سخنگوی وزارت امور خارجه:

ظریف فردا به پاکستان می‌رود/ دولت ترامپ مسیر غلطی در پیش گرفت

سخنگوی وزارت خارجه گفت: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه فردا به پاکستان سفر می‌کند.
کد خبر: ۴۲۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳ - 09November 2020

ظریف فردا به پاکستان می‌رودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره سفر اخیر ظریف به منطقه آمریکای لاتین اظهار داشت: وزیر خارجه کشورمان در این سفر به سه کشور کوبا و بولیوی و ونزوئلا سفر و با مقامات این کشورها دیدار و رایزنی کردند.

وی با بیان این که اکنون ظریف در حال بازگشت به تهران است، گفت: فردا وزیر امور خارجه برای سفری دو روزه به پاکستان می‌رود.

خطیب‌زاده گفت: ظریف در راس هیاتی اقتصادی و سیاسی به پاکستان سفر خواهد کرد و با مقامات این کشور از جمله همتای خود، نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان دیدار و رایزنی می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه واکنش ایران درصورت درخواست‌های فرا برجامی دولت بایدن چه خواهد بود؟، اظهار داشت: سخنانی که مشاوران و اندیشکده‌ها و رسانه‌های آمریکایی می‌گویند مبنای قضاوت ما نیست، آنچه ایران بارها اعلام کرده این است که برجام ماحصل گفت‌وگوهای طولانی مدت نه میان ایران و آمریکا بلکه بین ایران و شش قدرت جهانی بود. برجام یک برنامه جامع اقدام مشترک است و تحت قطعنامه 2231 تبدیل به یک قانون و الزام بین‌المللی شده است.

وی افزود: ایران بارها اعلام کرده برجام قابل بازبینی نیست و آمریکا ناقض قطعنامه 2231 بوده، از برجام خارج شده، خسارت های زیادی را هم به ملت ایران زده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شکست فشارحداکثری ترامپ ییامی برای بایدن دارد؟، گفت: این پیام در واشنگتن صادر شده و مردم آمریکا نظرشان را اعلام کردند. یک دولتی در آمریکا آمد و تمام تعهدات بین‌المللی را از بین برد و کردنکشی می‌کرد و در گردن‌کشی خود بسیار بی‌پرده بود.

خطیب‌زاده گفت: آنچه در آمریکا اتفاق بود یک پیام بزرگی برای منطقه ما داشت و آن اینکه خرید امنیت از روان پریشانی که جز به خون و سلاح نمی‌اندیشند جز خون نتیجه‌ای ندارد. اگر همسایگان بخواهند تخم مرغ‌های خود را در سبد آمریکا بچینند، این سبد مطمئنی برای آنها نیست. برخی از کشورهای همسایه ما همچنان به فکر خرید امنیت و وفاداری هستند و بیش از اینکه به مردم خودشان تکیه کنند، به لابی‌گری با دیگر کشورها روی می‌آورند.

وی با بیان اینکه منطقه ما یک منطقه بحران‌زده است، گفت: علیت این بحران‌ها ناشی از میلیاردها دلار تسلیحاتی است که به منطقه سرازیر شده است. کشورهای همسایه‌ای که امنیت خود را در سرزمین‌های اشغالی و آمریکا پیدا می‌کردند باید هرچه زودتر برگردند و آرامش خود را در یک چارچوب منطقه‌ای پیدا کنند.

خطیب‌زاده گفت: دولت ترامپ در طی چند سال گذشته مسیر بسیار غلطی را رفت و فشار حداکثری آنها منجر به مقاومت حداکثری شد.

وی افزود: دولت جدید آمریکا باید سه تغییر بزرگ ایجاد کند و تا این سه تغییر انجام نشود، هیچ اتفاقی روی نخواهد داد. سه تغییر باید در اندیشه تصمیم گیرندگان آمریکا، تغییر در کلام و گفتار با ملت ایران و برگشت از مسیر قبل و جبران گذشته صورت بگیرد. الان خیلی زود است که بگوئیم در آینده چه اتفاقی روی خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه در دو سال گذشته تجریه کردیم، ما تنها و تنها باید به داخل کشور متکی باشیم چراکه راه حل ها فقط در داخل است و تنها و تنها باید مسیر منطقی و طبیعی تصمیم گیری جلو برود. خطرناک ترین چیز آن است که نگاه جناحی در مسائل سیاست خارج داشته باشیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درخصوص آخرین وضعیت دیپلمات‌های بازداشت شده در بلژیک گفت: این اتفاقی که افتاده درواقع نقض کامل کنوانسیون‌های بین‌المللی است. این یک بدعت خطرناکی است که بانیان آن، قربانی این بدعت خواهند شد زیرا اصولی که در نظام بین‌الملل شناخته شده است باید رعایت شود.

وی افزود: یک جریان سازی‌هایی براساس یکسری ادعاهای واهی مطرح شد. البته این طبیعی بود آنهایی که این سناریوها را مطرح می‌کنند، چنین ادعاهایی را هم مطرح کنند. ایران با شدت و قاطعیت این مسئله را پیگیری می‌کند و از مجاری مختلف نیز پیام‌های ما رفته است. امیدواریم مسیر عقلانیت را انتخاب کنند و تحا تاثیر نیروهای ضد آرامش در روابط بین‌المللی قرار نگیرند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تماسی از سوی تیم جو بایدن با ایران برقرار شده است؟ افزود: خیر، ما اساساً با کسی خارج از مسائل مرتبط با موضوعات مختلف از جمله برجام در ارتباط نیستیم. هنوز هم دولت جدید آمریکا روی کار نیامده است و هرزمانی سرکار بیاید ما براساس شرایط جدید تصمیمات خود را درچارچوب آنچه در حال حاضر وجود دارد، اتخاذ می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان گفت: ما در ابتدا باید اقدامات دولت آمریکا را ببینیم زیرا این اقدامات هستند که اهمیت دارند نه حرف ها، پیامها و گمانه زنی و تحلیل های رسانه‌ای.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار