رئیس فراکسیون زنان مجلس:

قانون تسهیل ازدواج بازنگری می‌شود/ طرح جوانی جمعیت در مجلس تهیه شد

«فاطمه قاسم‌پور» گفت: متأسفانه قانون تسهیل ازدواج پس از ۱۵ سال اجرایی نشده و بازنگری این قانون را مدنظر قرار دادیم که در مراحل اولیه هستیم.
کد خبر: ۴۲۵۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳ - 05November 2020

قانون تسهیل ازدواج بازنگری می‌شود/ طرح جوانی جمعیت در مجلس تهیه شدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، «فاطمه قاسم‌پور» رئیس فراکسیون زنان مجلس پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی مطالبه‌گری هسته‌های بسیج دانشجویی مازندران با موضوع بررسی عملکرد مجلس در حوزه زنان به بحث قانون‌گذاری مشارکتی و مزایای آن اشاره کرد و به چرایی اجرا نشدن قانون مصوب تسهیل ازدواج در مجلس پرداخت و اظهار داشت: این قانون پس از 15 سال همچنان روی زمین مانده است.

وی افزود: خیلی از قوانین برای اینکه خصلت اجرایی پیدا کنند نیازمند این است که در پیگیری فرایند قانون‌گذاری فقط دغدغه نماینده مجلس نباشد و صدای افراد ذینفع قانون شنیده نشود که دغدغه را درست تشخیص بدهد و از نخبگان و جریان‌های میانی و جوانان برای مشورت استفاده نشود، ممکن است قانونگذاری احسن نباشد.

قاسم‌پور تصریح کرد: کسی که نسبت به قانون مصوب اطلاع نداشته باشد و درگیر فرایند قانون‌گذاری نباشد مطالبه‌گر نخواهد بود؛ ولی اگر در این فرایند این دغدغه‌مندی وجود داشته باشد جریان‌ها مطالبه‌گر می‌شوند.

وی ادامه داد: این جلسات برای ما مهم است و در جریان مسائل اجتماعی و مسائل حوزه زنان از منظر شما قرار می‌گیریم تا پیگیر آن مسائل بشویم که به کمک شما اتفاق خوب رقم بخورد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: طی پنج ماه گذشته در مجلس، در حوزه زنان و خانواده یکی از مسائل مهمی که پیگیر شدیم و مصوبه اولیه هم داشت بحث جوانی جمعیت بود و از دغدغه‌هایی بود که برای نمایندگان مجلس از چند جهت مهم بود.

وی اضافه کرد: باید آینده کشور را در سی سال آینده بسنجیم که کشور اگر کشور پیری بشود و توازن بهم بریزد و تعداد سالمندان از جوانان بیشتر باشد عملا آن کشور پویا نخواهد بود و ما باید به سمت جوان شدن جمعیت حرکت کنیم که این اتفاق نیفتد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس افزود: وضعیت ما در بحث جمعیت در مرحله هشدار قرار دارد و باید با ارائه تسهیلات نسبت به این مسئله اقدامات لازم صورت بگیرد که به سمت پیری جمعیت نرویم.

وی افزود: تمایل خانواده ایرانی به فرزندآوری تمایل کمی نیست و به دلایلی تسهیلات لازم برای فرزندآوری فراهم نشد و نیازمند یک قانون‌گذاری هستیم که تسهیلات را به خانواده بدهد.

قاسم‌پور اظهار کرد: از طرفی با رشد جمعیت نابارور مواجه هستیم که بیمه‌های درمانی را برایش فراهم نکردیم و همه این موارد ما را به سمت طرح جوانی جمعیت برد تا در مجلس پیگیری کنیم و دوشنبه هفته قبل مصوبه اولیه اصل 85 را برای تسریع فرایند دریافت کرد و اختیار مجلس به یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس تفویض شد.

وی ادامه داد: این طرح توسط کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت حمایت شد و کمیسیون‌های مشترک نیز کارشان را خیلی سریع شروع کردند و بزودی این مصوبه را نیز خواهیم داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مسئله قانون تسهیل ازدواج را از قانون‌های خوب برشمرد و ادامه داد: متأسفانه این قانون اجرایی نشده چون ضمانت اجرایی برای این قانون پیش‌بینی نشده است و شرایط ازدواج هم نسبت به 15 سال پیش تغییر کرد و بازنگری این قانون را مدنظر قرار دادیم و در مراحل اولیه هستیم.

قاسم‌پور با بیان اینکه تسهیلات شغلی زنان از بحث‌هایی است با اولویت برای ما محسوب می‌شود، گفت: موازنه بین نقش‌های خانوادگی و اجتماعی، مرخصی زایمان، دورکاری و... پیگیری می‌شود تا زنان بتوانند نقش‌های خود را به خوبی ایفا کنند.

وی افزود: در حوزه زنان سرپرست خانوار با توجه به نرخ رشد که طبق آمارها 3 میلیون و 200 زن سرپرست خانوار داریم از مسائل قابل پیگیری است و طبق برنامه ششم توسعه تکلیفی برای دستگاه‌های متولی این امر گذاشته شده که طرح جامع ساماندهی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار پیگیری می‌شد که قصوراتی دارد و بر اساس شأن نظارتی مجلس از دستگاه‌ها خواستیم نسبت به عملکردشان پاسخگو باشند.

این مسئول نبودن متولی واحد، نبودن بودجه پایدار و پنجره حمایتی واحد را از کلان مسائل در رابطه با زنان سرپرست خانوار برشمرد و افزود: این مسائل در جلسات با دستگاه‌های متولی احصاء شد که در حال پیگیری است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان بحث دختران جوان را از دغدغه‌های مجلس و فراکسیون زنان عنوان کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار