ابوترابی‌فرد:

دولت آینده آمریکا باید از ۴ دهه مقامت ملت ایران درس بیاموزد

امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه دولت آینده آمریکا هر دولتی باشد باید از این چهار دهه مقاومت ملت ایران درس بیاموزد، گفت: نقشه راه غرب خصوصاً در منطقه جنوب غربی آسیا باید تغییر کند.
کد خبر: ۴۲۵۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰ - 06November 2020

دولت آینده آمریکا باید از 4 دهه مقامت ملّت ایران درس بیاموزدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، خطبه‌های نمازجمعه تهران که به‌علت شیوع کرونا و تعطیلی نمازجمعه به شکل نطق تلویزیونی ایراد می‌شود، این هفته توسط حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران ایراد شد.

متن کامل سخنان حجّت‌الاسلام ابوترابی فرد بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد وعلی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین

قال علی علیه السلام احب العباد إلی الله المتاسی‏ بنبیه و المقتص لاثره

با عرض ادب و سلام حضور برادران و خواهران گرانقدر، مردم شریف و بزرگوار و عرض تبریک ایام میلاد فرخنده انسان ساز و عزت آفرین پیامبر عظیم الشان اسلام و میلاد خجسته فرزند برومند و برگزیده آن بزرگوار رئیس مذهب، حضرت امام جعفر صادق علیهم افضل تحیه و السلام.

هرچند از هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم فاصله گرفته ایم اما جایگاه استثنایی رسول مکرم اسلام و نقش بی بدلیل آن بزرگوار در تربیت انسان و تعالی جوامع بشری و مسئولیت خطیر انسان به ویژه ایمان آوردندگان به آن بزرگوار در برابر این شخصیت ملکوتی فرد اول عالم امکان و نقش مهم و بی بدلیل معرفت آن بزرگوار و اقتدا به آن حضرت و پیروی از فرامین و رهنمودهای این شخصیت تراز اول در تعالی انسان و جوامع بشری اقتضا دارد نگاهی به سیره آن بزرگوار داشته باشیم.

چارچوب مدیریت این شخصیت برگزیده عالم را در تربیت انسان و فراهم آوردن بستر رشد و تعالی جامعه مورد بررسی قرار دهیم و با الهام از کلام نورانی قرآن کریم که فرمود لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ، بهترین الگو بهترین اسوه و پیشوا و امام برای اقتدا و الهام گرفتن از مدرسه او پیامبر اعظم است و امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه فرمودند ان احب العباد الی الله محبوب ترین بندگان نزد خدای متعال المتاسی‏ بنبیه انسانی است که پیامبر اعظم را اسوه و الگوی خود قرار دهد و المقتص لاثره جای پای آن بزرگوار را رصد کند و برآن نقطه ای که او قدم نهاده است قدم بگذارد و حرکت کند این راه رسیدن به سعادت است.

در مدرسه پیامبر اعظم علاوه بر توجه ویژه به تربیت انسان، نگاه ویژه ای به تعالی جوامع انسانی است نظام سیاسی برآمده از آموزه های وحیانی برای فراهم آوردن بستر حرکت جوامع بشری بسوی سعادت و در نتیجه دستیابی به قله کمال، قله های رفیع انسانیت واقتدار و عزت است.

در این نظام سیاسی بر اصولی سخت تاکید شده است، مهم ترین اصل در نظام سیاسی اسلام نگاه ویژه به امام و امت است. هر دو مورد توجه قرار گرفته اند. در اندیشه سیاسی اسلام شخصیتی شایسته امامت و رهبری است که در قله های رفیع علم، در قله رفیع عدالت، در قله رفیع عصمت و طهارت، در قله رفیع انگیزه و اراده برای خدمت به انسان و فراهم آوردن سعادت دنیا و آخرت او باشد. یکی از ارکان کلیدی و محوری در نظام سیاسی اسلام امامت امت و این امامت باید در همه سطوح مدیریت جامعه جریان پیدا کند.

در نظام اسلامی نه تنها شخص اول بلکه مدیران در سطوح کلان در سطوح میانی، در سطوح خرد باید آراسته به علم، آراسته به تقوا، آراسته به عدالت و بالاترین انگیزه برای خدمت باشند. این یکی از قطعی ترین آموزه های دینی و آموزه های قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم است. که قبلا هم در این حوزه اشاراتی داشته ام. کلام حضرت اباعبدالله الحسین و لعمری ما الامام الا العامل بالکتاب و آیات نورانی قرآن یا امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند أَحَقَّ النَّاسِ بِهَذَا الْأَمْرِ أَقْوَاهُمْ عَلَیْهِ وَ أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَّهِ فِیهِ شایسته ترین، لایق ترین، تواناترین، عالم ترین، عادل ترین، در سطح عالی مدیریت و در سطوح دیگر، انسان های آراسته به این ارزش ها هستند.

اما حوزه دوم حوزه امت است، امتی که رابطه تنگاتنگ و نزدیک با مدیریت و رهبری جامعه دارد. دولت و ملتی که درهم تنیده شده اند، با هم گره خورده اند، لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا ملاک حضور من حضور ملت است چون مردم حضور دارند من در این جایگاه قرار گرفته ام. رمز شکل گیری یک نظام سیاسی مبتنی بر آموزه های وحیانی قرارگرفتن انسان صالح در جایگاه رهبری و مدیریت جامعه و پیوند امت با این رهبری است.

در نظام اسلامی باید بر این دو رکن پای فشرد و اساس و بنیان اقتدار نظام اسلامی بر این دو اصل نهفته است. رهبری صالح و امت وفادار، ما را در این دوران سخت از چالش های دشوار، با عزت و اقتدار برون آورد. دفاع مقدس محصول این پیوند و این ارتباط ناگسستنی است. اگر امروز جامعه می رود تا با همه سختی ها و دشواری ها در برابر جنگ سختی که دنیای استکبار و امریکا به طور خاص برعلیه این ملت آغاز کرده است پیروزی های بزرگ را به دست آورد و ان‌شاءا... این سختی ها را بستری قرار دهیم برای ساختن یک اقتصاد سالم، مبتنی بر دانش بر علم بر تولید، مبتنی بر بهره وری، عالی ترین سطح بهره وری، مبتنی برمدیریت کشور با کمترین هزینه ممکن و ارائه خدمت به مردم با بالاترین کیفیت در سایه این پیوند و ایستادگی در صراط مستقیم، این موفقیت ها و پیروزی ها به دست خواهد آمد.

در نظام سیاسی مورد نگاه پیامبر اعظم یک چشم انداز روشنی فراروی جامعه بشری تعریف شده است و چشم انداز از قدرت بالایی برای بسیج جامعه بسوی هدف برخوردار است. نگاه رسول مکرم اسلام به آینده است، آینده های بسیار دور. نگاه پیامبر اعظم به جامعه ای است که در آن جامعه انسان ها به ویژگی هایی آراسته اند فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ. قومی، جامعه ای را اسلام می سازد که این جامعه را خدا دوست دارد و آن ها خدا را دوست دارند. یک رابطه مستحکم بین افراد جامعه با خدای متعال، إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ، إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ. این جامعه آراسته به احسان است، آراسته به تقوا است. إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِهِ کَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوصٌ این جامعه آراسته به این ویژگی است.

در راه خدا و در صراط مستقیم استوار ایستاده است. طوفان ها در ارکان شخصیت او کمترین تزلزلی ایجاد نمی کند. که امیرالمومنین علی علیه السلام به فرزندشان فرمودند تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ اگر کوه ها به لرزه درآمدند تو به لرزه درنیا. این استقامت و استواری در صراط مستقیم است که پیروزی های بزرگ را به ارمغان خواهد آورد. این قوم را خدا دوست دارد یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِهِ این قوم مورد علاقه خدای متعال اند و این قوم خدا را دوست می دارند. یک پیوند استوار بین انسان و خدای هستی که این پیوند دستاورد بندگی و عبودیت است. ثمره خضوع در برابر ذات اقدس احدیت است.

تلاش کنیم در مسیر بندگی خدای متعال گام برداریم این پیوند استحکام بیشتری خواهد یافت. أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ جامعه ای که رسول مکرم اسلام نوید او را داده است، جامعه ای که در پرتو آموزه های قرآن باید خلق شود، آفریده شود جامعه ای است که آحاد آن جامعه اسلامی و ایمانی نسبت به یکدیگر در اوج محبت و عطوفت قرار دارند، پیوندی براساس ایمان، پیوندی براساس نوع دوستی، پیوندی براساس خدمت به یکدیگر، أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ در برابر کفار سرسخت، استوار، نفوذ ناپذیر، یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ این جامعه سخت، پرتلاش، تلاشی خستگی ناپذیر، نهایت سعی را دارند؛ هیچ جامعه ای بدون سعی و بدون تلاش به قله های موفقیت و عزت دست نخواهد یافت.

محصول رسالت پیامبر اعظم ساختن چنین جوامعی است وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ یک مجموعه استوار با اراده های پولادین ، سخت ، پر تلاش ، و بی اعتنا به تهدیدها، بی اعتنا به ارعاب ها، قدرت برآمده از علم ، قدرت برآمده از وحدت، قدرت برآمده از کار و تلاش ، قدرت برآمده از اقتصاد مبتنی بر تولید، این قدرت آن ها را به تهدید ها بی اعتنا کرده است . از اصول کلیدی در این نظام سیاسی و مدیریت، دستیابی به چشم انداز در سایه حرکت و گام های مبتنی بر علم و دانش است . مدیریت مبتنی بر دانایی، تمام گام ها و قدم ها براساس بصیرت برداشته می شود.

وجود مبارک امام صادق علیه السلام می فرماید العامِلُ عَلى غَیرِ بَصیرَةٍ کسی که قدم های خود را براساس بصیرت و آگاهی بر نمی دارد، دانش راهنمای او نیست، العامِلُ عَلى غَیرِ بَصیرَةٍ کَالسّائرِ عَلى غَیرِ الطَّریقِ گویا در راه قدم برنمی دارد هر قدمی او را از مقصد دور می کند. انسانی به مقصد نزدیک می شود، جامعه ای به مقصد نزدیک می گردد، چشم انداز را دست پیدا می کند که قدم های او حرکت اومبتنی بر بصیرت و آگاهی و علم باشد. یکی از مهم ترین ارکان در مدرسه پیامبر اعظم اسلام، سلوک مبتنی بر دانش و علم است. در روایتی امام علیه السلام می فرماید که اعْرِفْ‏ مَنَازِلَ‏ الشِّیعَةِ عَلَى‏ قَدْرِ مَعْرِفَتِهِمْ درجات و مراتب پیروان مدرسه اهل بیت براساس مدارج معرفت و دانش و علم آنان ارزیابی می شود. بنابراین ارزیابی یک نظام اسلامی و مبتنی بر آموزه های دینی براساس میزان سلوک عالمانه تعریف می گردد.

به هر میزان قدم ها مبتنی بر دانش بر علم بر معرفت، برآمده ای از بصیرت باشد، این منطق با مدرسه پیامبر اعظم و مکتب امام صادق علیه الصلاه و السلام انطباق بیشتری دارد. از مهم ترین ارکان و اصول در نظامی است که براساس اندیشه پیامبر اعظم تعریف شده است. در این نظام سیاسی، در این حرکت، مدیریت بر مبنای فطرت است. فطرت انسان، فطرت عقل، فطرت بشر، راه را برای حرکت صحیح و اصولی هموار می کند . اگر با فطرت عقل فاصله بگیریم، اگر از اصول فطری انسان فاصله بگیریم، اگر به گرایش های فطری انسان ها توجه نکنیم، قطعاً حرکت ما با اصول و مبانی اندیشه پیامبر اعظم فاصله خواهد داشت. یکی از اصولی که فطرت انسان بسوی او گرایش دارد وحدت و انسجام انسان ها است .

انسان ها طالب دوستی و محبت با یکدیگرند. دشمنان بشریت در مسیر خلق اختلاف قدم بر می دارند. باید در جهت تحکیم پیوند آحاد جامعه با یکدیگر، دستیابی به وحدت ملی در بالاترین افق و سطح، تحقق انسجام اسلامی، دو راهبردی که سال ها است رهبری معظم انقلاب بر آن تاکید دارند قدم های استواری برداشت. این گام ها، گام هایی براساس فطرت انسان است و با اصول و مبانی آموزه های قرآن کریم انطباق دارد. لذا در این مدرسه در راهی که پیامبر اکرم فراروی ما تعریف فرموده اند گام ها در مسیر فطرت بشر و در مسیر پاسخگویی به نیازهای قطعی انسان است. اگر حرکت اینگونه باشد جامعه در عالی ترین سطح رضایتمندی قرار می گیرد. در همین نگاه است که در حرکت و مدیریت مبتنی بر فطرت است که به نیازها توجه می شود و به نیازها پاسخ داده می شود. نیازهای معرفتی، نیاز های اعتقادی، نیاز های فرهنگی، نیاز های اقتصادی، نیاز های اجتماعی باید مورد توجه قطعی قرار بگیرید. یکی از مهم ترین نیاز ها اجرای عدالت در جامعه است.

انسان فطرتاً به سوی عدالت گرایش دارد، از ظلم فاصله می گیرد لذا اگر در نظام اسلامی به عدالت توجه ویژه ای شد و مفاسد و ظلم در هر سطح و رده ای رصد گردید و با ان برخورد شد قطعا سطح وحدت ملی و انسجام ملی و رضایتمندی جامعه ارتقاء خواهد بخشید. لذا همه انبیاء الهی منادی عدالتند ، منادی قسط اند لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ این آرمان بلند و هدف والایی است که قران کریم برای انبیای الهی تعریف نموده است باید دراین مسیر گام برداشت و از پیامبر اکرم، سیره آن رسول مکرم درس آموخت و به یاری خدای متعال بر مشکلات چیره گردید. در این مدرسه احترام به انسان ها جایگاه ویژه ای دارد. تلاش برای اصلاح رابطه افراد جامعه با یکدیگر از منزلت ویژه ای برخوردار است. لَا خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَیْنَ النَّاسِ تلاش برای اصلاح روابط افراد جامعه با یکدیگر در همه سطوح، جنجال و اختلاف راه عزت و سعادت نیست وحدت و انسجام و اصلاح روابط با یکدیگر مسیر عزت و اقتدار است.

در این روزها شاهد هستیم که در ایالات متحده امریکا مردم پای صندوق های رای آمده اند. اتفاقاتی که امروز در این کشور رخ می دهد حکایت از آن دارد که دموکراسی که غرب منادی آن است؛ انتقال مسالمت آمیز و عادلانه قدرت که خود را مدعی آن می دانند امروز در برابر نگاه جامعه جهانی به یک حرکت پرتنش، جنجال آفرین با آسیب های مهم اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است. آنچه امروز در این کشور مشاهده می شود حکایت ازآن دارد که در زیر این نقاب ظاهری، چهره زشتی نهفته است. اصول و مبانی اخلاقی فروریخته است. جنجال آفرینی و تنش، بی اعتنایی به ارزش ها و اصول در بالاترین سطح در مرآ و منظر جامعه جهانی مشاهده می شود.

این ها بیانگر این واقعیت است که آینده متعلق به نظام های برآمده از ارزش های والای اخلاقی و انسانی و مبتنی بر آموزه های وحیانی است. همان اصولی که پیامبر اکرم بر آن تاکید دارد. اگر این اصول اساس نظامات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی قرار گیرد شاهد تحول در جوامع بشری خواهیم بود. امیدوارم که جوامع بشری از این رویداد درس بیاموزند و خصوصا جوامع اسلامی، در بازگشت به هویت اسلامی و دینی خود و بی اعتنایی به قدرت های شیطانی برآمده از جهالت ، قدرت های شیطانی زیاده خواه، با اتکا برظرفیت های درونی خویش.

ظرفیت های اعتقادی، ظرفیت های ملی با تکیه بر وحدت امت اسلام در مسیر حراست از منافع خویش قدم بردارند و در برابر دنیایی که از اصول و مبانی والای انسانی فاصله گرفته است با اقتدار بایستند و از منافع خود دفاع بنمایند. دولت آینده آمریکا هم هر دولتی باشد باید از این چهار دهه ایستادگی و مقاومت ملت اسلام و ملت ایران درس بیاموزند. نقشه راه غرب باید تغییر کند، خصوصاً در منطقه جنوب غربی آسیا این نقشه راه باید تغییر کند. در این منطقه در آینده جایگاهی برای مزدوری به نام رژیم صهیونیستی وجود ندارد. در این منطقه در آینده جایگاهی برای حاکمان مزدور و وابسته به بیگانه و اجانب وجود ندارد. آینده در این منطقه متعلق به ملت های منطقه است.

باید برای ملت های منطقه و اراده استوار آن ها احترام قائل شوند. منافع آن ها هم در این نهفته است که منافع ملت های منطقه مورد احترام قرار گیرد. زیاده خواهی‌ها ، حمایت از مزدوران، در آینده منطقه جایگاهی ندارد و ملت عزیز و مقاوم ایران در این راه پیشگام و استوار ایستاده است و برای ملت ها ی منطقه این پیام را داشته که ایستادگی و استقامت بر اصول، بر منافع ملی ، ایستادگی در مقابل زیاده خواهی ها، تنها راه پیروزی و عزت و اقتدار ملت ها است. شما ببینید امروز که ملت فلسطین به هویت اسلامی خود بازگشته چه جایگاهی دارد. دیروز که تحت فشار قدرت های بزرگ توان فریاد نداشت چه جایگاهی داشت. امروز ببینید ملت لبنان، جبهه مقاومت، ملت یمن چه جایگاهی را به دست آورده است دیروز چه منزلتی داشت. امروز جبهه مقاومت، نظام اسلامی در چه جایگاه و اریکه ای از قدرت است، دیروز در کجا بود. اصولاً دنیای امروز جز زبان قدرت را نمی فهمد.

با مستکبران جهان باید از موضع قدرت سخن گفت. دیپلماسی مبتنی بر قدرت می تواند منافع ملت ها را حراست کند اگر گام های بلند برای افزایش اقتدار ملت ایران، اقتدار علمی، اقتدار دفاعی، اقتدار در حوزه های گوناگون برداشته نشده بود، امروز نمی توانستیم با دنیا سخن بگوییم. ملت های منطقه این راه را پیدا کرده اند، این گام ها را بلند برمی دارند و دنیای غرب باید با تجدید نظر در راهبرد و استراتژی گذشته خود، با احترام به جایگاه ملت های منطقه، آزادی اراده و تصمیم آن ها، راه را برای حفظ منافع مشروع خود در آینده هموار کند . با دفاع از منافع مشروع ملت فلسطین، گذشت تاریخ رژیم صهیونیستی ، پایان یافت تاریخ زیاده خواهی استکبار.

پروردگارا دل های ما را به نور ایمان نورانی بدار، ما را در راه پیامبر اعظم هدایت و ثابت قدم بدار، ای خدای بزرگ ملت های منطقه را در سایه وحدت ، در سایه تمسک به پیامبر اکرم تمسک به قرآن کریم تحکیم رابطه خود با اهل بیت پیامبر در کنار هم در یک جبهه واحد در برابر دشمنان به پیروزی های بزرگ نایل بفرما. بر عزت و اقتدار ملت بزرگ ایران، رهبری معظم انقلاب اسلامی بیفزای. شهدای عالیقدر، امام شهدا، شهدای مدافع حرم، سید الشهدای مدافع حرم شهید سردار حاج قاسم سلیمانی با شهدای کربلا محشور بفرما. قلب مقدس و مطهر امام عصر را از ما راضی بدار، مشکلات اقتصادی این ملت را ای خدای بزرگ به لطف و رحمتت برطرف بفرما، ما را بر این بیماری غالب بدار، مردم عزیز ما را در یک پیوند استوار با جامعه پزشکی کشور، خادمان حوزه سلامت در مسیر برون رفت از این بیماری یاری بفرما، والسلام علیکم و رحمه ا... و برکاته.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار