کتابفروشی به محل پر نشاط گروه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود

همایون امیرزاده گفت: در یک دوره‌ای همچون ایام برگزاری طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) به محل پر نشاط گروهای اجتماعی تبدیل می‌شود بسیار خوب است، اما این طرح‌ها باید هم از نظر محتوا و هم اعتباری تقویت شود.
کد خبر: ۴۲۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵ - 14November 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نقش، اهمیت و جایگاه هفته کتاب در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی اظهار داشت: در این زمینه باید واقعیت امر را بسنجیم، یعنی حین برگزاری هفته‌ کتاب در ایران باید به میان مردم رفت و از فردی روستایی یا شهری، بانوی خانه‌دار، کارمند راه آهن، خلبان، پزشک، دانشجو، معلم و… پرسید که این هفته چیست؟ اگر نتوانست پاسخ دهد و اطلاعی نداشت که در چه هفته‌ای قرار داریم یعنی هفته کتاب نتوانسته در میان آحاد مردم و بطن جامعه رسوخ پیدا کند.

وی با اشاره به این که باید با به کارگیری همه عناصر در اختیارمان هفته کتاب را به یک هفته بزرگ ایران تبدیل کنیم اظهار کرد: به لطف خدا در چند سال اخیر هفته کتاب از نگاه سنتی که سبب‎ساز شکل‌گیری آن بود فاصله گرفته است؛ انجمن‌های مختلف در این هفته برای خود سهم و جایگاه پیدا می‌کنند، روستا‌ها و شهرهای کشور برای رقابت‌های کتاب محور همانند باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کنند. این موارد اتفاقاتی بود که ظرف ۶ سال گذشته شاهد آن هستیم و پیش از آن چنین برنامه‌هایی وجود نداشت.

رئیس مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین طرح های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) را در ترغیب مخاطب برای خرید و مطالعه کتاب بسیار اثرگذار و مفید دانست و گفت: عنوان اولین‌ دوره‌ای که این طرح‌ها برگزار شد کتابفروشی به وسعت ایران بود. به نظر من این که ما در طرح‌های حمایتی بتوانیم دایره شمولیت یا بهره برداری از یارانه‎های اندک در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به اقصی نقاط کشور بزرگ ایران گسترش دهیم یکی از اقدامات و سیاست‌های خوب است که این یارانه‌های فصلی نیز از آن دست بود.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین این که مردم در کنار خریدهای عمومی خود که در طول هر فصل انجام می‌دهند احساس نیاز برای خرید کتاب داشته باشند و منتظر بمانند تا دوره‎ای که به کتاب اختصاص پیدا می‌کند شروع شود بسیار مبارک است و این امر برای کتاب موفقیت بزرگی است.

این مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با وجود همه مشکلات و نارسایی‌هایی که در شبکه توزیع وجود دارد این که یک کتابفروش در دورترین نقطه ایران احساس کند که در طول هر دوره از یک فصل می‌تواند امیدوار باشد که پاتوقش از غربت نجات پیدا می‌کند بسیار خوب است.

امیرزاده همچنین اظهار داشت: این که در روزهای عادی کسی به برخی از کتابفروشی‌ها سر نمی‌زند و در یک دوره‌ای همچون ایام برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب به محل پر نشاط گروهای اجتماعی تبدیل می‌شود بسیار خوب است، اما این طرح‌ها باید هم از نظر محتوا و هم اعتباری تقویت شود.

وی گفت: با توجه به این که اطلاعات خرید و فروش‌ کتاب در ایام برگزاری طر‌ح‌های فصلی فروش کتاب در سامانه ثبت می‌شود می‌تواند برای متولیان حاکمیتی و بخش خصوصی کتاب پیام‌های خوبی داشته باشد از این جهت که نشان می‌دهد نگرش جامعه ایرانی برای خواندن و مطالعه به چه سمت و سویی حرکت کرده‌ است و این مجموعه‌ها چگونه و در چه زمینه‌هایی می‌توانند سرمایه گذاری کنند؛ از این جهت نیز این طرح‌ها بسیار خوب است.

طرح پاییزه کتاب ۹۹ از امروز (۲۴ آبان ماه) همزمان با هفته کتاب آغاز به کار کرده است؛ بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار