مدیر ادبیات اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

زبان ادبی، بهترین زبان برای انتقال پیام‌های دفاع مقدّس به نسل‌های بعد است

جعفر عشقی گفت: تولید آثار در حوزه دفاع مقدس با بهره‌گیری از زبان ادبی، باعث انتقال پیام‌های عاطفی دفاع مقدّس به نسل‌های بعد است؛ چون زبان تاریخ نمی‌تواند این رشادت‌ها، حماسه‌ها، ازخودگذشتگی‌ها و عاطفه‌ها را منعکس کند و این کار فقط از عهده زبان ادبی و هنری برمی‌آید.
کد خبر: ۴۲۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹ - 16November 2020

«جعفر عشقی» مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد درباره اهداف نهضت تولید آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس اظهار داشت: آغاز به کار این حرکت به تاریخ چهارم مهرماه 1397 برمی‌گردد که در این تاریخ، رهبر معظم انقلاب در مراسم «شب خاطره» که با حضور رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس برگزار شد، تأکید داشتند که در حوزه ادبیات و هنر دفاع مقدس، همه فعالیت‌ها باید صدبرابر شود. بر همین اساس، ما طرحی را آماده کردیم تا این فرمایش و تدبیر معظّم‌له تحقّق یابد که طبق آن به صورت تصاعدی هر سال تولید آثار ادبی زیاد شود.

وی در ادامه تأکید کرد: این طرح به صورت ابداعی فعلاً در استان خراسان رضوی آغاز شده‌است و امیدواریم که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از آن حمایت کند و طرح نهضت تولید آثار ادبی به صورت کشوری اجرا شود.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در تشریح اهداف بعدی نهضت گفت: حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با استفاده از ظرفیت قالب‌ها و فرم‌های ادبی، شناسایی و حمایت از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر ادبی در زمینه دفاع مقدس و گسترش گفتمان «ما قوی هستیم» و «ما می‌توانیم» در حوزه تولید آثار ادبی دفاع مقدس، از جمله اهداف دیگری است که در مدیریت ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی دنبال می‌شوند.

وی همچنین در توضیح قالب‌های نهضت ادبی تصریح کرد: تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار ادبی می‌توانند آثار خود را در قالب‌های ادبیات داستانی (داستان کوتاه و بلند، رمان، داستانک، داستان مینی‌مال، پی‌نما و مواردی از این دست)، ادبیات نمایشی (نمایش‌نامه و فیلم‌نامه)، خاطره (خودنوشت و دیگرنوشت)، زندگی‌نامه (واقعی و داستانی)، شعر، نیایش و مناجات، نثر ادبی، سفرنامه و جبهه‌نوشت (نامه، وصیت‌نامه، یادداشت روزانه، گزارش و موارد مشابه) به دبیرخانه نهضت ارسال کنند.

عشقی در ادامه درباره راه‌های ارسال آثار به دبیرخانه نهضت تولید آثار ادبی دفاع مقدس یادآور شد: نویسندگان این آثار می‌توانند اثر خود را از راه‌هایی چون «ارسال به نشانی پستی مشهد مقدس، انتهای بلوار شهیدبهشتی، انتهای بلوار برادران شهیدخلیلی، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی. صندوق پستی 611-91735 / کد پستی 917593897»، «ارسال به رایانامه adabiyatedefa@gmail.com»، «ارسال به شناسه کاربری @adabiyatedefa1 در پیام‌رسان‌ها» و «مراجعه حضوری و تحویل آثار به دبیرخانه نهضت در مشهد یا دفاتر نمایندگی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌های استان» به دبیرخانه نهضت ارسال کنند.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در ادامه تأکید کرد: در این ایام به خاطر شیوع ویروس کرونا، راه چهارم فعلاً توصیه نمی‌شود. لذا درخواست می‌شود که آثار فعلاً از سه طریق دیگر ارسال شود.

عشقی طی گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در راستای صدبرابر شدن آثار ادبی حوزه دفاع مقدس افزود: مجموعه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در تاریخ سوم خرداد 1399 کار خود در زمینه صدبرابرشدن آثار ادبی در این حوزه را آغاز کرد. ابتدا دو ساختار شکل گرفت؛ یکی ستاد اجرایی و دوم، شورای علمی‌تخصصی. ستاد اجرایی، همان‌طور که از نامش پیداست، کارهای اجرایی و دبیرخانه‌ای را عهده‌دار است و در شورای علمی‌تخصصی، با حضور استادان برجسته در سطح استان، کارگروه‌های تخصصی در حوزه داستان، شعر، خاطره، و کودک و نوجوان شکل گرفته‌است که به ارزیابی آثار رسیده به دبیرخانه می‌پردازند.

وی با اشاره به این مطلب که قلّه کاری که ما برای خود تعریف کرده‌ایم، همان صدبرابرشدن تولیدات آثار ادبی و تحقّق فرمایش رهبر معظّم انقلاب در این زمینه است، گفت: در حاضر، حدود 150 اثر در قالب کتاب به دبیرخانه ارسال شده‌است که بسیاری از این آثار، قابلیّت مطرح‌شدن در سطح کشور و در صورت امکان، ترجمه به زبان‌های زنده دنیا را دارند؛ منتها در برخی از حوزه‌ها و قالب‌ها، مانندِ خاطره و شعر، بیشترین آثار را دریافت کرده‌ایم اما آثار ارسالی در حوزه‌هایی مانند رمان و کودک و نوجوان، کم است و ضرورت دارد که پدیدآورندگان و ناشران برای تولید آثار ادبی در قالب رمان و همچنین آثار حوزه کودک و نوجوان، بیش از این همّت بگمارند؛ چراکه قالب ادبی رمان، قالب روز جهان است و مخاطبان بیشتری دارد.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ضمن توصیه به نویسندگان و شاعران اظهار داشت: اگرچه نگاه به این مسئله یک نگاه حرفه‌ای است، از همه نوقلمان هم می‌خواهیم که در این نهضت شرکت کنند؛ چراکه نیازمند قلم‌های جدید برای صدبرابرشدن هستیم.

وی با بیان این‌که برای بهره‌گیری از توان نوقلمان، نیاز به دادن آموزش‌های حرفه‌ای داریم، گفت: با بررسی آثار ارسالی توسط نوقلمان برای نهضت تولید آثار ادبی و همچنین جشنواره‌های ادبی‌ای که طی چند سال گذشته برگزار شده‌است، نوقلمان را شناسایی کرده‌ایم اما به دلیل شرایط خاص کشور و شیوع ویروس کرونا، فعلاً قادر به برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیستیم.

عشقی در پایان صحبت خود تأکید کرد: تولید آثار در حوزه دفاع مقدس با بهره‌گیری از زبان ادبی، باعث انتقال پیام‌های عاطفی دفاع مقدّس به نسل‌های بعد است؛ چون زبان تاریخ نمی‌تواند این رشادت‌ها، حماسه‌ها، ازخودگذشتگی‌ها و عاطفه‌ها را منعکس کند و این کار فقط از عهده زبان ادبی و هنری برمی‌آید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار