مدیر اپلیکیشن‌های کتابخوانی مطرح کرد؛

۷۳ درصد مردم کتاب چاپی مطالعه می‌کنند/ «کرونا» باعث استقبال از کتاب‌های مجازی شد

محمد صدوقی با تاکید براینکه ۷۳ درصد مردم همچنان کتاب‌های چاپی مطالعه می‌کنند، گفت: شیوع ویروس کرونا باعث استقبال زیاد مخاطبان و کتاب‌دوستان از کتاب‌های مجازی شد.
کد خبر: ۴۲۷۳۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰ - 20November 2020

۷۳ درصد مردم کتاب چاپی مطالعه می‌کنند/ کرونا باعث استقبال از کتاب‌های مجازی شد«محمد صدوقی» مدیر اپلیکیشن‌های کتابخوانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به تحقیقات صورت گرفته براساس مخاطبین کاربران اپلیکیشن‌های کتابخوانی اظهار داشت: طی تحقیقی که در بین مشترکین اپلیکیشن مجازی و توزیع ۲۵ هزار پرسشنامه با طرح این سوال که در حال حاضر کتاب چاپی مطالعه می‌کنند یا الکترونیک، اظهار داشت: طبق تحقیقات ما تقریبا نیمی از جامعه همچنان کتاب چاپی مطالعه می‌کنند و مابقی نیز به مطالعه کتاب‌های گویا و الکترونیک می‌پردازند و البته ۷۳ درصد از مردم کتاب کاغذی را ترجیح می‌دهند.

وی با تاکید براینکه کتاب‌های الکترونیک مزیت‌های به‌همراه دارند، گفت: به‌نظر کتاب‌مجازی برای شرایط ویژه‌ای طراحی شده است، تا قبل از روز‌های کرونا، بازار افرادی که کتاب‌های الکترونیکی و چاپی مطالعه می‌کردند، دو مجموعه جدا از هم بودند، اما کرونا باعث شد تا افرادی که کتاب‌های چاپی می‌خواندند به دلیل مشکلات کرونا به کتاب‌های الکترونیکی روی آورند. این دو دایره مخاطبین مشترک شده‌اند و همچنان کتاب چاپی ترجیح کاربران به شمار می‌آید. اما به دلیل مزیت‌های نسخه‌های الکترونیکی اکنون ۵۰ درصد از کاربران نسخه الکترونیکی را مطالعه می‌کنند.

این فعال حوزه نشر الکترونیک گفت: در پیمایشی که از طریق پرسشنامه صورت گرفت، به استخراج جدول سنی کاربران پرداختیم که ۳۹ درصد از کاربران در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال، ۲۴ درصد گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال و ۲۲ درصد گروه سنی ۳۵ تا ۴۴ سال، ۹ درصد بالای ۴۵ سال و ۵ درصد پائین ۱۸ سال را تشکیل می‌دهند که بیشترین آن را گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال را تشکیل می‌دهد.

وی همچنین عنوان کرد: غالب کتاب‌هایی که در نرم افزار وجود دارد برای سنین بزرگسال است و این مسئله باعث شده تا تناسب رعایت نشود، اما اگر بخواهیم کودکان را جامعه اصلی مخاطبان قرار دهیم، باید شکل و ظاهر نرم افزار را نیز تغییر دهیم. اینکه کودک وارد فضای جدی شود و بتواند کتاب مورد نظر خود را دست یابد، به نظر می‌رسد که راه حل مناسب این است که نرم افزاری به شکلی طراحی شود که کودکان بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. به دلیل اینکه نمی‌توانیم کتاب‌های جذابی در نرم افزار‌ها داشته باشیم، با ریزش مخاطب کودک مواجه می‌شویم و به همین دلایل کتاب‌های کمک درسی و کمک آموزشی را هم کمتر داریم در حالیکه افراد زیر ۱۸ سال معمولا عمده کتاب‌های مورد مطالعه آن‌ها به کتب درسی و آموزشی می‌گذرد.

صدوقی دستگاه‌های کتابخوان یا ایبوک ریدر (E-reader) را گزینه بسیار خوبی برای دانش آموزان معرفی کرد و افزود: این مجموعه‌ها آسیب کمتری به چشم دانش آموز وارد می‌کند که متاسفانه با اینکه تکنولوژی خاصی ندارد، در کشور تولید نمی‌شود و به دلیل اینکه مانند موبایل تولید انبوهی ندارد، هزینه بالایی دارد.

وی در خاتمه گفت: در کتاب کاغذی کودک، ناشران نیازها را به خوبی تشخیص دادند و کتاب‌ها را با صحافی‌های خوب و با مدل و تصویرگری مناسب بر جذابیت آن‌ها افزودند، بنابراین؛ برای ارائه کتاب به کودک باید آن را جذاب کرد، در کتاب الکترونیک نیز همین مسئله مطرح است، مسئله‌ی که کتاب کودک در حوزه دیجیتال آنطور که باید و شاید فراگیر نیست به این دلیل است که در آن محتوای جذاب وجود ندارد. در حالیکه می‌توان سناریو‌های آن را جذاب کرد که متاسفانه در کشور ما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار