امیر شهرام در گفت‌وگو با دفاع پرس عنوان کرد

بکارگیری «پهپادهای پدافندی» برای تأمین امنیت آسمان کشور

معاون قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه ایران در زمینه استفاده از پهپاد جزو کشورهای قدرتمند جهان محسوب می‌شود، گفت: استفاده از پهپادهای پدافندی برای پوشش هوایی بهتر، یکی از تاکتیک‌های دفاعی ما محسوب می‌شود.
کد خبر: ۴۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱ - 07March 2015

بکارگیری «پهپادهای پدافندی» برای تأمین امنیت آسمان کشور

امیر سرتیپ دوم «شاهرخ شهرام» معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، اظهار داشت: سامانههای راداری و موشکی قرارگاه پدافند هوایی قابلیتهای لازم را برای ایجاد فضای امن دارا هستند، و شبکه یکپارچه پدافند با ایجاد لایههای دفاعی پوشش لازم را در این خصوص ایجاد میکند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امروز از «پهپاد پدافندی» در دفاع هوایی استفاده میشود، افزود: همانطور که میدانید کشور ما به لحاظ  توان پهپادی جزو کشورهای قدرتمند جهان محسوب میشود، و ما نیز با توجه به نوع مأموریتهایی که بر عهده داریم در حوزههای مختلف کشف، شناسایی و حتی در حوزه درگیری و پدافندی نیز از این سامانهها استفاده میکنیم.

امیر شهرام افزود: بدون تردید ما برای مقابله با اهداف متخاصم و ایجاد فضایی امن در سطح کشور از تاکتیکهای مختلفی استفاده میکنیم، که استفاده از «پهپاد پدافندی» یکی از تاکتیکهای ما در دفاع چند لایه جهت پوشش هوایی مناسب است.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای مختلف قرارگاه پدافند هوایی تصریح کرد: قرارگاه دستاوردهای مختلف بومی و بهینهسازی شدهای را در اختیار دارد، که  در شرایط خاص خودش به اجرای مأموریت میپردازند، و ما نباید در مواقع غیر ضروری دستاوردهای خود را رونمایی کرده، و آن را در معرض نمایش قرار دهیم؛ بنا بر این آنچه که امروز به اطلاع مردم میرسد و از آن مطلع میشوند تنها بخشی از توان دفاعی ما محسوب میشود.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) تصریح کرد: برای نمونه در رزمایش اخیر ارتش فعالیتهای بسیاری صورت گرفت، که تنها بخشی از آن به تصویر کشیده شد؛ در حالی که دستاوردهای قابل توجهی را برای ما در حوزه تاکتیکی و استراتژیکی داشت.

امیر شهرام متحرکسازی سیستمهای پدافندی را از دیگر نقاط قوت پدافند هوایی کشور دانست و افزود:  سیستمهای پدافندی باید متحرک باشند و قابلیت نقل و انتقال را به سهولت داشته باشند، وگرنه محکوم به فنا و شکست هستند؛ لذا با تجربهای که در دوران دفاع مقدس داشتیم، توانستیم ظرفیت لازم را متناسب با نوع سامانه ها ایجاد کنیم و بحمدالله امروز تمامی سامانههای ما چابک بوده و امکان جابهجایی و نقل و انتقال را دارند.

وی همچنین در تبیین عملکرد قرارگاه پدافند هوایی در جلوگیری از اصل غافلگیری اظهار داشت: همانطور که میدانید ماموریت پدافند هوایی 24 ساعته است و هیچگاه در این روند خللی وارد نمیشود، اما برای جلوگیری از اصل غافلگیری، تمرین در حفظ آمادگی را ایجاد کردهایم؛ یعنی در زمانهایی که انسان بهواسطه نیاز بدن ممکن است با مشکل مواجه شود (یک نصف شب تا 4 صبح) "وضعیت خطر" را ایجاد میکنیم و سپس بازخورد آن را می گیریم تا نیروها از استقامت و هوشیاری لازم برخوردار باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها