یک پژوهشگر هنر مطرح کرد؛

ارتباط «جشنواره هنر مقاومت» با دانشگاه متضمن موفقیت است

یک پژوهشگر هنر، جشنواره هنر مقاومت را در راستای هنر ارزشی انقلاب و دفاع مقدس ارزیابی کرد و گفت: ارتباط گسترده جشنواره هنر مقاومت با مجامع دانشگاهی می تواند متضمن موفقیت های بیشتر باشد.
کد خبر: ۴۲۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹ - 21November 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‎پرس، «مینو خانی» استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر با بیان اینکه هنر مقاومت در واقع هنراعتراض و ادامه هنر انقلاب و هنر دفاع مقدس است، اظهار داشت: جشنواره هنر مقاومت نیز به نوعی از این موارد تاثیر پذیرفته و امروزه درشرایطی به سر می‌برد که عبارات و الفاظی که برای حیطه هنرمقاومت به کار می‌بریم بسیار متفاوت است و تغییر کرده است.

وی افزود: وقتی از هنر مقاومت حرف می‌زنیم از نگاه به همه جهان و مظلومان ستمدیده سراسر جهان حرف می‌زنیم و هرجا ظلمی به مظلومی وارد شده است در این جشنواره موضوعیت دارد. باید این مفاهیم نهادینه شود و این مانایی و ماندگاری به نظر مسئولان و سیاست گذاران این جشنواره بستگی دارد که چطور این جشنواره را بسط و گسترش دهند ولی به‌طور کلی این جشنواره با وجود زحمات قابل تقدیری که برایش کشیده است هنوز هم جای کار برای بهبود شرایط دارد.

خانی با تاکید براینکه این جشنواره علیرغم عنوان «جهانی» که دارد و گهگاه می‌بینیم که شرکت کنندگانی از سایر کشورها درآن شرکت می‌کنند اما هنوز نتوانسته است راه‌های تعامل و ارتباط با جهان پیرامونی خود را کشف کند و فقط آثاری از سایر کشورها در این جشنواره توانسته‌اند راه پیدا کنند، گفت: جشنواره‌ها در سراسر دنیا محلی برای مراودات و تعاملات بینافرهنگی و تبادل تجربیات مختلف می‌باشند که به‌نظر من جشنواره هنر مقاومت می‌تواند بیش از پیش از این ظرفیت استفاده کند.

این پژوهشگر هنر عنوان کرد: نکته دیگری که می‌بایست دغدغه مسئولان برگزاری باشد نحوه توزیع، ارائه و محل برگزاری و نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره باشد که می‌بایست بسیار هوشمندانه و دقیق انتخاب شود. عرضه و توزیع مناسب آثار، یکی از فصول بسیار مهم هرجشنواره و فستیوال بین‌المللی است و باید به آن بسیار جدی نگریست. در عرصه بین‌الملل ما در فضاهای هنری و آرتیستیکال شغلی داریم به نام «کیوریتور» که معادل آن در فارسی «نمایشگاه گردان» می‌شود. وظیفه وی جمع‌آوری، چینش و ارائه مطلوب آثار هنری است. این موضوع در غرب به نحوی حیاتی است که خود نمایشگاه گاهی به قدری اهمیت پیدا می‌کند که فارغ از آثار هنری، خود نمایشگاه موضوعیت و ارزش پیدا می‌کند.

وی در ادامه پیوند دانشگاه و مجامع علمی پژوهشی را با جشنواره امری بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر جریان هنرمقاومت که تاکنون موفق بوده است بخواهد مسیر روبه رشد خود را ادامه دهد، برای تحلیل آثار جشنواره و دست یابی به اهداف خود می‌بایست پیوند خود را با دانشگاه و مجامع علمی تقویت کند و از ظرفیت های موجود در فضای نخبگانی کشور بهره ببرد.

خانی ادامه داد: از لحاظ کمی هرتعداد هنرمند جوان وارد این عرصه شود بسیار مفید است اما باید توجه داشت که از بین این جوانان، چهره‌های مستعد و توانمند را پیدا کرد و انگیزه‌های آنان را تقویت نمود. از سویی دیگر چون این جشنواره مناسبتی و تقویمی و دوسالانه است می‌بایست حتما فکری برای توزیع مناسب آثار جشنواره شود تا چرخه تولید و توزیع مداوم آثار هنری تجسمی در طول سال پویا و فعال باشد.

ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری مسعود نجابتی بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها