کتاب «محاکمه رضاشاه و روشنفکران پیرامون او» منتشر شد

کتاب «محاکمه رضاشاه و روشنفکران پیرامون او» توسط گروه تحقیق موسسه فرهنگی هنری قدرولایت پژوهش و به‌صورت «مستند داستانی» تألیف و منتشر شد.
کد خبر: ۴۲۵۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴ - 07November 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در دادگاهی که پس از فرار رضاشاه در ابتدای سال 1321 تشکیل شد و تا ماه‌های پایانی سال 1332 ادامه یافت فقط تنی چند از قاتلان دوره رضاشاه چون پزشک احمدی، سرپاس مختار و چند زندانبان محاکمه شدند و تنها پزشک احمدی محکوم به اعدام شد! اما سر حلقه تمامی جنایت‌ها و اقدامات خیانت‌آمیز، در تبعیدگاه تحمیلی انگلیس، از مکافات دنیایی اعمالش، تنها غریبی و ذلّت را تجربه کرد و تقاص آنچه او و روشنفکران حمایت کننده‌اش انجام داده بودند، به روز جزا افتاد.

در یکصدمین سالگرد کودتای سوم اسفند 1299، ما در یک دادگاه فرضی رضاشاه و چند روشنفکر که بیشتر از بقیه او را حمایت و پشتیبانی کرده بودند، حساب‌کشی و محاکمه کرده‌ایم. اقدامات خلاف منافع ملی و ستیز با اسلام رضاشاه و همفکرانش، فهرستی طولانی می‌شود اما چند محور اساسی است که به آنها باید در پیشگاه ملت پاسخ آنها را بدهند:

حقایق کودتای سوم اسفند 1299 و قول و قرارهای رضاخان با یک کشور بیگانه و استعمارگر و اشغالگر چه بود و برای انجام آنها چه اقداماتی انجام داد.

ستیز او با میهن‌پرستان و اجنبی‌ستیزانی چون میرزا کوچک خان، محمدتقی خان پسیان و شیخ محمد خیابانی و قتل مخالفان مثل فرخی یزدی، تقی ارانی، سردار اسعد بختیاری، سید حسن مدرس و....

محدودیت‌ها و تحریم‌های شدیدی که علیه روحانیت و حوزه‌های علمیه و مناسک و مراسم دینی اعمال و آیات بزرگ اسلام را تبعید، حبس و مسموم نمود.

غصب املاک و اموال مردم در حدی که یک روزنامه خارجی او را «جانور زمین‌خوار» لقب داده و دیگری او را «راهزنی بزرگ به جای راهزنان متعدد» خوانده است و کسانی که در اثر این حرص و طمع زایدالوصف او به خاک سیاه نشستند.

قانون‌گریزی و قانون‌شکنی‌های متعدد و دخالت در تمامی امور کشور بر خلاف اصول قانون مشروطه و متمم آن و طویله خواندن مجلس شورای ملی و اهانت و بدهنی و سوء‌ظن به شخصیت‌های سیاسی و دینی.

تغییر لباس ملی و سبک‌زندگی ایرانی اسلامی و پشت کردن به مفاخر بزرگ دوران اسلامی کشور با عنوان «فرنگی مآب کردن ملت» برای تشابه و پیشرفت آن هم به صورت سطحی و لاله‌زاری آن، جنایات فراوان تحت عنوان کشف حجاب در سراسر کشور و به‌ویژه آستان مقدس رضوی(مسجد گوهر شاد).

کتاب «محاکمه رضاشاه و روشنفکران پیرامون او» منتشر شد

رضاشاه و روشنفکران پیرامون او در این دادگاه فرضی تنها به اتهام «تغییر لباس ملی و سبک زندگی ایرانی اسلامی» محاکمه می‌شوند چراکه این مسئله بسیار مهم و اثرگذار بوده و راه را برای نفوذ و تحمیل فرهنگ مبتذل غرب و به‌دنبال آن وابستگی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را فراهم نموده که هنوز هم آثار آن زدوده نشده است. حضور طیف گسترده‌ای از منورالفکران در این اقدامات، اهمیت طرح آن در این دادگاه را دوچندان می‌کند. وجود شاکیان متعدد از مردم و علما و از مرد و زن نیز برضرورت پرداختن به این موضوع تأکید دارد. بقیه اتهامات او بایستی دقیق و موشکافانه بررسی و در آینده او را در دادگاه‌های فرضی دیگر به محاکمه کشید.

این کتاب توسط گروه تحقیق موسسه فرهنگی هنری قدرولایت پژوهش و به‌صورت «مستند داستانی» تألیف شده است. موسسه فرهنگی هنری قدرولایت این کتاب را در قطع وزیری در 326 صفحه و قیمت 50 هزار تومان منتشر کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند جهت سفارش و دریافت پستی کتاب با شماره تلفن‌های 66411151-09352300564 تماس داشته باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها