یادداشت/ اکبر صفرزاده

بررسی فیلم‌های کیهانی هالیوود از منظر قرآن

حضور انسان در فضا، کشف کهکشان‌های جدید و ارائه اطلاعات جدید در مورد این موضوع و مهمتر از همه؛ عدم وجود اکسیژن در کهکشان چنان بافت دراماتیکی برای داستان و فیلم ایجاد می‌کند که هر نویسنده و کارگردانی را وسوسه به فیلمسازی می‌کند.
کد خبر: ۴۲۸۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵ - 25November 2020

بررسی فیلم‌های کیهانی هالیوود از منظر قرآنگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ اکبر صفرزاده؛ ساخت و تولید فیلم‌هایی با موضوع کیهانی و موجوادت فضایی در چند دهه اخیر از مهمترین اولویت‌های هالیوود بوده و احتمالا تا چند دهه آینده تولید فیلم با محوریت این موضوع در هالیوود ادامه خواهد داشت.

حضور انسان در فضا، کشف کهکشان‌های جدید و ارائه اطلاعات جدید در مورد این موضوع و مهمتر از همه؛ عدم وجود اکسیژن در کهکشان چنان بافت دراماتیکی برای داستان و فیلم ایجاد می‌کند که هر نویسنده و کارگردانی وسوسه می‌شود برای یک بار هم که شده سراغ این موضوع برود و آن را به عنوان یک تجربه خوشایند بیازماید.

در برخی فیلم‌های هالیوودی، فرازمینی‌ها و موجودات فضایی مهربان و کم آزار هستند؛ مثل «ئی تی» یا «برخورد نزدیک از نوع سوم» که هر دو ساخته اسپیلبرگ هستند و در برخی دیگر از فیلم‌های کهکشانی هالیوود موجودات فرا زمینی بسیار خشن و مهاجم هستند و به قصد نابودی انسان به کره زمین می‌آیند.

به نظر می‌رسد فرضیه اول که موجودات فرا زمینی را مهربان نشان می‌دهد و علاقه‌مند به برقراری ارتباط با انسان بسیار درست‌تر از فرضیه‌ای است که موجودات فرازمینی را دشمن می‌پندارد و دنبال جنگ.

اثبات این فرضیه نیازمند مقدمه‌ای با طرح چند سوال اساسی است: ما – انسان- کجا هستیم؟ چرا اینجا هستیم؟ برای چه به اینجا آمده‌ایم و به کجا خواهیم رفت؟! اساساً انسان روی کره زمین چه می‌کند و چه می‌خواهد و چرا به اینجا آمده است؟!

از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود؟ به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم، مانده‌ام سخت عجب کز چه سبب ساخت مرا، یا چه بوده‌ است مراد وی از این ساختنم.

تاکنون فرضیه‌های بسیار زیادی در مورد علت وجود انسان روی زمین ارائه شده است؛ برخی از این فرضیه‌ها فیزیکی یا شیمیایی هستند، برخی فلسفی، برخی عرفانی و برخی مذهبی؛ اما تاکنون هیچ کدام از این فرضیه‌ها نتوانسته‌اند بشر را به اندازه کافی قانع کنند. تنها دلیل قانع کننده‌ای که می‌توان به آن استناد کرد آن چیزی است که قرآن در سوره‌های مختلف به آن اشاره کرده است:

سوره بقره آیات ۳۰ تا ۳۷: و خدای عالم همه اسماء را به آدم تعليم داد. آنگاه حقائق آن اسماء را در نظر فرشتگان پديد آورد و فرمود اگر شما در دعوی خود صادقيد اسماء ايشان را بيان كنيد. فرشتگان عرضه داشتند ای خدای پاک و منزّه ما نمي‌دانيم جز آنچه تو خود به ما تعليم فرمودی. توئی دانا و حكيم. خداوند فرمود ای آدم ملائكه را به حقائق اين اسماء آگاه ساز. چون آنان را آگاه ساخت خدا فرمود ای فرشتگان اكنون دانستيد كه من بر غيب آسمان‌ها و زمين دانا و بر آنچه آشكار و پنهان داريد آگاهم؟ و چون فرشتگان را فرمان داديم كه بر آدم سجده كنند همه سجده كردند مگر شيطان كه ابا و تكبر ورزيد و از فرقه كافران گرديد و گفتيم ای آدم تو با جفت خود در بهشت جای گزين و در آنجا از هر نعمت كه بخواهيد بی هيچ زحمت برخوردار شويد، ولی به اين درخت (گندم يا سيب) نزديک نشويد كه از ستمكاران خواهيد بود. پس شيطان آدم و حوا را به لغزش افكند تا از آن درخت خوردند و بدين عصيان آنان را از آن مقام بيرون آورد. پس گفتيم كه از بهشت فرود آييد كه برخی از شما برخی را دشمنيد و شما را در زمين تا روز مرگ قرار و آرامگاه خواهد بود. پس آدم از خدای خود كلماتی آموخت كه موجب پذيرفتن توبه او گرديد زيرا خدا مهربان و توبه پذير است. گفتيم همه از بهشت فرود آئيد تا آنگاه كه از جانب من راهنمائی برای شما آيد پس هر كس پيروی او كند هرگز (در دنيا و آخرت) بيمناک و اندوهگين نخواهد گشت.

سوره اعراف آیات ۱۹-۲۵: و‌ای آدم تو با جفتت در بهشت منزل گزینید و از هر چه بخواهید تناول کنید لیک نزدیک این درخت نروید (درخت گندم یا انگور یا سیب یا غیره) که بدعمل شده و بر خویش ستم خواهید کرد. آنگاه شیطان آدم و حوا را به وسوسه فریب داد تا زشتی‌های پوشیده آنان پدیدار شود و به دروغ گفت خدا شما را از این نهی نکرد جز برای اینکه در بهشت دو پادشاه شوید و یا عمر جاودان یابید؛ و بر آن سوگند یاد کرد که من خیرخواه شما هستم شما را به خیر (و صلاح) دلالت می‌کنم. پس راهنمائی به فریب و دروغ کرد تا، چون از آن درخت تناول کردند زشتی هایشان (مانند عورات و سایر زشتی‌های پنهان) آشکار گردید و بر آن شدند که از برگ درختان بهشت خود را بپوشانند و خدا ندا کرد که آیا من شما را از این درخت منع نکردم و نگفتم که شیطان سخت دشمن شماست؟ گفتند خدایا ما در پیروی از شیطان بر خویش ستم کردیم و اگر تو ما را نبخشی و به ما رحمت و رأفت نفرمائی سخت از زیانکاران عالم شده ایم. خدا گفت (از بهشت) فرود آیید که برخی با برخی دیگر مخالف و دشمنید و زمین تا هنگامی معین (یعنی وقت مرگ و قیامت) جایگاه شماست. خدا گفت در این زمین زندگانی کنید و در آن بمیرید و هم از آن باز برانگیخته شود.

سوره طه آیات ۱۱۵ -۱۲۳: و ما با آدم عهدی بستیم (که فریب شیطان نخورد) و در آن عهد او را استوار و ثابت قدم نیافتیم؛ و هنگامی که فرشتگان را گفتیم به آدم سجده کنید همه سجده کردند جز شیطان که امتناع ورزید. آنگاه گفتیم‌ ای آدم این شیطان با تو و جفت تو دشمن است مبادا شما را از بهشت بیرون آرد و از آن پس به شقاوت گرفتار شوید. هرگز نه در بهشت گرسنه شوی و نه برهنه و عریان مانی؛ و نه هرگز در آنجا به تشنگی و با گرمای آفتاب آزار ببینی. باز (با این همه سفارش) شیطان در او وسوسه کرد و گفت‌ ای آدم (میل داری) تو را بر درخت ابدیت و ملک جاودانی دلالت کنم. پس آدم و حوا از آن درخت تناول کردند. بدین جهت عورت آن‌ها پدیدار شد و خواستند تا با ساتری از برگ درختان بهشت خود را بپوشانند و آدم نافرمانی خدا کرد و گمراه شد. سپس خدا توبه اورا پذیرفت و هدایتش فرمود و به مقام نبوتش برگزید. آنگاه خدا فرمود اکنون فرود آیید که برخی با برخی دیگر دشمنید تا، چون از جانب من برای شما راهنمائی بیاید هر که از راهنما پیروی کند نه هرگز گمراه شود و نه شقی و بدبخت شود.

«ما آنان را شاهد آفرینش آسمان‌ها و زمین و خلقت خودشان قرار ندادیم….» (کهف/۵۱)

شاید کهکشان‌های دیگر و سیاره‌های دیگری هم در این دنیا وجود داشته باشند که زندگی در آن‌ها وجود داشته باشد و شاید روی آن سیاره‌ها هم مانند سیاره زمین موجوداتی باشند که آن‌ها هم در بهشت بوده و از بهشت رانده شده‌اند اما هر چه هست آن‌ها به محض رسیدن به ما و ما به محض رسیدن به آن‌ها با یکدیگر نخواهیم جنگید؛ به جای جنگ و جنگیدن احتمالا از هم خواهیم پرسید: راه بازگشت به بهشت را می‌دانی؟!

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار