چهل‌سالگی سرو/

آزادسازی سوسنگرد؛ نمادی از اقتدار ملت ایران

مقاومت نیرو‌های مردمی، بسیج، سپاه و ارتش باعث شد تا سوسنگرد علیرغم دو بار حمله‌ی گسترده‌ی دشمن، هرگز به طور کامل سقوط نکند.
کد خبر: ۴۲۶۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰ - 16November 2020

آزادسازی سوسنگرد؛ نمادی از اقتدار ملت ایرانبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حدود دو ماهی از آغاز جنگ نگذشته بود که شهر دلاورپرور سوسنگرد به دست دشمن بعثی افتاد. دشمنی که از هیچ جنایتی در حق ملت دریغ نکرد. سوسنگرد و مناطق اطراف شهر کاملا به تصرف نیرو‌های عراقی در آمده بود. مقاومت نیرو‌های مردمی، بسیج، سپاه و ارتش باعث شد تا سوسنگرد علیرغم دو بار حمله‌ی گسترده‌ی دشمن، هرگز به طور کامل سقوط نکرد.

در سوسنگرد شهید مصطفی چمران و شادروان تیمسار غلامرضا قاسمی نو در راس هرم عملیات بودند، ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در همین عملیات در کنار شهید چمران و شادروان امیر قاسمی نو، عضو تیم هماهنگی بودند. شهید چمران مثل همیشه در بطن حادثه بود و فقط به نظارت اکتفا نمی‌کرد. حضور ایشان در خط مقدم جبهه باعث زخمی شدن پایش شد تا جایی که اجبارا به تهران منتقل شدند.

نقش نیروی هوایی در روند مقاومت و آزادسازی سوسنگرد انکارناپذیر است. هوشنگ کیان آرا، سید محمدتقی حسینی، محمد کامبخش ضیایی، نعمت‌الله اکبری سامانی، یونس خوش‌بین، ابراهیم امیدبخش، همگی خلبانان جان برکفی بودند که در راه مقاومت و آزادسازی سوسنگرد به فیض شهادت دست یافتند.

سرانجام با درایت و رشادت عموم مردم سلحشور و ذکاوت فرماندهان وقت، در روز بیست و ششم آبان 1359 سوسنگرد برای همیشه از شر بعثی‌ها پاکسازی شد.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار