مصداق این وعده الهی واقع شد که هر کس برای خداوند کار کند، خداوند او را یاری خواهد داد؛ خداوند انقلابی را به مردم ایران هدیه کرد که نسبت به سایر انقلابها، هزینه کمتر، پایداری بیشتر، و رشد و بالندگی سریعتر داشت.

وی با اشاره به لزوم نهاد حاکمیت در هر کشور، یکی از دلایل ضرورت حکومت را حفظ امنیت داخلی و خارجی دانست و افزود: با توجه به داستان طالوت در قرآن کریم، مشخص میشود که هر حرکت الهی و دینی بخواهد در جامعه صورت گیرد، اولا باید با اجازه خداوند متعال باشد و ثانیا حاکم و فرمانده نیز باید یا از طرف خداوند منصوب شده باشد و یا از طرف وی مأذون باشد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلابها، اظهار داشت: اگر حاکم جامعه مأذون از طرف خداوند نباشد، حکومتش غیر مشروع است، هرچند همه مردم نیز آن را پذیرفته باشند و لذا طبق فرمایش امام(ره)، اگر رئیس جمهور منتخب، از طرف ولی فقیه – که مأذون از طرف خداست – نصب نشود، حکومتش طاغوت خواهد بود و اطاعت از او حرام است؛ لذا رکن اول جامعه اسلامی، وجود حاکم منصوب یا مأذون از طرف خداست.

وی اجرای احکام اسلامی را دومین رکن جامعه اسلامی دانست و افزود: در این جامعه، قوانین نیز باید بر اساس دین باشد، یا حداقل مخالف احکام کلی الهی نباشد؛ لذا در کشور ما نیز امضای شورای نگهبان - که از سوی ولی فقیه مشخص میشوند – ضامن مشروعیت قوانین است؛ یعنی اگر همه اعضای مجلس شورای اسلامی، به قانونی رأی دهند ولی شورای نگهبان آن را تأیید نکند، آن قانون بیاعتبار است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این سئوال که هرچند حاکم جامعه اسلامی باید مأذون از طرف خدا باشد، اما در زمان غیبت چگونه باید حاکم مأذون را شناخت، افزود: در این جا نیز ائمه (ع) تکلیف را مشخص کردهاند و از قدیم الایام تا کنون فقها، ادله و روایات آن را در کتب فقهی خود آوردهاند، که البته کسی که این بحث را بیشتر تبیین و تفسیر کرده، در دسترس عموم قرار داد، حضرت امام (ره) بود.

وی با بیان این که اهل بیت (ع)، تکلیف مردم در زمان غیبت را نیز مشخص کردهاند، اظهار داشت: بر اساس ادله، حکم نائب امام زمان (عج) در واقع حکم امام زمان، و اطاعت از او اطاعت از امام زمان (عج)، و مخالفت با او در حد شرک بالله است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که امام (ره)، نام این نظام را جمهوری اسلامی گذاشتند تا برای دنیا مأنوستر باشد، اظهار داشت: معنای جمهوری اسلامی این است که حاکم در این نظام، یکی از همین مردم است، و در عین حال باید از طرف خدا نیز مأذون باشد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به این که از همان صدر اسلام، همواره اسلام ناب با پیرایههای غیر اسلامی آمیخته شده است، اظهار داشت: در هیچ یک از ادوار- به جز حکومت علی(ع) و حکومت بسیار کوتاه امام حسن(ع)، حکومتهای اسلامی بر اساس موازین ناب اسلامی شکل نگرفت و نه تنها در آنها، شخص حاکم، مأذون از طرف خداوند نبود، بلکه احکام اسلام هم دچار التقاط شد؛ برخی از احکام اسلامی به فراموشی سپرده شد و برخی از بدعت ها به نام اسلام وارد دین شد.

وی افزود: شاید در حال حاضر هم عدهای آشکارا و یا در پس پرده نفاق بیان کنند که قانون اسلام نباید در کشور اجرا شود و یا نمیتواند اجرا شود که در این صورت باید پرسید: انقلاب اسلامی چه فرقی با سایر انقلابها دارد؟ اصلا چرا مردم انقلاب کردند؟ مگر غیر از این بود که شاه به عمره میرفت، از کاخ شاه مراسم سوگواری اباعبدالله (ع) پخش میشد، قرآن چاپ میشد و مسجد میساختند؟ پس باید توجه داشت که مشکل تنها انجام وظایف فردی نبود، بلکه مشکل وجود قوانین و حکام غیر اسلامی بود.

عضو جامعه مدرسین افزود: انقلاب اسلامی نه فقط به منظور پرداختن به وظایف فردی، بلکه برای اجرای احکام و قوانین اجتماعی اسلام شکل گرفت، و وظیفة ما تلاش برای تحقق این آرمان بلند است.

آیتالله مصباح یزدی با بیان این که خداوند متعال نعمتی به ما ارزانی داشته که به هیچ جامعه دیگری نداده است، اظهار داشت: این نعمت عظیم، وجود شخصی است که صلاحیت نیابت امام زمان (عج) را به بهترین وجه داراست؛ اما باید ببینیم ما چه انجام میدهیم و چه میزان شکرگزار این نعمت بودهایم؛ و اصلا تا چه میزان به ولایت فقیه باور داریم و او را اطاعت میکنیم؟

وی با بیان این که عدم مرور و یادآوری پایههای فکری سبب فراموشی آنها میشود، خاطر نشان کرد: اگر اعتقادات و پایههای فکری خودمان را بازخوانی نکنیم، کم کم یادمان می رود که چرا انقلاب شد، و خون های پاکی که برای این انقلاب ریخته شد، برای چه بود؟ لذا باید همواره اهداف را یادآوری و مرور کنیم تا بتوانیم امروز که ریزه خوار سفره شهدا هستیم، شکر آن ها را به جا آورده و به وظیفه خود به عنوان یک انسان مسلمان عمل کنیم.

آیت الله مصباح با اشاره به لزوم راه اندازی جلسات هفتگی و مراسم توسل به اهلبیت (ع)، اظهار داشت: کسانی که انقلاب کردند و در جبههها به شهادت رسیدند، در همان دوران شاهنشاهی و در همین جلسات مذهبی تربیت شده بودند؛ آیا در حال حاضر که نظام اسلامی بر سر کار است، نباید چنین جلساتی را، آن هم با کیفیتتر برگزار کرد؟ نباید بهانه آورد که دولت مخالفت میکند؛ مگر دولت مخالفت میکند که شما بر معلومات دینی خود بیفزایید؟ مگر دولت مانع میشود که شما نیتتان را برای اجرای احکام اسلامی، خالص و تقویت کنید؟ و یا مگر متصدیان مانع میشوند که دینتان از شکمتان برایتان بیشتر اهمیت داشته باشد؟

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به وظایف فردی و اجتماعی افراد در جامعه اسلامی، اظهار داشت: امام (ره) به ما یاد داد همانگونه که نماز بر ما واجب است، دخالت در تعیین سرنوشت جامعه اسلامی نیز وظیفه ماست؛ لذا هر انسانی در این نظام، در هر پستی که باشد، در این زمینه وظیفه دارد، و هر چه پست بالاتری داشته باشد، مسئولیت سنگین تری هم دارد.

وی با اشاره به این که انقلاب اسلامی برای اجرای احکام اسلامی در جامعه بود، ادامه داد: امروزه ما وارث خون شهدا و دستاوردهای انقلاب هستیم و تا زمانی که نفس می کشیم، نسبت به این نظام وظیفه داریم؛ باید همواره توجه داشته باشیم که هدف انقلاب چه بود. آیا انقلاب اسلامی برای سیر کردن شکم بود؟ آیا انقلاب اسلامی برای موسیقیهای آن چنانی بود؟ آیا انقلاب برای این بود که اگر قبل از انقلاب، ربا نهایتاً 12 درصد بود، امروز بانک های اسلامی ربای 30 درصد بگیرند؟!

عضو خبرگان رهبری در جمع بندی سخنان خود گفت: اولا باید سعی کنیم آن چه از اسلام می دانیم را مرور و یادآوری کنیم تا مبادا وظایف خود را فراموش کنیم، ثانیا سعی کنیم هر روز بر معلومات دینی خود بیفزاییم، و ثالثا هر روز اهتماممان به اجرای احکام اسلامی بیشتر شود و هرگز ناامید نشویم و بدانیم که دین همان دین، و خدا همان خداست، و ما اگر برای دین خدا قدمی برداریم، او هم ما را یاری خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به لزوم تبعیت از فرامین رهبری اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی و اتکا به تولیدات داخلی و رسیدگی به مردم کشور از جمله این فرامین هستند که حجت را بر هر فرد مؤمنی تمام میکند که کمک به یک مسلمان ایرانی ولو فاسق باشد، بهتر است از تقویت کافر خارجی.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها