دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اتحاد مسیحیان و مسلمانان نیجریه برای آزادی «شیخ زکزاکی»

شهروندان نیجریه‌ای نسبت به تداوم بازداشت و زندانی کردن شیخ زکزاکی دست به تظاهرات زده‌اند تا شاید فشار‌ها بر رهبر جنبش اسلامی این کشور پایان یابد.
کد خبر: ۴۲۸۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۶ - 01December 2020

اتحاد مسیحیان و شیعیان برای آزادی «ابراهیم نیجریه»گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: نظامیان نیجریه در سال ۲۰۱۵ با حمله به حسینیه بقیه‌الله (عج) در شهر «زاریا» و منزل شیخ زکزاکی در ایالت «کادونا» واقع در شمال نیجریه، وی را به همراه همسر و یکی از فرزندانش دستگیر کردند.

از آن زمان تاکنون با وجود حال عمومی نامساعد رهبر جنبش اسلامی نیجریه، بار‌ها رسیدگی نهایی به پرونده و ادعا‌های مطرح شده علیه وی به تعویق افتاده و وضعیت این پرونده در پنجمین سال همچنان بلاتکلیف است.

این در حالی است که ۲۳ دی ماه سال گذشته یک دادگاه نیجریه حکمی مبنی بر اینکه شیخ زکزاکی باید به‌دلیل بیماری، آزاد و تحت درمان قرار گیرد را صادر کرد؛ با وجود حکم دادگاه، دولت نیجریه به این حکم تمکین نکرد و هنوز برای آزادی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش اقدامی نکرده است.

پس از این عدم تمکین توسط دولت نیجریه بود که دادگاه عالی ایالت کادونا محاکمه رهبر جنبش اسلامی نیجریه را به ژانویه سال آینده موکول کرد؛ پس از این اقدام «دمی فالانا» وکیل شیخ زکزاکی از تعویق دادگاه موکلینش انتقاد و آن را عمدی دانست و گفت که این مساله بر سلامت و آرامش موکلینش تاثیر می‌گذارد.

چندی قبل نیز «سهیلا زکزاکی» فرزند شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه از وخیم بودن حال والدین به دلیل اهمال پزشکی خبر داد و اعلام کرد که پدر و مادرش زمانیکه دستگیر شدند، هر دو زخمی بودند و اکنون به‌دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی و درمانی وضعیت سلامتی آن‌ها وخیم‌تر شده است، اما با این حال بازداشت این رهبر دینی در نیجریه همچنان ادامه دارد.

هفته گذشته «یوحنا بورو» رئیس مسیحیان ایالت کادونای نیجریه نیز در حمایت از رهبر جنبش اسلامی این کشور، گفت که هرگز موفق به ملاقات و دیدار با شیخ زکزاکی در زندان نشدم و بهانه مسئولین برای جلوگیری از ملاقات ما هم کووید۱۹ بوده است؛ ایشان بنده را به ملاقات دعوت کردند، اما مسئولین زندان همچنان به بهانه بیماری کرونا ممانعت کرده‌اند.

رئیس مسیحیان ایالت کادونای نیجریه در توصیف شخصیت ابراهیم زکزاکی و مردم ایالت کادونا گفت که آن‌ها بسیار اهل صلح و دوستی هستند؛ آن‌ها همیشه در اقدامی صلح‌جویانه، مسیحیان را مورد حمایت و محافظت قرار داده‌اند.

یوحنا بورو درباره تلاش مسیحیان نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی تصریح کرد که بار‌ها و در مراحل مختلف مسیحیان نیجریه با شرکت در تظاهرات و تحرکات خودجوش و مردمی در راستای حمایت از وی از مسئولین و دولتمردان آزادی‌اش را خواستار شده اند.

از طرفی شهروندان نیجریه‌ای نیز نسبت به تداوم بازداشت و زندانی کردن شیخ زکزاکی دست به تظاهرات زده‌اند تا شاید فشار‌ها بر رهبر جنبش اسلامی نیجریه پایان یابد.

این اتحاد شهروندان نیجریه اعم از شیعه، سنی، مسیحی و ... در حمایت از رهبر جنبش اسلامی نیجریه، نوید روز‌های خوبی را می‌دهد و باید منتظر آزادی ابراهیم نیجریه در آینده‌ای نه‌چندان دور باشیم.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار