«ولید المعلم»؛ سکاندار موفق دیپلماسی سوریه در سخت‌ترین شرایط/ حمایت از مقاومت تا آخرین لحظه

وزیر خارجه فقید سوریه در طول فعالیت‌های دیپلماتیک خود به ویژه ۱۴ سال سکانداری وزارت خارجه این کشور همواره تلاش کرد در مسیر حمایت از محور مقاومت و اصول ثابت دمشق گام بردارد.
کد خبر: ۴۲۶۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷ - 16November 2020

«ولید المعلم»؛ سکاندار موفق دیپلماسی سوریه در سخت‌ترین شرایط/ حمایت از مقاومت تا آخرین لحظهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌‌پرس، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بامداد دوشنبه گزارش داد که وزارت خارجه سوریه خبر درگذشت ولید المعلم را در سن ۷۹ سالگی اعلام کرد. یک منبع نزدیک به دولت سوریه در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که پیش بینی می‌شود فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه، مسئولیت‌های وی را به عهده بگیرد.

وی متولد سال ۱۹۴۱ در دمشق بود. المعلم در سال ۱۹۶۳ مدرک لیسانس اقتصاد و علوم سیاسی خود را دانشگاه قاهره دریافت کرد.

آغاز فعالیت‌های دیپلماتیک المعلم در وزارت خارجه سوریه به سال ۱۹۶۴ بازمی گردد. وی در هیأت‌های دیپلماتیک سوریه در کشور‌های مختلف از جمله تانزانیا، عربستان، اسپانیا و انگلیس حضور داشت. المعلم در سال ۱۹۷۵ به عنوان سفیر سوریه در رومانی انتخاب شد و بعد از آن به دمشق بازگشت تا برخی مسئولیت‌ها را در وزارت خارجه به دست بگیرد.

وی در سال ۱۹۹۰ به عنوان سفیر سوریه در آمریکا انتخاب شد و تا سال ۱۹۹۹ در این پست باقی ماند.

المعلم همچنین در سال ۲۰۰۵ به عنوان معاون وزیر خارجه سوریه انتخاب شد و مسئولیت مسائل مربوط به روابط سوریه با لبنان را به دست گرفت به طوری که چندین بار در این دوره به بیروت سفر کرد.

وی در تاریخ ۱۱ آوریل سال ۲۰۰۶ به عنوان وزیر خارجه سوریه انتخاب شد و نقش مهمی در تقویت روابط میان دمشق و دیگر کشور‌های جهان ایفا کرد.

ولید المعلم در سایه تحولات چند سال گذشته در سوریه و آغاز جنگ این کشور تلاش کرد از طریق برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی، از سیاست‌های دولت بشار اسد رئیس جمهور حمایت کند.

المعلم همچنین در اوت ۲۰۱۱ به همراه چند تن دیگر از شخصیت‌های سیاسی سوریه، در لیست تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفت.

نکته مهم در کارنامه سیاسی و دیپلماتیک المعلم این است که وی توانست دیپلماسی سوریه را در سخت‌ترین شرایط این کشور و مشخصاً از سال ۲۰۱۱ تا به این لحظه با موفقیت هدایت کند و سکان آن را به دست بگیرد.

در حالی که یک جنگ جهانی گسترده علیه سوریه و مشخصاً بشار اسد رئیس جمهور این کشور به دلیل مواضع سوریه در قبال حمایت از محور مقاومت و آرمان فلسطین به راه افتاد، ولید المعلم یکی از سیاستمدارانی بود که در این کشور از مواضع اصولی خود عقب نشینی نکرده و همواره تلاش کرد با افتخار از سیاست‌های دمشق در حمایت از محور مقاومت سخن بگوید.

یکی از موضع گیری‌های ولید المعلم در قبال مسائل منطقه‌ای، تاکید بر ضرورت تقویت روابط میان سوریه و یمن بعد از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به این کشور بود؛ این در حالی بود که تجاوزات ائتلاف سعودی علیه یمن باعث شد بسیاری از کشورها، سفارت خانه‌های خود را در صنعاء ببندند و هیأت‌های دیپلماتیک، از یمن خارج شوند.

المعلم یکی از سیاستمداران سوری بود که همواره از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران انتقاد می‌کرد و اقدامات ایران برای شکستن این تحریم‌ها را می‌ستود.

وی در تیرماه سال جاری با تمجید از اقدام جمهوری اسلامی ایران در ارسال نفتکش به ونزوئلا گفت: هیات ایرانی که اخیراً به دمشق آمد تاکید کرد که تهران سوریه را تنها نخواهد گذاشت. روابط ما با ایران بسیار عمیق است و در زمینه‌های مختلف با آن‌ها همکاری داریم.

ولید المعلم گفت: اجازه نمی‌دهیم که آمریکا و یا هر کشور دیگری در روند سیاسی کشور ما دخالت کند، زیرا ما مستقل هستیم و موضع مان روشن است.

وی همچنین در سخنرانی مجازی خود در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که سیاست آمریکا در قبال ایران، نشان دهنده بی‌توجهی واشنگتن به قوانین بین‌المللی و عدم پایبندی به تعهداتش در توافق‌نامه‌های جهانی است.

کارنامه وزیر خارجه فقید سوریه مملوء از پایبندی بر اصول ثابتی است که دمشق در مسیر حمایت از محور مقاومت به ویژه آرمان فلسطین آن را در پیش گرفته و بر آن ثابت قدم خواهد ماند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار