تحولات قره‌باغ؛ اجرای مفاد آتش بس و استقرار صلحبانان در مناطق مورد مناقشه

تقریبا دو هفته از زمان آغاز آتش بس در قره باغ و پایان درگیری نظامی ۴۴ روزه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌گذرد و آرامش در قره‌باغ به موازات ناآرامی‌ها در ارمنستان ادامه دارد.
کد خبر: ۴۲۷۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱ - 23November 2020

تحولات قره‌باغ؛ اجرای مفاد آتش بس و استقرار صلحبانان در مناطق مورد مناقشهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، تقریبا دو هفته از زمان آغاز آتش بس در قره باغ و پایان درگیری نظامی ۴۴ روزه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌گذرد و آرامش در قره‌باغ به موازات ناآرامی‌ها در ارمنستان ادامه دارد.

قره‌باغ

رییس جمهوری خودخوانده قره باغ، با انتشار بیانیه‌ای، از روسیه و ولادیمیر پوتین، به دلیل کمک برای پایان دادن به درگیری شش هفته‌ای «ایروان» و «باکو»، تشکر کرد.

وی همچنین از حضور صلحبانان روسیه در منطقه قره باغ استقبال و از تلاش‌ها و کمک‌های بشردوستانه «مسکو» قدردانی کرد.

رییس جمهور خودخوانده قره باغ، روز گذشته در ایروان با «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان دیدار و در مورد تحولات منطقه رایزنی کرده بود.

ضمن اینکه مقام‌های قره باغ در حال تخلیه روستای «چارکتار» در این منطقه برای تحویل آن به ارتش جمهوری آذربایجان براساس توافق آتش بس هستند.

جمهوری آذربایجان

از سوی دیگر خبر می‌رسد، نظامیان جمهوری آذربایجان به صورت کامل در شهر «آغ دام» مستقر شده اند.

روسیه

گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از قره باغ، از حضور همزمان نیرو‌های صلحبان روسیه و نیرو‌های ارتش جمهوری آذربایجان در مناطق در حال تحویل قره باغ حکایت دارند.

روسیه همچنین صبح امروز دوشنبه محموله‌های حاوی کمک‌های بشردوستانه را به «شوشا» و «استپاناکرت» (خان کندی) ارسال کرد.

در ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان)، سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بیانیه مشترکی در مورد توقف کامل جنگ در قره باغ امضا کردند.

براساس این بیانیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید در موضع خود متوقف شده و تبادل زندانیان را اغاز کنند.

ضمن اینکه تعدادی از مناطق قره باغ، تحت کنترل باکو قرار گرفته و نیرو‌های حافظ صلح روسیه در امتداد خط تماس و در کریدور «لاچین»، نقطه اتصال قره باغ به ارمنستان مستقر می‌شوند.

درگیری طولانی مدت بین «باکو» و «ایروان» بر سر منطقه مورد مناقشه در ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) به درگیری‌های نظامی تبدیل شد که به زعم طرفین، طرف مقابل آن را آغاز کرده بود.

جنگ ۴۴ روزه سال جاری قره باغ پس از سه توافق آتش بس ناکام در نهایت به امضای توافقی انجامید که هنوز نقض نشده است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها