تحولات قره‌باغ؛ تنش‌های داخلی در ارمنستان، آرامش در مناطق درگیری

وضعیت در ارمنستان به رغم برقراری آرامش در قره‌باغ و تلاش برای اجرای مفاد توافق آتش بس همچنان متشنج است.
کد خبر: ۴۲۶۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲ - 16November 2020

تحولات قره‌باغ؛ تنش‌های داخلی در ارمنستان، آرامش در مناطق درگیریبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، آتش بس در قره باغ در حالی برقرار شده است که ارمنستان همچنان با ناآرامی‌ها و اختلاف نظر‌های گسترده داخلی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش «اسپوتنیک»، روند اجرای مفاد بیانیه مشترک «مسکو»، «باکو» و «ایروان»، در میانه تنش‌های داخلی در ارمنستان ادامه دارد.

در حالی که گزارش‌ها از تداوم روند انتقال و استقرار صلحبانان روسیه در قره باغ و تداوم آرامش در منطقه حکایت دارند، مخالفت‌های داخلی با «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان، در پی امضای توافق آتش بس اکنون به پارلمان رسیده و سبب جدایی چند عضو فراکسیون وی در پارلمان شده است.

در عین حال دادستان کل ارمنستان، ضمن انتقاد از اظهارات فیسبوکی «پاشینیان»، این سخنان را عاملی تحریک کننده برای بروز درگیری خواند.

نخست وزیر ارمنستان در پستی فیسبوکی خواستار مقابله ارتش با اعتراض‌های مخالفان شده بود.

در عین حال رییس جمهور ارمنستان با ولیعهد «ابوظبی» در مورد تحولات قره باغ دیدار و رایزنی کرد.

در چهارمین و آخرین توافق آتش بس قره باغ که همچنان برقرار است، استقرار حدود دو هزار نیروی صلحبان روس در منطقه را برای اطمینان از توقف درگیری‌ها پیش بینی شده است.

از دیگر مفاد این بیانیه می‌توان به توقف ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مواضعشان در زمان امضای توافق، استقرار ۵ ساله ۱۹۶۰ صلحبان روسی که قابل تمدید تا چند دوره پنج ساله دیگر است، تشکیل مرکز آتش بس، بازگشت آوارگان و پناهجویان تحت نظارت دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل، ساخت محور مواصلاتی میان جمهوری آذربایجان و نخجوان و تبادل اسرا اشاره کرد.

براساس این توافق «آغ دام»، «کلبجار»، «لاچین» و «قازاخ» در بازه زمانی مشخص، به اراضی جمهوری آذربایجان اضافه خواهند شد.

در واقع، ارمنستان متعهد شده نیرو‌های خود را از شهر «کلبجار» تا ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان)، از شهر «آغ دام» تا ۲۰ نوامبر (۳۰ آبان) و از شهر «لاچین» تا اول دسامبر (۱۱ آذر) خارج کرده و این مناطق را تحویل جمهوری آذربایجان دهد.

البته براساس آخرین خبرها، باکو با تاخیر ۱۰ روزه تخلیه شهر کلبجار به دلیل شرایط نامساعد جوی و مسیر‌های ارتباطی موافقت کرد.

درگیری‌های قره باغ که از سال ۱۹۸۸ آغاز شد و با اعلام استقلال این منطقه در سال ۱۹۹۱ به جنگی خون بار در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ منجر شد، از ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) سال جاری، جنگ دیگری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان را رقم زد.

این درگیری در نهایت با چهارمین توافق آتش بس به پایان رسید.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار