معاون سابق عملیاتی فرماندهی نیروی دریایی ارتش در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

نداجا موازنه قدرت را در جنگ به نفع جمهوری اسلامی تغییر داد/ ماجرای اسکورت ۱۰ هزار نفتکش در دوران دفاع مقدس

امیر دریادار دوم سیاوش جره گفت: خط دریایی عراق ۵۰ کیلومتر بود و ما بعد از اینکه توان رزمی دریایی‌شان را نابود و سکوهای نفتی‌شان را غرق کردیم، بر خط ساحلی بعثی‌ها متمرکز شدیم. به جرأت می‌توانم بگویم که ما بارها سانت‌به‌سانت این ۵۰ کیلومتر را طوری موشک‌باران کردیم که ناوگروه‌های آمریکایی در ارتباطات رادیویی‌شان با حیرت و وحشت درباره آن صحبت می‌کردند.
کد خبر: ۴۲۸۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳ - 25November 2020

امیر دریادار دوم «سیاوش جره» معاون سابق عملیاتی فرماندهی نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، ضمن تبریک فرارسیدن هفتم آذرماه، روز نیروی دریایی با «پیروزمندانه» خواندن نقش نیروی دریایی ارتش در تاریخ دفاع مقدس اظهار داشت: با اشراف اطلاعاتی نیروی دریایی ارتش، پیش از آغاز جنگ ما اطلاع داشتیم که قرار است بعثی‌ها به‌زودی جنگی را آغاز کنند لذا قبل از آغاز حملات عراق، ما تمام واحدهای رزمی خود را که آن زمان شامل ۴ ناوگروه و تعداد زیادی شناور بود، از بندر خرمشهر به بوشهر منتقل کردیم و به این وسیله واحدهای رزم دریایی ما توانستند از حملات هوایی جنگنده‌های عراقی در امان بمانند.

جره خاطرنشان کرد: در اولین روز جنگ، نیروی دریایی ارتش در قالب یک بیانیه جهانی دریایی (NTM) به سازمان جهانی دریانوردی، فهرستی از مناطق جنگی درگیر در خلیج فارس را اعلام عمومی کرد و اعلام شد که هیچ کشتی تجاری و باربری نباید در این مناطق حضور پیدا کند؛ چرا که در غیر این‌صورت، مسئولیت هرگونه خسارتی برعهده ملوانان و تیم‌های هدایت دریایی خودشان خواهد بود. تمام بنادر عراق نیز در این لیست بودند لذا از اولین روز جنگ محاصره دریایی عراق کامل شد.

وی افزود: علاوه بر این، تنگه هرمز نیز تحت کنترل سخت‌گیرانه ما قرار گرفت و اعلام کردیم که همه کشتی‌ها باید هنگام عبور از تنگه، مقصد خود را اعلام کنند و به این ترتیب، از عبور کشتی‌هایی که مقصد بنادر عراق را داشتند جلوگیری کردیم و صادرات نفتی و واردات تسلیحاتی عراق از راه دریا هم به‌کلی مسدود شد.

نداجا موازنه قدرت جنگ را به نفع جمهوری اسلامی تغییر داد

معاون سابق عملیاتی نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوالی درباره چگونگی عملیات مروارید تصریح کرد: در  هفتم آذر سال ۱۳۵۹ (یعنی همان سال اول شروع جنگ)، نیروی دریایی ارتش عملیات تاریخی مروارید را با هدف بمباران بندر «امّ‌القصر» که راهبردی‌ترین بندر عراق بود و همچنین اندام کامل سکوهای نفتی «البکر» و «الأمیه» که بزرگترین سکوهای نفتی عراق در دریا بودند، آغاز کرد. موفقیت صددرصدی این عملیات باعث شد تا علاوه بر صادرات، استخراج دریایی نفت عراق نیز دریک روز به صفر برسد و عملاً بزرگترین ضربه اقتصادی ممکن به بعثی‌ها وارد شد.

وی ادامه داد: خط دریایی عراق ۵۰ کیلومتر بود و ما بعد از اینکه توان رزمی دریایی‌شان را نابود و سکوهای نفتی‌شان را غرق کردیم، بر خط ساحلی بعثی‌ها متمرکز شدیم. به جرأت می‌توانم بگویم که ما بارها سانت‌به‌سانت این ۵۰ کیلومتر را طوری موشک‌باران کردیم که ناوگروه‌های آمریکایی در ارتباطات رادیویی‌شان با حیرت و وحشت درباره آن صحبت می‌کردند.

این مقام نظامی اظهار داشت: در یکی از مصاحبه‌هایی که قبلاً داشتم، یکی از خبرنگاران از من پرسید که چرا عراق هیچ‌گاه نیروی دریایی منسجمی نداشت و من پاسخ دادم که چرا فکر می‌کنید عراق نیروی دریایی قدرتمندی نداشت؟! اتفاقاً صدام با خرید شناورهای رزمی «اُساتو» و «پی۶» از شوروی، نیروی دریایی توانمندی تشکیل داده بود اما آمادگی بالای یگان‌های رزم‌دریایی ایران و ضربتی‌بودن عملیات باعث شد تا هنگامی که عراقی‌ها به خودشان بیایند، تمام خریدهای گرانقیمت صدام در اعماق خلیج فارس باشد!

وی گفت: در واقع این نیروی دریایی ارتش بود که توانست در جنگ تحمیلی موازنه قدرت را به نفع جمهوری اسلامی تغییر دهد و اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است»، به این خاطر است.

ماجرای اسکورت ۱۰ هزار نفتکش در دوران دفاع مقدس

معاون سابق عملیاتی نیروی دریایی ارتش با رمزگشایی از فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره ماجرای اسکورت کشتی‌ها در تاریخ دفاع مقدس توسط نیروی دریای ارتش خاطرنشان کرد: پس از عملیات مروارید و وقتی خیال ما بابت توان تهاجمی عراق راحت شد، بر مواجهه با حملات متحدان اروپایی عراق در خلیج‌فارس متمرکز شدیم. فرانسوی‌ها با هواپیماهای سوپراتاندارد از هوا و ایتالیایی‌ها با ناوشکن‌های کلاس «لوپو» مداوماً به بهانه اسکورت نفتکش‌هایشان وارد خلیج فارس می‌شدند و کشتی‌های تجاری ایرانی را مورداصابت قرار می‌دادند. رزم‌ناوهای انگلیسی هم بودند و از میانه جنگ، نیروی دریایی ایالات متحده هم با تمام توان وارد ماجرا شد و عملاً ما به‌تنهایی در برابر تمام ابرقدرت‌های دنیا قرار گرفتیم.

وی تاکید کرد: پس از سخنرانی بنیانگذار کبیر انقلاب، نیروی دریایی ولایتمدار ارتش به ندای امام ملت لبیک گفت و مسئولیت اسکورت کشتی‌های ایرانی و دفاع از آن‌ها در برابر حملات دریایی دشمن را برعهده گرفت. به این ترتیب، حماسه اسکورت ۱۰ هزار فروند کشتی و نفتکش در طول مدت ۹۶ ماه خلق شد و این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم ما در خلیج فارس با مجمعی از تمام ابرقدرت‌های دریایی عالم روبه‌رو بودیم که همگی آن‌ها در این حوضه آبی به طول ۹۰۰ کیلومتر و عرض ۲۵۰ کیلومتر، نیروی نظامی تاکتیکی فعال داشتند و با این حال عملیات دفاع از ۱۰ هزار فروند کشتی و نفتکش با درصد موفقیت بسیار بالا انجام شد. بعدها وقتی رهبر معظم انقلاب برای بازدید از مناطق عملیاتی نداجا آمده بودند، درباره ماجرای اسکورت‌ها که شنیدند، فرمودند «خوب است مردم بدانند که نقش نیروی دریایی در این ماجرای اسکورت‌ها چه بود».

جره در پاسخ به سوالی درباره چگونگی حفاظت از کشتی‌های ایرانی در برابر حملات دزدان دریایی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش با بهره‌گیری از تجربه موفقی که از اسکورت ۱۰ هزار شناور و نفتکش ایرانی در طول سال‌های جنگ داشت، در سال‌های اخیر توانسته ‎است با اقتدار، امنیت نفتکش‌های ایرانی را دربرابر حملات دزدان دریایی تأمین کند. وظیفه حفاظت از جان ملوانان ایرانی در آب‌های بین‌المللی باعث شده تا گاهی اوقات ناوگروه‌های ما تا خلیج عدن هم پیشروی داشته باشند. ضمن اینکه اسکورت نفتکش‌های غول‌پیکر «فارست» و «فورچون» در سپتامبر سال جاری میلادی نیز که عازم ونزوئلا بودند، توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

نیروی دریایی سپاه، همسنگر و برادر ما در دریاست

وی با «صمیمانه» خواندن رابطه افسران نداجا و نیروی دریایی سپاه پاسداران اظهارداشت: از سال ۱۳۶۰ که ما متوجه شدیم برادران پاسدارمان خواهان فراگیری علوم دریایی و نقش‌آفرینی در مرزهای آبی جمهوری اسلامی هستند، با اشتیاق پذیرفتیم و با تمام قوا به کمک برادرانمان آمدیم. جمعی از فرماندهان عالی‎رتبه نیروی دریایی ارتش که اساتید دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) در نوشهر بودند، در جمع همسنگران پاسدار ما حاضر می‌شدند و به آن‎ها آموزش می‌دادند. پس از این هم مقدمات کارآموزی افسران نیروی دریایی سپاه را به صورت عملی در رزم‌ناوهای نداجا فراهم کردیم.

این مقام نظامی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جلسه دیدار مشترک ایشان با فرماندهان نیروهای دریایی ارتش و سپاه تصریح کرد: در آن دیدار، رهبر فرزانه انقلاب فرمودند که ما در سال‌های اخیر بیش از حد بر خلیج‌فارس متمرکز بوده‌ایم و رفتار ما مثل این بوده است که ما بخواهیم امنیت حیاط خانه را تأمین کنیم، بدون اینکه درب حیاط را بسته باشیم! این تعبیر ایشان بود که دستور دادند هر رسته متوجه بخش خاصی از مرزهای دریایی کشور باشد.

جره ضمن اشاره به اینکه حریم دریایی هر کشور تا ۱۲ مایل (۲۴کیلومتر) از خطوط ساحلی آن کشور است، افزود: از سال ۱۳۸۸ که به دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب، مرزهای دریایی کشور میان ارتش و سپاه پاسداران تقسیم شد، مسئولیت تأمین امنیت حریم دریایی کشورمان در خلیج فارس به برادران نیروی دریایی سپاه محول شد و نیروی دریایی ارتش هم به‌واسطه وجهه بین‌المللی فعالیت‌هایشان، مسئولیت تأمین امنیت حریم دریایی جمهوری‌اسلامی در دریای عمان، دریایی عربی و شمال اقیانوس هند را برعهده گرفت.

معاون سابق عملیاتی فرماندهی نیروی دریایی ارتش ادامه داد: این‌گونه تصور نکنید که این جداسازی حوزه‌های مسئولیتی به‌معنای اختلاف‌نظر میان ما و برادران پاسدارمان بوده است چون محض اطلاع شما باید بگویم که روابط افسران نداجا و همسنگران سپاهی‌شان در تمام طول تاریخ ۴۰ ساله بعد از جنگ تحمیلی، به مثابه معاشرت دو برادر با یکدیگر بوده‌است. اگر یکبار مصافحه‌های ما در خشکی را می‌دیدید و یا خوش و بش‌های معمول ما در ارتباطات رادیویی را می‌شنیدید، به عمق ارتباط صمیمانه پرسنل نیروی دریایی ارتش و سپاه پی می‌بردید.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب همواره در فرمایشاتشان به هویت بین‎‌المللی نیروی دریایی اشاره داشته‌اند و حقیقتاً هم حرف درستی است که نیروی دریایی وجهه فراملی دارد. در یک قلم شما تصور کنید که وقتی یک ناوگروه در یک بندر خارجی برای سوخت‌گیری یا هر هدف دیگری پهلو می‌گیرد و تقریباً ۸۰۰ پرسنل و ملوان آن با لباس واحد نظامی جمهوری اسلامی ایران پیاده می‌شوند، چه تصویری از منظر ملت‌های دیگر خواهد داشت و باید اذعان کرد که هرکدام از این ملوانان، در لحظه تبدیل به یک سفیر فرهنگی برای کشورمان می‌شوند.

ناو اطلاعاتی شیراز قدرت دریایی ما را چندبرابر می‌کند

معاون سابق عملیاتی نیروی دریایی ارتش با اشاره به مصاحبه اخیر «امیر دریادار خانزادی»، فرمانده کل نداجا مبنی بر رونمایی قریب‌الوقع از ناو اطلاعاتی شیراز گفت: هر ناو و ناوشکن جنگی مجموعه‌ای از سخت افزارهای اطلاعاتی را حمل می‌کند که امکان ردیابی اهداف، هدایت و کنترل موشک‌ها و شنود ارتباطات رادیویی شناورهای متخاصم را میسر می‌سازد. با این حال، سال‌ها بود که حافظان حریم دریایی کشورمان نیاز به یک ناو اطلاعاتی (surveillance ship) مستقل داشتند که به لطف خدا و به کمک دانش بومی متخصصان نیروی دریایی ارتش، ناو اطلاعاتی شیراز به زودی به مجموعه تیم‌های عملیات دریایی ما افزوده خواهد شد.

وی توضیح داد: ناو اطلاعاتی ناوی است که به‎صورت متمرکز علاوه بر دراختیار داشتن امکانات ردیابی، رهگیری و کنترل مرسوم در ناوهای دیگر، امکانات خاصی در حوزه جنگ الکترونیک دریایی دارد و حضور این ناو در هر عملیاتی می‌تواند برتری دریایی فوق‌العاده‌ای برای نیروهای خودی ایجاد کند. از جمله توانمندی‌های ناو اطلاعاتی شیراز این است که شناورهای بسیار دور را به دقت مورد شناسایی قرار داده و نوع، ملیّت و حتی کلاس جنگی آن‎ها را هم تشخیص می‌دهد. عملیات طراحی و ساخت این ناو چند سال است که به‌صورت محرمانه در دستور کار نیروی دریایی ارتش قرار داشت و اکنون که در مراحل پایانی قرار گرفته است، نوید به‌کارگیری آن توسط امیر خانزادی به ملت غیور ایران داده شد.

جره در انتها ابراز امیدواری کرد: کاربری ناو اطلاعاتی شیراز تنها منحصر در نبردهای دریایی نیست و این ناو از فواصل بسیار دور می‌تواند بدون اینکه رهگیری و شناسایی شود، تصویری دقیق و واضح از خطوط دشمن در ساحل تهیه و در اختیار نیروهای عملیات کننده خودی قرار دهد. همه تلاش دلاورمردان نداجا به منظور صیانت از حریم دریایی کشورمان و تأمین امنیت سواحل ایران اسلامی است و امیدواریم در پرتو عنایات پروردگار و تحت اوامر داهیانه فرماندهی معظم کل قوا در راه انجام وظایف دریابانی خود، خدمتگزار ملت باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار