تقدیر ویژه مدیر حوزه علمیه قم از سازندگان مستند «آغازگر یک پایان»؛

آیت‌الله اعرافی: شهید صدر نابغه بود/ ایشان قلمروهای فقه و اصول را توسعه داد

آیت‌الله اعرافی در آستانه پخش تلویزیونی مجموعه مستند «آغازگر یک پایان» با محوریت زندگی و زمانه آیت‌الله شهید محمدباقر صدر، از سازندگان این مجموعه تقدیر کرد.
کد خبر: ۴۲۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵ - 11November 2020
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم اکران ویژه مجموعه «آغازگر یک پایان» به کارگردانی امید حسن‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر با حضور سازندگان مستند و امید موذنی مدیر پروهشگاه شهید صدر در دفتر آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و مدیر حوزه علمیه قم برگزار و عوامل سازنده این مستند برگزار شد.
 
آیت‌الله اعرافی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های صورت گرفته در خانه مستند انقلاب اسلامی، به تشریح ابعاد شخصیتی عالم مجاهد شهید صدر(ره) و لزوم الگوسازی از آن عالم مجاهد برای حوزه و دانشگاه پرداخت.
 
آیت‌الله اعرافی: شهید صدر نابغه بود
وی گفت: نسبت من و شهید صدر عاشق و معشوقی می‌باشد که این عشق و علاقه از نوجوانی بنده با آشنایی با افکار و اندیشه‌های شهید صدر آغاز شد. همه عالم اسلام و حوزه های علمیه عراق و ایران از کتب و آثار شهید صدر همانند «فلسفتنا»، «اقتصادنا» و سایر کتب و آثار ایشان بهره برده است و من نیز از حدود ۱۴ سالگی عاشق این شخصیت بوده‌ام.
 
ویژگی های برجسته شهید آیت الله سید محمدباقر صدر(ره)
 
مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه شهید صدر مانند یک خورشید می‌درخشد، خاطر نشان کرد: شهید صدر چند تا ویژگی مهم دارد که هرکدام جداگانه مهم است و هم مجموع این ویژگی ها چهره برجسته ایشان را پرفروغ تر می کند.
آیت الله اعرافی در تبیین ویژگی اول شهید صدر گفت: نبوغ شخصی ایشان خیلی مهم است،شهید صدر به معنای واقعی کلمه، یک نابغه بودند.
 
وی در تبیین ویژگی بعدی شهید صدر با بیان این که ریشه‌های عمیق خانوادگی شهید صدر خیلی مهم است، گفت: آن عالم بزرگ از یک خاندان عالم پرور و بزرگ بودند. شهید صدر با توجه به آن نبوغ و ظرفیت های خانوادگی به قله های بزرگ علمی رسیدند و حتی از قله نیز عبور کردند و به عبارتی می توان گفت که ایشان ازمرزهای متعارف حوزه عبور کرده و قلمروهای فقه و اصول را توسعه دادند.
 
آیت‌الله اعرافی: شهید صدر نابغه بود
مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: ایشان عالمی زمان شناس، جهان شناس و آشنا به تحولات فکری، معرفتی، اجتماعی، سیاسی در جهان بودند که یک تنه در مقابل چند موج عرض اندام می کردند.
 
وی افزود: زیست اصیل حوزوی در اوج خود در ایشان تجلی کرده بود و سنت‌هایی همانند زهد، قناعت، تقوا، شجاعت، ساده زیستی و ... که تار و پود حوزه از آن شکل گرفته بود در اوج خود در آن عالم شهید و مجاهد متصور بود.
 
فداکاری بی نظیر شهید صدر برای انقلاب اسلامی ایران
 
امام جمعه قم با اشاره به فداکاری‌های شهید آیت‌الله صدر برای انقلاب اسلامی ایران گفت: آنچه همه خوبان داشتند شهید صدر به تنهایی یک‌جا داشتند و به گمانم کسی به درجه ایشان در فداکاری برای انقلاب اسلامی نمی رسد، چرا که آن عالم مجاهد همه چیز خود را برای انقلاب اسلامی فدا کرد.
 
وی گفت: ما هنوز حق شهید صدر را ادا نکرده‌ایم و خیلی از محورهایی که ایشان برنامه ریزی کرده بودند هنوز شناخته نشده است و باید گفت که شخصیت ایشان در حوادث و وقایع پشت ابرها و غبارها رفت و از این عدم شناخت ایشان حوزه ایران و عراق خسارت می بیند.
 
براساس این گزارش، در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام امید موذنی مدیر پژوهشگاه شهید صدر به بیان گزارشی از فعالیت‌های این مرکز و همچنین نحوه ساخت مستند «آغازگر یک پایان» پیرامون ابعاد شخصیتی شهید صدر پرداخت.
 
آیت‌الله اعرافی: شهید صدر نابغه بود
 
همچنین در این دیدار آیتالله ‌اعرافی ابزار امیدواری کرد با توجه به نزدیکی یکصدمین سال تاسیس حوزه علیمه قم با همکاری خانه مستند، مستندی ویژه در ارتباط با یکصد سال فعالیت حوزه علیمه قم ساخته شود که مورد استقبال مهدی مطهر مدیر خانه مستند قرار گرفت.
 
مستند «آغازگر یک پایان» به کارگردانی امید حسین‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر پیرامون ابعاد شخصیتی شهید صدر به همت اعضای پژوهشگاه شهید صدر و سازمان هنری رسانه‌ای اوج در حدود۲۰۰ دقیقه و در چهار قسمت۵۰ دقیقه در عراق و ایران توسط خانه مستند تولید شده است که به زودی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز پخش خواهد شد.
 
احسان ناظم‌بکایی (نویسنده)، حجت‌الاسلام موذنی (مشاور پروژه)، امید حسن‌زاده (تدوین) و امیرضا شیرازی (مجری طرح) سایر عوامل این مجموعه هستند که علاوه بر نمایش مقاطع مختلف زندگی سیاسی و اجتماعی؛ علامه شهيد، آيت الله سيد محمد باقر صدر روابط دو کشور ایران و عراق و بخصوص نقش وی در حمایت مردم عراق از انقلاب اسلامی ایران را نیز به تصویر می‌کشد و بزودی از رسانه ملی پخش خواهد شد.
 
انتهای پیام/ 121
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار