کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» رونمایی شد؛

آیت‌الله خاتمی: شهید سلیمانی یک انقلابی به معنای کلمه و ولایت‌مدار بود

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید براینکه شهید سلیمانی یک انقلابی به معنای کلمه و ولایت‌مدار بود، گفت: حاج قاسم تحقیقاً در چارچوب‌های حزبی و جناحی نمی‌گنجید اما یک انقلابی به معنای کلمه بود.
کد خبر: ۴۲۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵ - 11November 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی از کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» نوشته حجت‌الاسلام علی شیرازی شامگاه (چهارشنبه، ۲۱ آبان) در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

آیت‌الله خاتمی: جوانان با این کتاب بیشتر با مکتب سلیمانی آشنا خواهند شد

آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان در این مراسم با بیان کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» عهده‌دار تببین یک مکتب است، اظهار داشت: این کتاب از دو جهت شایسته تجلیل است؛ یکی از جهت محتواست که ۱۷ شاخصه را برای مکتب شهید سلیمانی به‌صورت کاملا مستند ذکر کرده است که همگی برگرفته از اندیشه امام (ره) و مقام معظم رهبری و سخنانی سردار شهید سلیمانی و همگی مستند است.

وی تدوین این کتاب را حرکتی در راستای رفع یک خلا دانست و با طرح این سوال که مکتب شهید سلیمانی چیست و چه اصولی دارد که با پیروی از آن به مکتب می‌رسیم، گفت: این کتاب خوب از عهده سوالات این مکتب برآمده است. نویسنده کتاب نیز جناب حجت‌الاسلام شیرازی بهترین کسی است که در این رابطه توانسته قلم بزند، نویسنده چندین دهه زندگی با شهید را تجربه کرده و از نزدیک سیرو سلوک ایشان را دیده که باعث شده تنها روایت‌گر نباشد بلکه بسیاری از چیزهایی را که دیده را نیز بیان کند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: نویسنده این کتاب خود نیز عالمِ به بیت علم، تقوا و شهادت است؛ مطمئنم این کتاب مورد استقبال قرار خواهد گرفت و جوانان با این کتاب بیشتر با این مکتب آشنا خواهند شد.

آیت‌الله خاتمی: شهید سلیمانی یک انقلابی به معنای کلمه و ولایت‌مدار بود

آیت‌الله خاتمی به چهار ویژگی بسیار برجسته ذکر شده شهید سلیمانی در این کتاب اشاره کرد و افزود: اولین ویژگی شهید سلیمانی مربوط به فرهنگ جهاد است؛ او فرهنگ جهاد را با عمق جان لمس کرده بود. فرهنگی که حاج قاسم را به دل خطر می‌بُرد؛ چه در جبهه دفاع مقدس و در جبهه دفاع از حرم؛ که شواهد آن را می‌خوانیم.

مواظب جادادن فرهنگ بدلی به‌جای فرهنگ شهادت باشیم

امام جمعه موقت تهران با تاکید براینکه حاج قاسم شعار شهادت نمی‌داد بلکه بند بند وجود‌اش طالب شهادت بود ، ادامه داد: شهید سلیمانی بی‌صبرانه منتظر شهادت بود. ایشان انگشتر خود را به فرزند شهید هدیه می‌دهد تا به حرم امام رضا (ع) برود و برایش طلب شهادت کند لذا می‌بینیم تلاش او برای شهادت شعار نبود. این فرهنگ زندگی و حیات است که بیش از ۴۰ سال انقلاب اسلامی ما را نگه داشته و تضمین دهنده آینده آن خواهد بود. لذا باید مواظب باشیم کسانی فرهنگ‌های بدلی را جای فرهنگ ناب ایثار و شهادت جا ندهند.

حاج قاسم یک انقلابی به معنای کلمه و ولایت‌مدار بود

آیت‌الله خاتمی به دومین ویژگی سردار سلیمانی در این کتاب پرداخت و گفت: انقلابی بودن دومین ویژگی شهید سلیمانی است که در این کتاب تحت عنوان کلی «پاسداری از ارزش‌ها» آمده است؛ ایشان تحقیقاً در چارچوب‌های حزبی و جناحی نمی‌گنجید اما یک انقلابی به معنای کلمه بود. او انقلابی ولایت‌مدار بود یعنی با حجت قلبی عمل می‌کرد و این مسیر را با عشق، نه با شعار محقق می‌کرد.

وی تصریح کرد: شهید سلیمانی باتمام وجود از استکبار نفرت داشت؛ نفرتی که ریشه قرآنی و حدیثی دارد. این نفرت را امام (ره) به ما آموخت؛ این روزها بازی‌ها سوری در آمریکا دیده می‌‎شود، یکی در آستانه رفتن و شخص دیگری در آستانه آمدن. ترامپ سردار عزیز ما را به شهادت رساند و بایدنت به او خسته نباشید گفت! این یعنی همسو بودن سیاست دشمن لذا راه درست نفرت داشتن از آن‌هاست. راه درست قوی شدن و مقتدر در برابر آن‌ها ایستادن است.

عضو فقهای شورای نگهبان فرهنگ مقاومت را چهارمین ویژگی شهید سلیمانی برشمرد و افزود: این فرهنگ، فرهنگ رهروان انبیاست. تجربه نیز نشان داد مذاکرات و مذاکره با دشمن جواب نداده و نمی‌دهد. نسخه باقیمانده، نسخه مقاومت است که در گذشته جواب داده و الان نیز جواب خواهد داد. این شهید بزرگ مکتبش، مکتب مقاومت در راه خداست.

سردار فدوی: حضور 50 میلیون ایرانی در تشییع حاج قاسم نشان عظمت او بود

در ادامه سردار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه از شهید سلیمانی و شهدای انقلاب اسلامی به‌عنوان پشتوانه‌های انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: این پشتوانه‌ها کمک خواهند کرد بتوانیم انقلاب را با بزرگی و اقتدار به‌دست صاحب اصلی خود حضرت حجت (عج) برسانیم. روزی در سخت‌ترین شرایط مکه که برای جان پیامبر (ص) بیم خطر می‌رفت، سه مومن در کعبه عهد و پیمانی بستند که امیرالمومنین، حضرت حمزه و حضرت جعفر علیهم السلام بودند؛ بعد از مدتی حضرت حمزه در جنگ احد و حضرت جعفر در جنگ تبوک به شهادت رسیدند و اما امیرالمومنین (ع) سال‌ها حیات داشتند اما در این مدت نقل شده که در کوفه بارها می‌گفتند «منم آن منتظر»؛ چراکه شهادت وعده پیامبر (ص) به او بود.

آیت‌الله خاتمی: شهید سلیمانی یک انقلابی به معنای کلمه و ولایت‌مدار بود
وی افزود: در دعاهایی که برای شیعیان آمده است تاکید شده همه مسلمانان و شیعیان می‌توانند حیات و مرگشان همانند امیرالمومنین علی (ع) باشد؛ این مایه امیدواری همه ماست که یک بنده خدا می‌تواند به این اندازه بالا برود.

جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: وقتی شهید حسین خرازی شهید شد، سال‌های طولانی شهید احمد کاظمی در حسرت شهادت می‌سوخت و جمله «منم آن منتظر» را ذکر می‌کرد و پس از شهادت ایشان شهید سلیمانی نیز این وضعیت را داشت در طول جمهوری اسلامی پاسداران انقلاب اسلامی محک خوبی خورردند که همه آن‌ها مصداق این ایات هستند.

سردار فدوی تصریح کرد: امروز ۴۱ سال و هشت ماه است که پاسداران انقلاب اسلامی به تیغ محک می‌خورند؛ بخاطر همین است که خداوند عظمتی را به شهید سلیمانی می‌دهد که بیش از ۵۰ میلیون انسان برای شهادت او به خیابان‌ها آمدند. این جمعیت همگی دلی به خیابان‌ها آمدند و در کشورهای دنیا نیز این اتفاق رقم خورد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار