ترامپ میوه تحریمی اوباما-بایدن را چید/ بازگشت تحریم‌ها به زمان برجام ممکن است؟

کارشناس دیپلماسی اقتصادی تفاوت مواضع دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا در تحریم‌ها علیه ایران را تشریح کرد و گفت: بایدن در صورتی می‌تواند به برجام بازگردد که ۶۰ تحریم بعد از برجام را لغو کند.
کد خبر: ۴۲۵۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶ - 07November 2020

به گزارش گروه سایر رسانه‎های دفاع‎پرس، حسین حاجیلو کارشناس دیپلماسترامپ میوه تحریمی اوباما-بایدن را چید/ بازگشت تحریم‌ها به زمان برجام ممکن است؟ی اقتصادی در گفت‌وگویی اظهار داشت: برای اینکه بدانیم در صورت رأی آوردن بایدن دموکرات، چه اتفاقی در تحریم‌های این کشور علیه ایران رخ می‌دهد باید مروری بر کارنامه دموکرات‌ها در حوزه تحریم داشته باشیم.

وی ادامه داد: اساساً تحریم در دولت‌های دموکرات جایگاه بالاتری را در سیاست خارجی دارد. بسیاری از زیر ساخت‌های تحریمی که به طور جدی بر معیشت و اقتصاد مردم کشورمان اثر گذاشت از جمله تحریم‌های «CISADA ۲۰۱۰»، «TRA ۲۰۱۲» و «IFCA ۲۰۱۳» در دولت اوباما اتفاق افتاده است. همچنین اعضای وزارت خزانه داری دموکرات‌ها از جمله «دیوید کوهن» زحمات زیادی برای ایجاد، حفظ و گسترش ساختار تحریمی آمریکا علیه ایران در دنیا کشیدند و سفر‌های زیادی انجام دادند تا کشور‌ها را به قطع همکاری با ایران متقاعد کنند حتی در زمان دولت اول اوباما، خود هیلاری کلینتون با سفر به کشور‌های متعدد آن‌ها را تهدید و تطمیع کرد که ساختار تحریمی علیه ایران را تقویت کند.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه ترامپ، میوه درخت تحریمی دولت اوباما-بایدن را چید، ادامه داد: فشاری که ترامپ بر ملت ایران وارد می‌کند بر اساس ساختار تحریمی است که دولت اوباما-بایدن ایجاد کرد بنابراین تفاوت این دو حزب در مواجهه با ایران این است که دموکرات‌ها معمولاً به سمت فشار‌های نیمه سخت‌تر و بیشتر از جنس تحریمی تمایل دارند و برای همین، این ساختار را ایجاد کردند، اما جمهوری‌خواهان بر فضای نظامی و سخت تاکید داشتند که البته ما در آن حوزه وضعیت بهتری نسبت به اقتصاد داریم.

دولت اوباما-بایدن ساختار تحریم ایران را بعد از برجام نیز حفظ کرد

حاجیلو با اشاره به اقدامات دولت دموکرات در زمینه ایجاد ساختار تحریم در ایران بیان داشت: بعد از برجام که محصول مذاکرات دولت اوباما-بایدن بود، ساختار تحریم‌ها حفظ شد و از روز اجرای برجام افراد و نهاد‌هایی به لیست تحریم‌ها اضافه شدند. در آن دوره حتی بانک‌های بزرگ به سمت ایران نیامدند به حدی که رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد با وجود برجام، بانک‌های بزرگ همچنان با ایران همکاری نمی‌کنند. این رفتاری بود که دموکرات‌ها با ایران داشتند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها بعد از برجام، ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را با بهانه‌های تروریستی دزدیدند و صدور ویزا را محدود کردند که اثراتی جدی در رفت و آمد‌ها به ایران چه در حوزه علوم و فناوری نخبگانی و چه در تجارت گذاشت. کارشکنی دیگر برجامی دموکرات‌ها تمدید قانون تحریم‌های ایران (ISA) بود و مقامات کشورمان رسماً اعلام کردند که تمدید این قانون نقض برجام بوده است.

با FATF به دنبال هوشمندسازی تحریم‌ها بودند

حاجیلو اظهار داشت: بعد از برجام نه تنها ساختار تحریم‌ها از بین نرفت بلکه حفظ شد و حتی به دلیل هوشمند شدن، تحریم‌های آن دوران تقویت شد! در کنار این تحریم‌ها، فشار‌ها از سوی طرف مقابل برای اجرای دستورات FATF شروع شد تا اثرگذاری تحریم‌ها بیشتر شود و تحریم‌های هوشمند بتواند اثرگذاری لازم را داشته باشند. تمام این‌ها کار دولت اوباما-بایدن بوده است.

۲ مانع بزرگ بایدن برای بازگشت به برجام / بازگشت به برجام غیر ممکن است؟

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه بازگشت بایدن به برجام با موانع بزرگی مواجه است، اظهار داشت: آنچه ما از بازگشت بایدن به برجام تصور می‌کنیم با آنچه آن‌ها معتقدند متفاوت است. تصور برخی از دولتمردان ما این است که با بازگشت جو بایدن به برجام همه چیز به ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۷ بازخواهد گشت؛ بنابراین ما به تعهدات برجامی خودمان که به صورت مختصر آن‌را نقض کردیم باز خواهیم گشت و آن‌ها نیز تحریم‌هایی که اعمال کرده بودند را بر خواهند داشت.

وی ادامه داد: این در حالی است که نزدیکترین افراد به جو بایدن (از جمله سالیوان و بلینکن) رسماً اعلام کرده‌اند در صورت رأی آوردن بایدن، تحریم‌ها را به راحتی برنمی‌دارند و تا زمانی که تضمین محکمی از ایران برای محدودیت در برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای نگیرند، هیچ تخفیف تحریمی به ایران نخواهند داد. مسائل موشکی و منطقه‌ای خط قرمز ایران است و ما نباید تجربه لیبی را تکرار کنیم. با وجود اینکه قذافی برنامه هسته‌ای و موشکی خود را به طرف مقابل تحویل داد، اما سرنوشت این کشور به اینجا رسید و اکنون نزدیک به ده سال است که مردم این کشور در جنگ و آشوب و سختی هستند.

حاجیلو خاطرنشان کرد: تنها تفاوت دیدگاه بایدن و ترامپ در زمینه تحریم‌های ایران این است که دموکرات‌ها معتقدند برای هر موضوعی باید مذاکرات جداگانه انجام شود، اما جمهوری‌خواهان معتقدند در یک توافق باید همه چیز دیده شود که اینجا نیز هوشمندی دموکرات‌ها دیده می‌شود.

کارشناس دیپلماسی اقتصادی با اشاره به دومین مانع جدی بازگشت بایدن به برجام، تشریح کرد: مانع جدی دیگر این است که از روز ۱۸ اردیبهشت ۹۷ که ترامپ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد، تاکنون ۶۰ اقدام تحریمی علیه ایران از سوی آمریکا اعمال شده است، این اقدامات جدای از اقداماتی است که ترامپ در دستور اجرایی خروج از برجام داشته است. از این ۶۰ اقدام، تحت عنوان تحکیم دیوار تحریمی یا FSW یاد می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع مانع دیگری برای بازگشت بایدن به برجام است. تا به حال نیز آمریکایی‌ها اظهار نظری پیرامون این موضوع نکرده اند که در صورت بازگشت جو بایدن به برجام آیا این ۶۰ اقدام تحریمی علیه ایران نیز برداشته خواهد شد یا خیر. با توجه به مسئله تحکیم دیوار تحریم، بازگشت بایدن به برجام تقریباً غیر ممکن است و ما نباید روی این مسئله حسابی باز کنیم.

اوج اثرگذاری تحریم را از سر گذرانده‌ایم / مراقب فریب دموکرات‌ها باشیم

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی در پایان گفت: آمریکایی‌ها معتقدند هر کشور تحریم‌شده‌ای بعد از چند سال تحمل تحریم، هم به بخشی از تحریم‌ها عادت می‌کند و هم راه‌های گریز را به مرور پیدا می‌کند. ما نیز اوج اثر پذیری از تحریم‌ها را از سر گذرانده ایم و پس از تعاملات ایران با ونزوئلا که بنزین و مواد غذایی به آن‌ها صادر کردیم (که این همکاری باید با کشور‌های تحریمی ادامه پیدا کند) و در کنار آن افزایش خرید نفت توسط چین نشان می‌دهد وضعیت ما به جهت تحریمی در حال بدتر شدن نیست، اما نباید موضوعاتی که مربوط به داخل است مانند حجم نقدینگی، نظام بانکی، توزیع اقلام اساسی، ارز ۴۲۰۰ و سو تدبیر‌های دیگر فراموش شود چرا که بخش زیادی از فشار‌های معیشتی بر مردم، ناشی از این مسائل داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم گفته است که دیگر تحریمِ اثرگذار وجود ندارد که بخواهند علیه ایران اعمال کنند، بنابراین از لحاظ تحریمی به دلیل اینکه دستورات FATF را نیز نپذیرفتیم، این اطمینان به دورزنندگان تحریم داده شده است که در صورت همکاری با ایران، اطلاعات آنان لو نخواهد رفت، بنابراین وضعیت ما به این سمت می‌رود که اثر تحریم‌ها کمتر شود و راه‌های گریز از تحریم بیشتری را پیدا خواهیم کرد.

حاجیلو در پاسخ به این سوال که آیا امکان بازگشت همه چیز به زمان تصویب برجام وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: چیزی که ایران می‌خواهد این است که بدون مذاکره درباره مسئله موشکی و منطقه‌ای، آمریکایی‌ها به برجام بازگردند و ۶۰ اقدام تحریمی که ترامپ انجام داده است را بردارند و اجازه فروش نفت و … نیز به ما بدهند، چنین چیزی اساساً امکان ندارد چراکه پیش شرط آن‌ها شروع مذاکره در موضوعات موشکی و منطقه‌ای است. در این شرایط مذاکره جدید با آمریکایی‌ها معنایی نخواهد داشت.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار