گزارش دفاع پرس از اکران خصوصی اثر جدید بهروز افخمی

بی توجهی"روباه" به طعنه های سینمای باندی و روشنفکری/ مسئولین باید به ژانر سیاسی بها دهند

آخرین اثر تحسین برانگیز افخمی به جای تبیین زبان خشک جاسوسی، لحن طنز و شوخی با برخی از سیاستمداران را در دستور کار خود قرار داده و به طعنه‌های جریان شبه‌روشنفکری نیز توجهی ندارد.
کد خبر: ۴۲۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵ - 04March 2015

بی توجهی

سرویس فرهنگی دفاع پرس- مجتبی برزگر: سینمای جمهوری اسلامی در ژانر سیاسی، امنیتی و جاسوسی پس از "قلادههای طلا"یک اثر قابل دفاع دیگر تحت عنوان "روباه"ارائه داده است. بهروز افخمی پس از "روز شیطان"، "عقرب"و شاید "سنپترزبورگ"با ساخت این فیلم عامهپسند میتواند سینه ستبر کند و از طرفی مسئولین را نسبت به این ژانر مغفول مانده، هوشیار سازد.

چرا که به زعم کارشناسان و تحلیلگران سینمای ایران فیلمهای جشنواره سیوسوم با معضل تکرار توهم خیانت، تجاوز و روابط نامشروع مواجه بود و "روباه"به نوعی آبروی جشنواره را خرید. زیرا کارگردان "روباه"به جای توجه به پیشبرد اهداف شخصی، جسارت در جلب مخاطب داشته و موضوعات روز سیاسی در این فیلم ملموس و نهفته است.

"روباه"ادامه مسیر درستی است که ابوالقاسم طالبی با ساخت فیلم جنجالی "قلاده های طلا"پیمود. البته تفاوت این دو در نوع نگاه به ژانر سیاسی و امنیتی است؛ زیرا بهروز افخمی از زبان خشک جاسوسی با مأموران اخم کرده و قهرمانان عضلانی استفاده نمیکند و به جای آن با لحن طنز  و شوخی با افرادی چون حسین فرحبخش، محمود احمدینژاد، حاج قاسم سلیمانی و بنیامین نتانیاهو به روایت خود یک معماری درگیرکننده و جذاب القاء کرده است.

این انتقاد بر داوران سی و سومین جشنواره فیلم فجر وجود دارد که چرا با تجلیل ازعوامل این فیلم انگیزه احیای ژانر سیاسی و جاسوسی را در سینمای ایران ایجاد نکردند؟ حقیقتاً مردم با استقبال کمنظیر خود مزد بهروز افخمی و افرادی که در توسعه اینگونه نگرش فیلمسازی با گرایش سیاسی تلاش دارند، تجلیل کردند. افخمی سیمرغ خودش را از مردم گرفت و اصلاً نباید از جریان شبه روشنفکری هراسی داشته باشد.

زیرا در سینما فلسطین شاهد بودم ابراهیم حاتمی کیا، ابوالقاسم طالبی و بسیاری از کسانی که نسبت به موضوعات امنیتی و سیاسی کشورمان دغدغه فیلمسازی دارند، "روباه"را تحسین کردند و این اثر را قابل دفاع دانستند.

پس از اکران خصوصی فیلم "روباه"که به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد، به سراغ ابوالقاسم طالبی رفتم. او با خانواده اش به سینما فلسطین آمده بود و با دقت آخرین اثر بهروز افخمی را تماشا میکرد. زمان پخش تیتراژ پایانی با او همکلام شدم و ضمن احوالپرسی و تجلیل دوباره از دغدغهای که او همواره برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی و توسعه فرهنگ ولایتمداری در سینما داشته است، خواستم در مورد "روباه"و ژانر سیاسی و امنیتی صحبت کند. طالبی خیلی از خودش تمایل نشان نداد؛ اما با اصرار زیاد گفت: این فیلم در حمایت از نظام و هوشمندی وزارت اطلاعات ایران ساخته شده است.

وی تصریح کرد: هدف کارگردان برجستهکردن دو عامل آگاهیدهنده و هشداردهنده بوده و این کار را بازیگران او خاصه جلال فاطمی در نقش جاسوس به نحو شایستهای به مرحله اجرا درآوردند. پلان پایانی "روباه"را خیلی دوست داشتم. به بهروز افخمی برای اینکه رضایت مخاطب را جلب کرد،  قدردانی میکنم.

وی در پایان صحبتهای خود از ساخت دو فیلم سینمایی و تلویزیونی خبر داد و خاطرنشان کرد: "یتیمخانه ایران"با مضمون تاریخیسیاسی در آیندهای نزدیک برای دریافت پروانه ساخت به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه میشود و فیلمنامه سریال تلویزیونی "آخرین شاه، آخرین دربار"نیز تا یک سال دیگر برای آغاز پیش تولید آماده می شود.

برخی فیلم ارزشی "قلاده های طلا" را در لیست سیاه اعلام کردند، درصورتی که این فیلم بیان تاریخی حوادث فتنه سال 88 بود که به مذاق عده ای شبه روشنفکر که ادعای حمایت از سینمای تخصصی دارند خوش نیامد. آن ها سعی دارند نشان دهند که ابوطالبی فیلمساز نیست کافی است آن ها به کارنامه هنری خودشان نگاه کنند.

براساس این گزارش، البته "روباه" بدون اشکال و ضعف نیست؛ مطمئناً پرداختهای نامناسب و عدم هماهنگی مناسب میان فضای دراماتیک داستان و تنشهای سیاسی، کارشناسان را به انتقاد واداشته است. اما اگر پای فیلمهای سینمایی شبهروشنفکری نشسته باشید، قدر اکران فیلم افخمی را بهتر خواهید دانست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار