معرفی کتاب؛

سیری در آزادسازی سنندج در «بیست‌ودو روز نبرد»

کتاب «بیست‌ودو روز نبرد»، بررسی آزادسازی سنندج 1359 ـ 1357 به قلم «مجید نداف» منتشر شد.
کد خبر: ۴۲۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۴ - 04November 2020

سیری در آزادسازی سنندج در «بیست‌ودو روز نبرد»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیاری از دولت‌های دنیا از گسترش نهضت امام خمینی (ره) احساس خطر کردند به همین منظور با حمایت از منافقین و گروه‌های تجزیه‌طلب سعی در از میان بردن و یا تضعیف انقلاب اسلامی کردند که حوادث سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی در سنندج نمونه‌ای از اقدامات تجزبه‌طلبان است.

کتاب «بیست‌ودو روز نبرد، بررسی آزادسازی سنندج 1359 ـ 1357» که به قلم «مجید نداف» به نگارش درآمده است نگاهی دارد به مقابله رزمندگان ایران اسلامی با تجزیه‌طلبانی که قصد جدا کردن کردستان از ایران را داشتند.

این کتاب در سه فصل با عنوان «سیمای عمومی سنندج»، «در آستانه رویارویی نهایی» و «روزشمار شرح نبرد» تنظیم شده است که هر فصل با ذکر جزییات و به تفصیل به شرح رویدادهای سال 1359 در سنندج پرداخته است.

در مقدمه کتاب «بیست‌ودو روز نبرد» آمده است:

«بیست‌ودو روز نبرد خونین نظامی بین گروه‌های مسلح تجزیه‌طلب و رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی از 4 تا اردیبهشت 1359، با این هدف صورت گرفت تا بر حسب وظیفه دینی، انقلابی و قانونی به فریاد تظلم‌خواهی مردم مسلمان سنندج، پیام نوروزی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر ضرورت برقرای امنیت در سال 1359 و نیز پیام وحدت‌بخش ایشان به مناسبت 12 فروردین پاسخی قاطع داده شود.

عملیات آزادسازی سنندج، طلیعه راهی بود تا برای همیشه نواحی تحت سلطه جدایی‌طلبان مسلح اعم از شهرها، روستاها و محورهای بین شهری پاک‌سازی شود. از آنجا که این عملیات زمینه‌های مهم سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی و پیامدهای راهبردی در چارچوب پدافند امنیت داخلی داشت، تجزیه و تحلیل همه ابعاد آن ضروری به نظر می‌رسد. با وجود این، در حوزه تحقیق و پژوهش کمتر بدان پرداخته شده است.

در این کتاب سعی شده است به روش تحلیلی و توصیفی جزئیات وقایع مربوط به این مقطع از تاریخ انقلاب اسلامی تشریح شود. بر این اساس ضمن رعایت زمان‌بندی و سیر تاریخ حوادث، روند مباحث از کل به جزء نوشته شده است.»

«بیست‌ودو روز نبرد» در 666 صفحه مصور به قلم «مجید نداف» نوشته شده و توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار