طی مراسمی انجام شد؛

امضای تفاهم نامه همکاری میان جمعیت هلال احمر و شهرداری تهران

تفاهم نامه مشترک میان جمعیت هلال احمر و شهرداری تهران با هدف همکاری برای تقویت آمادگی قبل از وقوع بحران به امضا رسید.
کد خبر: ۴۲۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵ - 07November 2020

امضای تفاهم نامه همکاری میان جمعیت هلال احمر و شهرداری تهرانبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: با توجه به شرایط حاکم و مشکلات خاص شهر تهران و وجود گسل‌های متعدد و همچنین تراکم جمعیتی، هرگونه مشکلی که وجود داشته باشد بر کل کشور سایه می‌افکند؛ بنابراین می‌طلبد که اقدامات و برنامه ریزی‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه هم اکنون ۴ پایگاه بزرگ اقماری در تهران داریم و ۲ پایگاه در استان البرز فعال است، افزود: از هر ۶ پایگاه بازدید کردم و آنچه در این پایگاه‌ها مشهود بود محدودیت امکانات امداد و نجات بود.

وی با بیان اینکه این پایگاه‌های اقماری برای پشتیبانی از بروز حوادث احتمالی در تهران و البرز ایجاد شده است، گفت: امکانات موجود ما به خاطر حوادث پی در پی در کشور تحلیل رفته و جایگزینی اقلام به خاطر تنگنا‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها به کندی پیش رفته بود.

همتی با اشاره به ارائه گزارشی از وضعیت موجود انبار‌های هلال احمر به رئیس جمهور گفت: در این گزارش اشاره شده که موجودی انبار‌های ما کفاف پشتیانی از حوادث تهران را ندارد، اما فعلاً با همکاری سازمان برنامه و بودجه بخشی از اقلام جایگزین شد و بخش دیگر آن در ماه‌های آینده انجام خواهد شد.

وی افزود: موجودی انبار‌ها با در نظر گرفتن ۲ درصد جمعیت در نظر گرفته شده، که یک دهم درصد در استان البرز و چهار دهم در تهران و میانگین کشوری ۹ دهم درصد است، اما نگرانی ما در تهران به مراتب بیشتر از استان‌های کوچکی است که مشکلات خاصی نداشتند.

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید به اینکه بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد آنچه که نیاز بود از حیث اقلام ۱۶ گانه امدادی در انبار‌های هلال احمر دپو شده است گفت: در مناطق ۲۲ گانه تهران، هلال احمر در هر منطقه اقدامات خوب و مؤثری انجام داده است.

همتی با بیان اینکه شارژ انبار‌ها و اورهال کردن بالگرد‌ها به خوبی انجام شده است، افزود: سه فروند بالگردی که زمین گیر شده بود به یگان پروازی هلال احمر ملحق شده‌اند.

وی با اشاره به بحث آموزش همگانی و ایجاد خانه‌های هلال گفت: تاکنون ۳ هزار خانه هلال افتتاح شده است و با در اختیار گذاشتن امکاناتی از سوی شهرداری می‌توان بحث آموزش همگانی را در خانه‌های هلال در تهران پیش ببریم.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در صورت بروز بحران در هر یک از مناطق شهر تهران تا رسیدن نیرو‌های امدادی باید از ظرفیت مردم استفاده کرد افزود: بحث خانه‌های هلال در همین چارچوب برای آموزش مردم قابل تعریف است. اگر نسبت به دپو اقلام امدادی در مناطق مختلف تهران اقدام شود و چنانچه سازمان مدیریت بحران و شهرداری کشور بتوانند به هلال احمر کمک کنند همزمان با آموزش‌های امدادی دسترسی مردم به اقلام امدادی میسر خواهد شد.

وی گفت: شهرداری امکاناتی مثل سرای محلات دارد که برای آموزش‌های همگانی به هم وطنان قابل استفاده است، دپوی اقلام هم همینطور در صورت قرار دادن فضای مناسب انجام خواهد شد. ما باید بتوانیم این توانایی‌ها را با اجرای مانور‌های مختلف بسنجیم که بزودی مانور ساعت صفر تهران انجام خواهد شد. حوادث سال‌های گذشته نشان داده کشور ما حادثه خیز است و ماهیت شهر تهران نیز امدادرسانی را سخت خواهد کرد و امیدواریم با این تمهیدات در دپوی منطقه‌ای و آموزش همگانی، جامعه‌ای تاب آور در برابر حوادث داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر در پایان گفت: امیدواریم با امضای این تفاهم نامه هم افزایی را به صورت عینی و عملیاتی بسنجیم و کار‌های خوب و مفیدی انجام شود.

شهردار تهران نیز در مراسم امضای تفاهم نامه گفت: در شرایط ویژه امروز که تحریم و کرونا داریم، بدون کمک به یکدیگر نمی‌توان مشکلات را حل کرد. هلال احمر یکی از سازمان‌هایی است که در شرایط بحرانی و وقوع حوادثی مثل وقوع سیل و زلزله وظیفه امداد و نجات را بر عهده دارد که یکی از این حوادث می‌تواند وقوع زلزله در تهران باشد.

وی با تاکید به برنامه ریزی قبل از بحران گفت: گسل‌هایی که در تهران وجود دارد موید این است که امکان وقوع زلزله وجود دارد بنابراین ما باید آماده باشیم.

حناچی با بیان اینکه پد‌های بالگرد و پایگاه‌های ما با همکاری اورژانس در ۱۰۰ نقطه از شهر تهران فعال شده است افزود: اکنون هوشمند کردن اقدامات قبلی در دستور کار قرار گرفته است، مثل سامانه هوشمند سیل و یخبندان در تهران که قبل از وقوع حادثه اقدام شده است.

حناچی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات محوری که در همه کلانشهر‌ها به خصوص در تهران مد نظر است موضوع تاب آوری است، افزود: تاب آوری مخاطب خاصی ندارد و هر موضوعی را شامل می‌شود اگر شهر‌ها در مقابله با بحران‌ها و حوادث پیش رو تاب آوری بیشتری داشته باشند می‌توانند بحران‌ها را راحت‌تر پشت سر بگذارند و این‌ها بخش‌هایی است که ما باید تدبیر و برنامه ریزی کنیم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها