نشست خبری دومین اردوی آموزشی بانوان شاعر انقلاب(آفتابگردان‌ها) برگزار شد

امینی: پیش از انقلاب شعر جنبه سرگرمی داشت/ یوسفی: "آفتابگردان‌ها" فرصتی برای پرورش استعدادهای زنان در شعر است

نشست خبری دومین اردوی آموزشی بانوان شاعر انقلاب اسلامی(آفتابگردان‌ها) با حضور علی محمد مودب، میلاد عرفان پور، اسماعیل امینی، مصطفی محدثی خراسانی و فریبا یوسفی بعد از ظهر امروز در شهرستان ادب برگزار شد.
کد خبر: ۴۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳ - 08March 2015

امینی: پیش از انقلاب شعر جنبه سرگرمی داشت/ یوسفی:

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، نشست خبری دومین اردوی آموزشی بانوان شاعر انقلاب اسلامی(آفتابگردانها) با حضور علی محمد مودب، میلاد عرفان پور، اسماعیل امینی، مصطفی محدثی خراسانی و فریبا یوسفی بعد از ظهر امروز در شهرستان ادب برگزار شد.

اسماعیل امینی با بیان اینکه کار شاعری کردن وابسته به تعلیم نیست، اظهار کرد: پیش از انقلاب شعر جنبه سرگرمی داشت تا جایی که حتی شعر را به صورت تضمینی آموزش میدادند این در صورتی است که شعر آموختنی نیست.

وی افزود: در دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی یک نوع سیر مطالعاتی وجود دارد و در این دوره با تبادل تجربه استعدادها شکوفا میشود. این دورهها داعیه آموختن شعر را ندارد. زیرا شعر گفتن ذاتی بوده و با برگزاری کلاس و تدریس نمیتوان آن را یاد گرفت.

امینی خاطر نشان کرد: برخیها معتقدند که شعر هنری تکنیکی است و فارغ از محتوا هم میتوان شعر باشد که این باور اصلا درست نیست زیرا اساسا شعر از محتوا شروع و به صورت میرسد. این محتوا میتواند منظر ما به جهان حسرتها، شادیها و غیره باشد.

در ادامه مصطفی محدثی خراسانی اظهار کرد: پس از یکی دو دهه آسمان ادبیات صاف شده و غباری نیست که بتوان خیلی چیزها را در آن جور دیگری نشان داد. می بینیم که آنچه که در این جنجالها و ... به جای مانده چه در بین شاعران و چه در میان مخاطبان این شعر جریان اصلی شعر فارسی است که حتی نسل جوان بیشترین توجه را نسبت به آن نشان میدهد.

وی افزود: کاری که در دوره آموزشی آفتابگردانها انجام میشود حلقه مفقودهای است که خلا آن به شدت احساس میشد و جمعی به ضرورت آن به شکل عمیق رسیده و کار فرهنگی را برای آن برنامه ریزی کردند. این مجموعه آموزشها برنامههای حضوری مکاتبهای و ... حاصل آموزههای میراث فرهنگی ما در حوزه شعر است.

در بخش دیگری از این نشست فریبا یوسفی با بیان اینکه در مقایسه با مردان کمتر با نمونههای خیلی بارز و شاخص زن در تاریخ ادبیات روبرو بودهایم، اظهار کرد: در تاریخ آموزشی اولین و تنها سابقه تاریخی آموزشی شعر درموسسه شهرستان ادب و با این اردوها اتفاق میافتد.

وی افزود: خانم ها با ورود به فضای اجتماعی در فعالیتهای هنری کمرنگ ظاهر میشوند به همین دلیل این دورهی آموزشی فرصتی برای پرورش استعدادهای زنان در شعر است.

وی تصریح کرد: یکی از نکات مهم این دورهی آموزشی چهره به چهره صحبت کردن زنان و با پیشکسوتان این دوره است که این امر تبادل تجربه خوبی را رقم خواهد زد.

انتهای پیام/ م.م

نظر شما
پربیننده ها