نبویان:

طرح مجلس ابزاری در دست دستگاه دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها خواهد بود

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: طرح اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها ابزار مهمی در دست تیم دیپلماسی ایران خواهد بود تا با استفاده از آن به طرف مقابل فشار بیاورند تا تحریم‌ها لغو شود.
کد خبر: ۴۲۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲ - 01December 2020

نبویان: طرح مجلس ابزاری در دست دستگاه دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها خواهد بودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، نماینده تهران، عصر امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری بررسی طرح اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: دغدغه اصلی این طرح، تامین نیازمندی‌ها جدی ملت در ابعاد گوناگون بود که از عهده دانشمندان خودمان برمی‌آید.

وی هدف دوم طرح مجلس را رفع تحریم‌ها دانست و تصریح کرد: این طرح، ابزار مهمی در دست تیم دیپلماسی ایران خواهد بود تا با استفاده از آن به طرف مقابل فشار بیاورند تا تحریم‌ها لغو شود.

نبویان افزود: در طرح مجلس، پیش‌بینی شده که در صورت استنکاف از اجرای این قانون، ذیل قانون مجازات اسلامی قرار گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با هیات نظارت بر برجام در مورد این مصوبه هماهنگ کرده‌اید یا خیر بیان داشت: هیچ جای قانون نداریم که مجلس برای اینکه بخواهد قانونی انجام دهد به سراغ هیات نظارت بر برجام برود.

نبویان در مورد اینکه سخنگوی دولت گفته‌است بحث هسته‌ای مربوط به شورای عالی امنیت ملی می‌شود نه مجلس، گفت: از موقعی که این مصوبه تصویب شده است برخی می‌گویند با قانونی شدن آن مجدداً ایران به ذیل فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل می‌رود. اول اینکه هنوز بر اساس این مصوبه ذیل بند ۷ نرفته‌ایم ثانیاً اینکه مگر الان ما ذیل بند ۷ نیستیم.

وی ادامه داد: در زمان تصویب برجام در مجلس آقای ظریف آمد و گفت اولین کشور جهان سومی هستیم که توانستیم در پیش نویس یک قطعنامه دخالت کنیم؛ منظور ایشان همان همان قطعنامه ۲۲۳۱ است که تحریم‌ها را تجمیع کرده و تست موشکی را ممنوع کرده است.

نبویان ادامه داد: من یک مقاله در همین مورد نوشتم کرد فصل هفتم شورای امنیت از بند ۳۹ تا پنجاه و خرده‌ای هست فلدا با توجه به اینکه ما الان در ذیل بند ۴۱ هستیم در ذیل فصل ۷ قرار داریم.

وی با تاکید بر اینکه ما الان هم ذیل بند ۷ هستیم خاطر نشان کرد: این طوری که می‌گویند آقای ربیعی گفته است که مباحث هسته‌ای مربوط به شورای عالی امنیت ملی می‌شود و مجلس نمی‌تواند در آن دخالت کند من به آقای ربیعی توصیه می‌کنم شما فرد امنیتی هستی چرا به دولت آمده ایم مراقب باشید در زمان صدارت شما دوباره قتل‌های زنجیره‌ای صورت نگیرد.

نبویان بیان داشت: نکته دوم اینکه شما در کار دیگران دخالت نکنید و فقط همین قیمت مرغ که بیش از ۳۰ هزار تومان است را درست کنیید. من با آقای ربیعی می‌گویم از سال ۹۲ آقای روحانی پرونده هسته‌ای را از شورای عالی امنیت ملی گرفت و به وزارت امور خارجه و آقای ظریف داد.

وی افزود: از ابتدای پرونده هسته‌ای این موضوع در شورای عالی امنیت ملی بوده است که اتفاقا درست آن هم همین است به دلیل اینکه وزرای مختلف از وزیر کشور تا وزیر دفاع در آن حضور دارند و همه آن‌ها می‌توانند در این موضوعات اظهار نظر کنند، تا اینکه در سال ۹۲ این پرونده از آن‌ها گرفته شده است. آقای ربیعی مگر بحث هسته‌ای مربوط به شورای امنیت ملی نمی‌شوند چرا شما این پرونده را از شورای امنیت ملی گرفتید و با آقای ظریف دادید؟

وی اظهار داشت: برای نمونه مثالی میزنم؛ آقای آمانو که به ایران آمده بود به پارچین رفت من که آن موقع نماینده مجلس بوده یک سوال مطرح کردم و آقای دهقان که در آن زمان وزیر دفاع بود گفتم که آیا متن‌های برجام را دیده اید چرا در مورد چاشنی‌های انفجاری و بازدید از مراکز نظامی اظهار نظر نکرده اید ایشان به من جواب داد و گفت یک ثانیه هم با او مشورت نکردند.

وی در این باره بیان داشت: چرا با وزیر دفاع مشورت نکرده‌اند؛ چون اگر پرونده در شورای عالی امنیت ملی بود افراد دیگر هم از جمله وزیر دفاع در مورد آن صحبت می‌کردند، اما در سال ۹۲ آقای روحانی این پرونده را به آقای ظریف داده‌اند.

نبویان با تاکید بر اینکه به اقای ربیعی می‌گویم این اشکال به خود شما وارد است تاکید کرد: به علاوه این که مجلس می‌خواهد اظهارنظر کند یا نکند قانون تعیین تکلیف می‌کند چطور در زمانی که این برجام در مجلس قبلی ۲۰ دقیقه‌ای تصویب شد شما خوشحال بودید که مجلس پای کار آمده است آن موقع اشکال نداشت! الان می‌آیید می‌گویید که مجلس نباید مداخله کند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار