چهل‌سالگی سرو/

نگاهی به زندگی شهید «سیدرضا پاکدامن»

«سیدرضا پاکدامن» در چهارم تیر 1346 در روستای «شالومحله» از توابع شهرستان «رودسر» دیده به جهان گشود و در 17 آبان 1361 در «موسیان» بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر، به شهادت رسيد.
کد خبر: ۴۲۵۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱ - 07November 2020

نگاهی به زندگی شهید «سیدرضا پاکدامن»

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، به‌مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس خلاصه‌ای از زندگی شهید «سیدرضا پاکدامن» را از نظر می‌گذرانیم.

زندگی‌نامه شهید:

شهید «سید رضا پاکدامن» در 4 تیر ۱۳۴۶ در خانواده ای مذهبی در شهرستان «رودسر» دیده به جهان گشود. زندگی شیرین خود را در کنار پدر و مادر آغاز نمود و در محیطی رشد و نمو پیدا کرد که پدر بزرگ و جد پدری وی همگی از روحانیون صاحب منبر بودند. در دوران کودکی به خاطر شغل پدر به همراه خانواده به شهر رشت آمدند و ساکن شدند.

وی با رسیدن به سن تحصیل پا به مدرسه نهاد و مقطع ابتدایی و راهنمایی را در مدارس رشت پشت سر گذاشت. سید رضا در نوجوانی بسیار خوش اخلاق و خنده رو و شیک پوش بود و خنده از لبانش دور نمی شد. به پدر و مادر علاقه خاصی داشت و روابط بسیار حسنه ای با افراد فامیل داشت و بسیار صمیمی بود.

شهید پاکدامن اهل نماز و دعا بود و در مراسمات تاسوعا و عاشورای حسینی حضور فعال داشت و مقید به انجام غسل جمعه بود. بیشتر اوقات خود را در فعالیتهای مسجد محل می گذرانید و با روح بزرگی که داشت به همراه بچه های مسجد به کمک دیگر مردم می رفت و در رساندن نفت، آذوقه و …. به آنها کمک می کرد و اوقات فراغت خود را به همراه دوستانش به بنایی مشغول می شد.

با اوج گیری انقلاب اسلامی با توجه سن و سال کمی که داشت به همراه خواهر بزرگترش در راهپیمایی ها علیه رژیم ستم شاهی شرکت می کرد و به امام راحل (ره) علاقه بسیاری داشت. از طریق امام جماعت و افراد مسجد امام جعفر صادق «علیه السلام» با افکار امام (ره) و اهداف ایشان آشنا شد.

 با شروع جنگ تحمیلی روح کفر ستیزی و مبارزه طلبی در این نوجوان به حدی رسیده بود که برای رفتن به جبهه سر از پا نمی شناخت اما به دلیل سن و سال کمی که داشت خانواده با رفتن وی به جبهه مخالفت می کردند ولی سید رضا از هر راهی برای متقاعد کردن آنها استفاده می کرد تا به جبهه برسد؛ وی ناگزیر می شود بدون اطلاع والدین راهی اردوگاه آموزشی رامسر شود تا پس از سپری کردن دوره های آموزشی برای نبرد با خصم زبون عازم جبهه شود اما به ناچار با اصرار زیاد خانواده پس از آموزش به رشت بر می گردد.

وی سر انجام در حالی که در سنگر علم و دانش در حال تحصیل بود از طریق مدرسه بدون اطلاع خانوده راهی تهران و از آنجا به اهواز می رود و در تاریخ ۱۹/۷/۱۳۶۱ به منطقه موسیان اعزام می شود که پس از گذشت کمتر از یک ماهه حضورش در جبهه، سرانجام در تاریخ ۱۷/۸/۱۳۶۱ در عملیات محرم در منطقه موسیان بر اثر اصابت تركش خمپاره به سر، به شهادت رسید و  به لقاء الله پیوست.

پیکر مطهرش پس از تشییع در گلزار شهدای تازه آباد شهرستان «رشت» به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها