روحانی در جلسه شورای فناوری اطلاعات:

سامانه جامع تجارت می‌تواند جلوی برخی از مفاسد را بگیرد

رئیس جمهور کشورمان گفت: سامانه جامع تجارت کار بسیار بزرگی است و از الان در دسترس همه فعالان قرار می‌گیرد. این سامانه می‌تواند جلوی برخی از مفاسد را بگیرد.
کد خبر: ۴۲۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶ - 30November 2020

سامانه جامع تجارت می‌تواند جلوی برخی از مفاسد را بگیردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهور عصر امروز در هجدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات (دولت الکترونیک) و بهره برداری از مرحله اول و مهم سامانه جامع تجارت، اظهار داشت: بهره برداری از این سامانه جزو آرزو‌های مهم دولت و تأکیدات مقام معظم رهبری بود و می‌تواند کار را برای مبارزه با قاچاق تسهیل و جلوی سوؤ استفاده‌های احتمالی را بگیرد.

رئیس جمهور با برشمردن اهمیت ویژه این سامانه‌ها به ویژه سامانه جامع تجارت و ارائه خدمات به تجار با پنجره‌ای واحد، گفت: ۷۰ درصد این سامانه جامع قابل دسترسی است و ۳۰ درصد که مربوط به سامانه انبار‌های دولتی، گمرکات و بنادر است تصمیم گرفته شد که همه اقدامات لازم برای اتصال این انبار‌ها تا ۱۱ بهمن امسال انجام و سامانه به طور کامل تکمیل شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز وعده چند ماه قبل دولت درخصوص افتتاح سامانه تجارت در ۹ آذر امسال‬ عملی شد و شاهد افتتاح مرحله اول و مهم این سامانه بودیم، افزود: با آغاز فعالیت این سامانه جامع برای فعالیت تجار و بازرگانان همه مراحل تجارت کالا از ثبت سفارش و خرید کالا تا توزیع آن در کشور ثبت و قابل رهگیری خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه هدف ما از این سامانه جامع جلوگیری از سوء استفاده‌ها و شفاف شدن فعالیت‌های اقتصادی بوده است، افزود: با تلاش‌های انجام شده ۷۰ درصد این سامانه در اختیار و قابل استفاده است و ۳۰ درصد باقی‌مانده که مربوط به انبارها، بخش گمرکات و بنادر است که با پیگیری و انجام اقدامات لازم و اتصال کامل این مراکز به سامانه امیدواریم تا ۱۱ بهمن ماه سال جاری شاهد تکمیل سامانه باشیم.

رئیس جمهور همچین با اشاره به افتتاح سامانه تأیید مدارک دیپلم وزارت آموزش و پرورش و اتصال آن به سامانه جامع، اظهار داشت: با افتتاح این سامانه که بعد از افتتاح و اتصال سامانه تأیید مدارک وزارت علوم انجام شده است، زنجیره اصالت‌بخشی مدارک تحصیلی در سامانه جامع تکمیل شد که گام مهمی در زمینه جلوگیری از سو استفاده و جعل مدارک تحصیلی است.

روحانی همچنین افتتاح سه سامانه وزارت امور اقتصادی و دارایی، سامانه واریز سود سهام، سامانه مجامع الکترونیکی و همچنین سامانه خزانه‌داری الکترونیکی را مورد اشاره قرار داد و افزود: با بهره‌برداری و اتصال این سامانه‌ها به سامانه جامع، اقدامات این سه حوزه به صورت الکترونیکی بهتر و سریع‌تر انجام خواهد شد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت الکترونیکی از ابتدا از اولویت‌ها و ضروریات دولت یازدهم و دوازدهم بود، اما از یک سال قبل با شیوع ویروس کرونا، این ضرورت دو چندان شد؛ زیرا دولت الکترونیکی و ارائه خدمات به صورت الکترونیک یکی از راه‌های مقابله با ویروس کرونا است.

روحانی با بیان اینکه هم‌اکنون از پنج هزار و ۷۰۰ خدمت دولتی، سه هزار و هفت خدمت به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود، ابراز امیدواری کرد که با ادامه تلاش‌ها و تکمیل دولت الکترونیکی به زودی شاهد ارائه همه خدمات دولتی به صورت الکترونیک به مردم باشیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود امن بودن سامانه جامع را یک اصل مهم عنوان کرد و بر ضرورت جلوگیری از سوء استفاده از این سامانه و همچنین حفاظت از این سامانه در برابر حملات احتمالی و حفظ حریم خصوصی مردم در سامانه جامع تاکید کرد.

روحانی همچنین به تصویب راه‌اندازی سامانه جامع رفاه ایرانیان در این جلسه اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله به زودی شاهد تکمیل و بهره برداری از این سامانه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است نیز خواهیم بود.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که با تلاش شورای اجرایی فناوری اطلاعات و رفع موانع موجود، بخش‌های مهم دیگری همچون سامانه سلامت و سامانه مالیات نیز تکمیل و به سامانه جامع متصل شود.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار