چهل‌سالگی سرو/ معرفی کتاب؛

«تیپ 21 امام رضا (ع) در آیینه اسناد عملیات کربلای 1»

کتاب «تیپ 21 امام رضا (ع) در آیینه اسناد عملیات کربلای 1» بیانگر عملکرد تیپ 21 امام رضا (ع) در عملیات «کربلای 1» به روایت اسناد است.
کد خبر: ۴۲۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷ - 13November 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، کتاب «تیپ 21 امام رضا (ع) در آیینه اسناد عملیات کربلای 1» کتاب اسنادی تیپ 21 امام رضا (ع) در دفاع مقدس است که به نقش این تیپ در عملیات کربلای 1 براساس اسناد پرداخته است.

این کتاب که به کوشش «رسول خیامی‌فر» تدوین شده با حمایت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، توسط انتشارات یاران رضا (ع) به زیور طبع آراسته شده است.

رسول خیامی‌فر در مقدمه این کتاب آورده‌ است: استان خراسان با شروع دفاع مقدس، در فاصله کمتر از 48 ساعت نخستین گروه رزمندگان خراسانی به فرماندهی شهید محمد بابارستمی به سمت اهواز حرکت کردند و 4 مهر ماه در اهواز محل باشگاه برق مستقر شدند که این محل با استقرار نیروهای خراسان به نام فرستادگان رضا (ع) نامگذاری شد. با ادامه دفاع مقدس و تشکیل تیپ‌های سپاه پاسداران، تیپ 21 امام رضا (ع) به عنوان اولین یگان‌ خراسان بعد از انحلال ستاد فرستادگان رضا (ع) تشکیل شد.

تیپ 21 امام رضا (ع) از بدو تأسیس تا پایان جنگ تحمیلی در عملیات‌های آفندی و پدافندی بسیاری شرکت داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عملیات‌های بیت‌المقدس، والفجر3، کربلای 1، کربلای 4 و 5، والفجر8 و عملیات پدافندی تنگه چزابه اشاره کرد.

بخشی از کتاب

درگیری در هرمزآباد و اطراف آن بین نیروهای خودی و زرهی و پیاده عراق خانه‌به‌خانه و سنگر‌به‌سنگر ادامه دارد که نیروهای زرهی عراق از سمت شمال جاده مهران-دهلران با استعداد 20 دستگاه تانک اقدام به تک می­‌نمایند بطوریکه از سمت راست منطقه عملیاتی نفوذ کرده و از پشت به نیروهای خودی حمله‌­ور می­‌شوند. فرمانده گردان کوثر 2 دسته از نیروهای گروهان شهید بصیر را برای جواب دادن به تانک­‌هایی که کنار جاده مهران-دهلران آمده بودند می‌­فرستد تا به سراغ تانک‌­ها بروند بخصوص که هنوز خاکریز تأمینی احداث نشده بود و در آنجا نبروها موفق می­‌شوند 2 تانک را بزنند و تانک­‌های دیگر خود را به جاده آسفالت رسانده و شروع به عقب­‌نشینی می­‌کنند.

کتاب «تیپ 21 امام رضا (ع) در آیینه اسناد عملیات کربلای 1» در شمارگان 500 جلد در 120 صفحه با قطع وزیری به بهای 35 هزار تومان در سال 1399 چاپ شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار