سینمای قدسی ـ 2/

شأن سینما بارآوردن نسلی پیش‌رونده و امیدوار است

رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به سینماگران فرمودند: «من شأن سینما را این می‌دانم که نسل جوان را یک نسل پیش‌رونده، امیدوار، پرشوق، معتقد به خود و معتقد به ارزش‌هاى اسلامى و ملى به بار بیاورید.»
کد خبر: ۴۲۶۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 17November 2020

شأن سینما باورآوردن نسلی پیش‌رونده و لمیدوار استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ سینمای انقلابی، سینمای متعهد، سینمای دینی، سینمای مقاومت و مفاهیمی از این دست بارها و بارها از سوی برخی صاحبنظران مطرح شده است و هر کدام نیز تعاریفی مطابق ان ارائه داده‌اند که می‌تواند در جای خود مورد نقد و نظر قرار گیرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که در حوزه فرهنگ و هنر جایگاه مهمی دارند و نظرات ارزشمندی در این خصوص ارائه داده‌اند طبعا کاستی‌های این حوزه بخصوص سینما را بهتر می‌شناسند و به همین ترتیب راهکارهای استراتژیکی نیز مطرح کرده‌‌اند.

مجموعه «سینمای قدسی» مجموعه نظرات معظم‌له در حوزه سینما و مسائل مربوط به ان است که از سال 1369 تا امروز را شامل می‌شود.

مطالعه این بیانات می‌تواند مدیران سینمایی کشور را در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها یاری رسان باشد.

هنر متعالی

«این کشور مى‌خواهد پیش برود، مى‌خواهد حرکت بکند؛ [خبرهایی] که زمینه‌ى فناورى هسته‌اى و پیشرفت‌هاى علمى مى‌شنوید، این‌ها فقط بخشى از چیزى است که در کشور اتفاق افتاده. بحمداللَّه جوان و استعداد هم که زیاد داریم، ما احتیاج داریم به امید، به شوق، به کار، به اعتماد به نفس، به کم کردن تکیه‌ى بر بیگانگان، به جوشیدن از درون، به استخراج گنجینه‌هایى که در میراث فرهنگى ما هست.

این جوان اگر بخواهد این‌طور تربیت شود، به حضور شما [هنرمندان] در صحنه احتیاج دارد؛ یعنى شما باید وارد میدان بشوید تا این اتفاق بیفتد؛ من این را مى‌گویم. من مى‌گویم الان کلید دست شماست. من شأن سینما را این مى‌دانم. من مى‌گویم امروز کلید پیشرفت این کشور، به میزان زیادى دست شماست؛ شما مى‌توانید این نسل را یک نسل پیش‌رونده، امیدوار، پرشوق، معتقد به خود و معتقد به ارزش‌هاى اسلامى و ملى خود بار بیاورید؛ و همین‌طور مى‌توانید این نسل را شرمنده، پشیمان، زیر سؤال برنده‌ى افتخارات گذشته و زیر سؤال برنده‌ى افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بیاورید.»[1]

«هنر سینما  بلاشک یک هنر برتر است؛ یک روایتگر کاملا مسلط ـ که هیچ روایت‌گرى تاکنون در بین این شیوه‌هاى هنرى روایت یک واقعیت و یک حقیقت، تا امروز به این کارآمدى نیامده ـ و یک هنر پیچیده و پیشرفته و متعالى. شما این دریچه را دم دست دارید؛ یعنى دریچه‌ى سینما به سوى معارف و پرتوى که از این دریچه به داخل افکنده مى‌شود. این دریچه در اختیار شماست.

اهمیت این هنر، مسئولیت شما را هم بالا مى‌برد. من این را مى‌خواهم عرض بکنم؛ یعنى شماها یک مسئولیت سنگینى دارید. همان‌طور که دوستان گفتند، هیچ‌کس به شماها دستور نداده که بروید کارگردان یا سینماگر بشوید، این میل، استعداد و شوق شما بوده که وارد این میدان شده‌اید؛ اما حالا که وارد شده‌اید، این مسئولیت را بپذیرید. شما مى‌توانید خیلى اثر بگذارید.

ببینید! من وقتى به یک واعظ، یک روحانى و یک نویسنده‌ى کتاب دینى خطاب مى‌کنم و مى‌گویم آقا شما مواظب حرف زدنت، مواظب لغتى که به کار مى‌برى و مطلبى که متناسب با زمان انتخاب مى‌کنى، باش؛ اگر حرفى را که اینجا نباید بزنى، زدى، یا باید بزنى، نزدى، و به خاطر حرف تو یک جوانى به دین بى‌اعتقاد شد یا یک حقیقتى از حقایق دینى را به خاطر گفتار تو کج فهمید؛ تو پیش خداى متعال مسئولى؛ من مى‌خواهم به شما بگویم، این تذکر به شما که برادر و خواهر عزیز ما هستید و این ابزار هنرى بسیار کارآمد در اختیار شماست، طبعا با یک ضریب خیلى بالایى مضاعف مى‌شود؛ بگویم ده برابر؛ یقینا بیشتر؛ یعنى شما ببینید تأثیر یک فیلم هنرى کارآمد در مقایسه‌ى با یک منبر چقدر فاصله دارد![2]

بنده با هنرمندها از شکل‌هاى مختلف از دوران جوانى تا حالا زیاد سر و کار داشتم و لطافت و ظرافت روح این‌ها را می‌دانم، چه جور من از شما بخواهم و بگویم که آقا به این انتقادها توجه نکنید؛ کار خودتان را بکنید؟ بالاخره باب انتقاد باز است. حالا شما ببینید؛ مثلاً همین سریال «یوسف پیامبر» تمام جهات شرعى و رعایت‌هاى گوناگون در آن ملاحظه شده، شرح حال یک پیغمبر هم هست، مبناى کار هم مبناى عفاف است، بعد هم این‌جور با استقبال در همه‌ى دنیاى اسلام مواجه شده است؛ در روزنامه نقد نوشتند، بد گفتند، بصراحت ایراد گرفتند، مشکلات دیگر هم درست کردند؛ بالاخره این چیزها هست.

من می‌خواهم به شما عرض کنم؛ خیلى دغدغه‌ى این را که حالا انتقاد می‌کنند و حرف می‌زنند و می‌گویند، نداشته باشید. اگر بنا باشد این دغدغه‌ها را ملاحظه کنید؛ دغدغه‌هایى که بعضى‌اش هم شاید واقعى نباشد در واقع توهم دغدغه است، حقیقتا امکان کار گرفته می‌شود؛ این را من تصدیق میکنم. لذا نباید خیلى بر سر این دغدغه‌ها و این نگرانى‌ها درنگ کنید.»[3]

[1] بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون‌/ ۱۳۸۵/۰۳/۲۳

[2] بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون‌/ ۱۳۸۵/۰۳/۲۳

[3] بیانات در دیدار هنرمندان و دست‌اندرکاران صداوسیما/ ۱۳۸۹/۰۴/۱۲

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها