معاون فرهنگی خانه کتاب:

کتاب، عنصری در زیرساخت و پیشران توسعه است

سید سعید میرمحمد صادق گفت: با توجه به اینکه ارتباطات فیزیکی ما کمتر شده است، با استفاده از فضای مجازی می‌توانیم به ترویج و معرفی کتاب بپردازیم.
کد خبر: ۴۲۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷ - 16November 2020

کتاب، عنصری در زیرساخت و پیشران توسعه استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سیدسعید میرمحمد صادق» معاون فرهنگی خانه کتاب و مدیر محتوایی هفته کتاب گفت: در خصوص مقایسه مسئله کتاب نسبت به گذشته، حال و آینده ممکن است اجحاف شود. اگر در گذشته ۵۰۰ ناشر با تیراژ ۱۰ هزار و ۱۵ هزار بوده است، باید همان زمان را با شرایط و رخداد‌های آن موقع در نظر گرفت. بنابراین؛ باید بررسی کرد که چه حوادثی می‌افتد تا مردم علاقه‌مند به خواندن کتاب می‌شوند.

وی افزود: در گذشته نقش رسانه‌ها در زندگی مردم بسیار کمرنگ بوده و از دهه هفتاد به بعد، تاثیر تکنولوژی‌های جدید بر میزان کتاب و کتاب خوانی مشاهده می‌شود و در دهه نود نیز شبکه‌های فضای مجازی و اجتماعی زمینه‌هایی فراهم کردند که ارتباطمان با کتاب کمتر شده است.

میرمحمدصادق با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی نباید تنها مختص به هفته کتاب باشد، در ادامه گفت: اینکه در طول سال در رسانه‌ها به چه میزان به بحث کتاب و کتاب خوانی پرداخته می‌شود، امری است که نباید از آن غافل بود.

معاون فرهنگی خانه کتاب و مدیر محتوایی هفته کتاب اضافه کرد: میزان توجه خانواده به امر کتاب از دیگر عواملی است که بدون شک در میزان علاقه یک فرد به کتاب و کتابخوانی مرتبط است. انسان‌ها از کودکی می‌توانند با کتاب ارتباط برقرار کنند و از ۶ ماهگی می‌توان او را با کتاب آشنا کرد.

وی با بیان اینکه رسانه می‌تواند بر خانواده تاثیرگذار باشد، به رادیو گفت‌و‌گو گفت: رسانه‌ها به صورت مویرگی، در تک تک سلول‌های یک خانواده ورود کرده است. به هر حال هر وسیله‌ای که اختراع می‌شود، هم جنبه مثبت و هم منفی دارد. بنابراین؛ رسانه نیز به همین شکل است و بدون شک کتاب هم به لحاظ کارکرد بی تاثیر از این مسئله نیست.

میرمحمدصادق همچنین عنوان کرد: پرداختن رسانه‌ها اعم از رادیو، تلویزیون به کتاب باید مورد بررسی قرار بگیرد. در تلویزیون تنها شبکه چهار آن هم در ساعت‌های محدود به امر کتاب و کتابخوانی می‌پردازد در حالیکه کتاب را می‌توان به عنوان زیرساخت و پیشران در توسعه به حساب آورد.

معاون فرهنگی خانه کتاب و مدیر محتوایی هفته کتاب در ادامه گفت: با توجه به اینکه ارتباطات فیزیکی ما کمتر شده است، با استفاده از فضای مجازی می‌توانیم به ترویج و معرفی کتاب بپردازیم.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها