یاران بایدن معماران تحریم علیه ایران/ ۵۹ درصد تحریم‌ها توسط دموکرات‌ها انجام شده

از ۳۹ اقدام تحریمی آمریکا، ۲۳ اقدام آن از سوی دموکرات‌ها انجام شده است. یعنی از کل تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران ۵۹ درصد توسط رؤسای‌جمهور دموکرات این کشور اعمال شده است.
کد خبر: ۴۲۶۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴ - 17November 2020

یاران بایدن معماران تحریم علیه ایران/ ۵۹ درصد تحریم‌ها توسط دموکرات‌ها انجام شده+جدولبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، با روی کار آمدن جو بایدن از حزب دموکرات در آمریکا، یکی از بحث‌هایی که بشدت مورد توجه قرار گرفته، سیاست‌های تحریمی دموکرات‌ها علیه ایران است. بیشترین تحریم‌های اعمالی علیه ایران از سوی دموکرات‌ها اعمال شده است و از ۳۹ اقدام تحریمی آمریکا، ۲۳ اقدام آن از سوی دموکرات‌ها انجام شده است. یعنی از کل تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران ۵۹ درصد توسط رؤسای‌جمهور دموکرات این کشور اعمال شده است.

از منظر راهبردی نیز رؤسای‌جمهور دموکرات برای نخستین بار راهبرد‌های تحریمی جدیدی را علیه ایران اجرا کرده‌اند. دموکرات‌ها نخستین بار تحریم‌های اقتصادی را به عنوان راهبرد سیاست خارجی ضد ایران، در دوره جیمی کارتر علیه ایران وضع کرده‌اند. آن‌ها همچنین برای نخستین بار تحریم‌های ثانویه اقتصادی را در دوره کلینتون علیه ایران اعمال کرده‌اند و در دوره اوباما نیز برای نخستین بار راهبرد تحریم‌های ثانویه بانکی نسل دوم با تهدید بانک‌های خارجی به قطع دسترسی آن‌ها به نظام پرداخت دلار در صورت همکاری با ایران را کلید زده‌اند.

علاوه بر این، راهبرد کاهش درآمد‌ها و دسترسی ارزی ایران، با تلاش برای کاهش فروش نفت ایران و تحریم نظام بانکی و بانک مرکزی ایران در دوران اوباما کلید خورده است؛ بنابراین همان‌طور که مشخص است، دموکرات‌ها هم از نظر تعداد تحریم و هم از منظر شروع راهبرد‌های تحریم، گوی سبقت را از جمهوری‌خواهان ربوده‌اند.

با این حال، اما هنوز هم برخی‌ها در ایران از روی کار آمدن یک فرد دموکرات در آمریکا ذوق‌زده‌شده و زمزمه‌ی مذاکره مجدد با آمریکا را سرداده‌اند.

محمدرضا خباز، سیاستمدار اصلاح طلب گفته است: به حکم عقل باید با بایدن و دموکرات‌های آمریکا مذاکره کنیم؛ چون آن‌ها کبوترند و آرامش دارند.

علی مطهری، فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز با روزنامه شرق گفتگویی داشته و صراحتا گفته که پیروزی ترامپ ایران با حتی ممکن است به سمت جنگ سوق دهد، اما رئیس جمهور شدن بایدن ایران را به ساحل آرامش می‌رساند!

همچنین علی‌محمد نمازی، عضو حزب کارگزاران و از حامیان رئیس‌جمهور روحانی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا با بیان این که سیاست‌های بایدن با ترامپ تفاوت زیادی خواهد داشت، اظهار کرد: دموکرات‌ها همانند جمهوری خواهان روحیه جنگ طلبی ندارند. بعد از انقلاب ریگان جمهوری خواه مواضع تندی علیه ایران گرفت و ما در دوره کلینتون مشکلات زیادی مانند دوره بوش و ترامپ نداشتیم، بنابراین تفاوت‌های زیادی میان بایدن و ترامپ وجود دارد که این تفاوت‌ها در شعار‌های انتخاباتی خود را نشان داده است!

این در حالی است که مقام معظم رهبری بار‌ها تأکید کرده‌اند که خصومت با جمهوری اسلامی ایران در نظام سیاسی آمریکا یک موضوع مورد اجماع همگان است و یک موضوع حزبی و سیاسی نیست. حضرت آیت الله خامنه‌ای در تاریخ ۹۵/۳/۲۵ فرمودند: «ذات آمریکا همان ذات دوره‌ی ریگان است؛ همان ذات است و تغییر نکرده؛ ذات دشمن است. بله، حزب هست -حزب دموکرات، حزب جمهوری‌خواه؛ این پاس میدهد به او، او پاس میدهد به این- لکن ذات آمریکا همان است.»

همچنین ایشان در بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اعظم (ص) و امام صادق (ع) در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۳ فرمودند: «در مورد آمریکا، سیاست ما یک سیاست حساب شده و مشخّصی است و این سیاست، با رفت و آمد اشخاص تغییر پیدا نمیکند. حالا امروز انتخابات آمریکا است، بعضی‌ها همین طور [حرف میزنند]راجع به اینکه چه کسی بیاید، چه کسی نیاید، اگر این بیاید چه میشود، اگر آن بیاید چه میشود. خب بله، ممکن است حوادثی اتّفاق بیفتد، [امّا]به ما ارتباطی نخواهد داشت؛ یعنی در سیاست ما هیچ تأثیری نمیگذارد؛ سیاست ما حساب‌شده است، مشخّص است و رفت و آمد اشخاص در آن تأثیر ندارد.»

منبع: وطن امروز 

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار