یادداشت/ رسول حسنی

رنج جهان صنعتی از جاهلیت مدرن

جهان صنعتی امروز چندان هم که ادعا می‌شود از دایره جاهلیت بیرون نیامده است، جهان مدرن با وجود پیشرفت‌ها در علوم مختلف همچنان در فقر علوم انسانی و جاهلیتی مدرن دست و پا می‌زند.
کد خبر: ۴۲۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰ - 02November 2020

Kگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ تاریخ غرب مملو از تیرگی‌ها و وحشی‌گری‌ها و چپاول کشورهای دیگر است، غرب چه زمانی که زیر سیطره کلیساها بود و چه در دوران جنگ‌های صلیبی و قرون وسطی نتوانست به درک درستی از علوم انسانی برسد تا بر اساس آن جامعه آرمانی خود را بسازد. به همین دلیل است که مسئله هویت در جوامع غربی همچنان لاینحل باقی مانده است.

غرب دین و دین‌باوری را بزرگترین مانع برای خوش‌بختی بشر می‌داند و مدام به اتکای اندیشه‌های برآمده از بشر محدود سعی دارد نسخه‌هایی برای بهبود زندگی بپیچد، نسخه‎هایی که انسان امروز را بیشتر در دایره نیستی و پوچی محدود می‌کند. رهبران ناآگاه کشورهای غربی با همان تصور غلطی زندگی می‌کنند که رهبران دینی قرون وسطایی زندگی می‌کردند و هر کدام به نحوی در جهت استثمار انسان بودند نه سعادت انسان.

اتفاقات مدیریت شده در فرانسه و اظهارات رییس جمهور مرتجع فرانسه «امانوئل مکرون» که داعیه آزاد اندیشی دارد، در واقع نماینده جامعه‌ای است که غرق در جاهلیت مدرن است. مکرون‌های امروز از اخلاف کسانی هستند که 14 قرن پیش از این پنبه در گوش می‌کردند تا ندای آسمانی پیامبر اکرم (ص) را نشوند. 

اینان مانند کسانی هستند که با سعی بیهوده قصد دارند چهره خورشید را بپوشانند، غافل از اینکه جز بردن عرض خود ثمر دیگری ندارد. البته این قبیل اتفاقات تعجبی ندارد و بارها در طول تاریخ شاهد چنین وقایعی بوده‌ایم، ما به جای محکوم کردن ماکرون و هم‌پیمانان جاهلش باید ببینیم در جهت تبلیغ چهره انسان‌ساز نبی مکرم (ص) چه قدمی برداشته‌ایم؟

اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه سینما تا کنون چه تعداد اثر با مضمون شخصیت رسول خدا (ص) تولید کرده‌اند تا بتوان آن را به مردم جهان عرضه کرد. هنوز فیلم سینمایی «محمدرسول ‌الله» ساخته «مصطفی عقاد» تنها اثری است که تا اندازه‌ای به حقیقت پیامبر اسلام (ص) نزدیک شده است و متاسفانه این اتفاق یک بار برای همیشه افتاد. مجید مجیدی در فیلم «محمد (ص)» تنها به بازسازی تاریخ بسنده کرده است و با همه ارزشمند بودن این اثر، مخاطب نمی‌تواند به درکی از شخصیت بی‌مانند پیامبر معظم (ص) مسلمانان برسد.

حتی اگر آثار مذهبی و مرتبط با تاریخ اسلامی را با تساهل در جهت معرفی چهره پیامبر اکرم (ص) بپذیریم هنوز فاصله زیادی داریم با خیل آثاری که علیه اسلام ساخته شده و همچنان ساخته می‌شود. سکوت مسلمانان هنرمند و بی‌تفاوتی آنها در این میدان سبب می‌شود که هر از گاهی امثال مکرون‌ها ساز جاهلیت خود را کوک کند و به ساحت قدسی نبی مکرم (ص) اهانت کند.

اگر مدعی آن هستیم که اسلام دین حیات بخش و ناجی همه مردم جهان است ـ که حقیقتا نیز چنین است ـ چرا تا این حد سترون و منفعلانه عمل می‌کنیم و مدیران فرهنگی ما جز اکتفا کردن به صدور بیانیه گامی اساسی در این مسیر برنمی‌دارند. انقلاب اسلامی که درواقع احیای اسلام ناب محمدی است باید بیش از کشورهای اسلامی دیگر در جبهه مبارزه با جاهلیت حضور موثر داشته باشد.

خوشبختانه در میدان جهاد فرهنگی علیه جاهلیت مدرن دست‌مان خالی نیست، چه در حوزه تولید محتوا، چه در بحث داشتن منابع فرهنگی و چه در حوزه بهره‌مندی از نیروی مستعد انسانی به هیچ عنوان کاستی نداریم، تنها اشکال موجود هدایت این سه بخش با هم است که آن نیز با داشتن راهبردی منسجم قابل تحصیل است، می‌توان با یک برنامه مشخص در کوتاه‌ترین زمان ممکن آثاری قابل توجه در خصوص معرفی و ترسیم چهره جهانی پیامبر اسلام (ص) تولید کرد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار