یادداشت//

موانع و چالش‌های جهنمی در مصاف با اتحاد اسلامی

تنها راه برون رفت و نجات از ترفند و چالش‌های جهنمی شیطان داخل شدن در «سلم الهی» است، آیه ۲۰۸ سوره بقره همه افراد با ایمان را به صلح و سلام و تسلیم بودن در برابر فرمان خدا دعوت می‌کند.
کد خبر: ۴۲۶۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹ - 17November 2020

موانع و چالش‌های جهنمی در مصاف با اتحاد اسلامیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، علی بیرانوند در یادداشتی آورده است: یکی از مهمترین و راهبردی‌ترین آموزه‌های دینی و اسلامی، حفظ اتحاد و همبستگی است. فرهنگ قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) آن چنان بر روی این موضوع حساسیت و تأکید داشته است که به خوبی می‌توان ضرورت و اهمیت آن را در زندگی دینی و اجتماعی مشاهده کرد، ولی با این حال کسانی که خط و مشی زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی خود را از شیطان و سربازانش دریافت می‌کنند، هیچگاه حاضر به تقویت و فرهنگ سازی این واجب دینی در بستر حیات اجتماعی نبوده اند، از این رو با رویکرد‌های غیر دینی و غیر عقلانی همواره سعی داشته اند با سو عملکرد خود به نوعی در تضعیف این واجب دینی گام بردارند.

استراتژی و راهبرد شیطان در به چالش کشیدن وحدت اسلامی

از آن روزی که شیطان از بهشت رانده شد، به عزت و جلال خدای متعال قسم یاد کرد که هیچگاه به انسان اجازه رسیدن به سعادت و خوشبختی را ندهد، از این رو همواره سعی داشته است با راهکار‌ها و چالش‌های منحصر به فردی مسیر رسیدن به کمال و سعادت را برای انسان ناممکن و دردسر ساز کند. یکی از تکنیک‌ها و چالش‌های بسیار خطرناکی که شیطان در طول تاریخ، برای گمراه کردن انسان‌ها از آن بهره برده، ایجاد درگیری، اختلاف و دشمنی در بین جوامع انسانی بوده است، تا اینکه با این ترفند روح آرامش و راحتی را از زندگی انسان‌ها برچیند، خدای متعال در آیاتی از قرآن کریم این ترفند زهرآلود شیطان را از زبان حضرت یوسف (ع) متذکر شده و می‌فرماید: «مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّیْطانُ بَیْنی وَ بَیْنَ إِخْوَتی؛ [۱]پس از آنکه شیطان میان من و برادرانم را به هم زد». در واقع شیطان برای اینکه به اهداف شوم خود دست یابد از راه ایجاد اختلاف و فساد در بین برادران حضرت یوسف موفق به عملیاتی کردن استراتژی خود می‌شود و آن رنج‌های فراوان را برای حضرت یوسف و یعقوب علیهماالسلام به وجود می‌آورد.

‌تن‌ها راه نجات از چالش تفرقه انداز شیطانی

تنها راه برون رفت و نجات از ترفند و چالش‌های جهنمی شیطان داخل شدن در «سِلم الهی» است، خدای متعال در آیه ۲۰۸ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ؛ [۲]ای کسانی که ایمان آورده‌اید، همگی به اطاعت [خدا]درآیید، و گام‌های شیطان را دنبال مکنید که او برای شما دشمنی آشکار است».

سلم و سلام، در لغت به معنی صلح و آرامش است و بعضی آن را به معنی اطاعت تفسیر کرده اند، و این آیه همه افراد با ایمان را به صلح و سلام و تسلیم بودن در برابر فرمان خدا دعوت می‌کند. از مفهوم این آیه چنین استفاده می‌شود که صلح و آرامش تنها در پرتو ایمان امکان پذیر است، از این رو تنها به اتکاء قوانین مادی هرگز جنگ و ناامنی و اضطراب از دنیا برچیده نخواهد شد، زیرا عالم ماده، و علاقه به آن، همواره سرچشمه کشمکش‌ها و تصادم‌ها است، و اگر نیروی معنوی ایمان، آدمی را کنترل نکند، صلح غیر ممکن است؛ بلکه می‌توان گفت از دعوت عمومی این آیه، که همه مؤمنان را بدون استثنا از هر زبان و نژاد و منطقه جغرافیایی و قشر اجتماعی، به صلح و صفا دعوت می‌کند، استفاده می‌شود که در پرتو ایمان به خدا، تشکیل حکومت واحد جهانی که صلح در سایه آن همه جا آشکار گردد امکان‌‬ پذیر است.

اصولاً در مقابل عوامل پراکندگی (زبان و نژاد و …) یک حلقه محکم اتصال در میان قلوب بشر لازم است، و این حلقه اتصال تنها ایمان به خداست که ما فوق این اختلافات است. ایمان به خدا، و تسلیم در برابر فرمان او، نقطه وحدت جامعه انسانیت، و رمز ارتباط اقوام و ملت‌ها است، و نمونه جالبی از آن را در مراسم حج می‌توان مشاهده کرد که چگونه انسان‌هایی با رنگ‌های مختلف، از نژاد‌های متفاوت و دارای زبان و قومیت و منطقه جغرافیایی ناهماهنگ، همگی برادر و در کنار هم قرار گرفته و در آن مراسم بزرگ روحانی شرکت دارند، و در نهایت صلح و صفا به هم می‌نگرند. [۳]تحجرگرایی و افراطی‌گری

یکی از تکنیک‌های فوق سری شیطان برای برهم زدن آرامش اجتماعی و اتحاد اسلامی استفاده از سربازان متحجر و افراطی است، در واقع سربازان متحجر و افراطی، کار شیطان را انجام می‌دهند، پایه و اساس رویکرد افراطی این دسته افراد، تبعیت از هوای نفس و وسوسه‌های شیطان رجیم است، از این رو خدای متعال در کلام خود پیروی و همراهی از آن‌ها را ممنوع اعلام کرده و فرموده است: «وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ کانَ أَمْرُهُ فُرُطاً؛ [۴]و از کسانی که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم اطاعت مکن! همان‌ها که از هوای نفس پیروی کردند، و کارهایشان افراطی است». مصداق بارز و عینی متحجران افرطی که سد محکمی در برابر اتحاد و انسجام اسلامی می‌باشند، گروهک‌های تکفیری در لباس اهل سنت هستند، که با مشی سلفی گری خود هیچ گاه راضی به برقراری همزیستی مسالمت آمیز بین شیعه و اهل تسنن نبوده اند. در جامعه تشیع نیز متأسفانه حربه استعمار کار ساز شده و با دست پرورده‌های خود شیعه انگلیسی را مدیریت می‌کنند تا اینکه آتش اختلاف و تفرقه را به جان اتحاد اسلامی بیندازند.

دنیا طلبی و ریاست خواهی

سومین و خطرناک‌ترین چالش پیش روی اتحاد اسلامی دنیا طلبی و ریاست خواهی است، با یک نگاه اجتماعی و سیاسی به ماهیت بسیاری از اختلافات و درگیری‌هایی که در جوامع اسلامی به وقوع پیوسته می‌توان ریشه و منشأ آن‌ها را دنیا طلبی و ریاست خواهی معرفی کرد، حمله عراق به کشور اسلامی ایران در ابتدای انقلاب اسلامی، حمله عراق به کویت، حمله عربستان سعودی به یمن و مدیریت و سازماندهی گروهک‌های تکفیری در حمله به سوریه و سایر مناطق اسلامی از جمله عراق همه و همه ریشه در ریاست طلبی و دنیا خواهی سران کشور‌های به ظاهر اسلامی دارد، به راستی اگر حکمرانان مستبد و دیکتاتور عربی به جای سیطره و حمله به سایر بلاد اسلامی به فکر اصلاح و بهبود وضع معیشتی و فرهنگی سرزمین‌های خود بودند به جای قتل و خون ریزی، صلح و آرامش جوامع اسلامی را در برگرفته بود.

پی نوشت‌ها:
[۱]. سوره مبارکه یوسف، آیه ۱۰۰.
[۲]. سوره مبارکه بقره، آیه ۲۰۸.
[۳]. تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۸۲.
[۴]. سوره کهف، آیه ۲۸.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار