دبیرکل سابق حزب وطن ترکیه:

لزوم همکاری تهران و آنکارا/ دلیل ترور فخری زاده ترس از ایران بود

اوتکو ریحان معتقد است که دلیل اصلی ترور محسن فخری زاده ترس صهیونیست‌ها از ایران بوده و لازم است ترکیه و ایران در حوزه صنایع دفاعی همکاری کنند.
کد خبر: ۴۲۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸ - 02December 2020

دلیل ترور فخری زاده ترس از ایران بود/ لزوم همکاری تهران و آنکارابه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، عناصر تروریستی عصر جمعه هفتم آذرماه سال جاری با کمین در مسیر خودروی حامل «محسن فخری‌زاده» رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در یک عملیات انتحاری و مسلحانه، دانشمند هسته‌ای کشورمان را به شهادت رساندند.

این اتفاق نظر وجود دارد که این اقدام تروریستی در اتاق فکر مشترک آمریکا- رژیم صهیونیستی تدارک دیده شده و توسط عناصر وابسته به سرویس‌های جاسوسی دو طرف انجام شده است. در همین راستا «اوتکو ریحان» عضو شورای مرکزی حزب وطن ترکیه و دبیرکل سابق این حزب گفت‌وگویی انجام داده است که از نظر می‌گذرد:

محسن فخری زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای ایران عصر جمعه در یک حمله تروریستی به شهادت رسید. با توجه به ترور برخی از دانشمندان ایرانی طی چند سال اخیر ارزیابی شما از این سلسله جنایات تروریستی چیست؟

ابتدا باید بگویم که به عنوان حزب وطن در این غم مردم ایران شریک هستیم و پروفسور فخری زاده، شهید همه ما است. واقعیت این است که اسرائیل و آمریکا علیه کشور‌هایی که در مقابل تفکر امپریالیستی مقاومت می‌کنند، جنگی را آغاز کرده است. استقلال سیاسی ایران و حضور تأثیرگذار این کشور در منطقه، تهدیدی برای بلوک اسرائیل و آمریکا محسوب می‌شود، زیرا حمایت ایران از قدرت‌های ضدامپریالیستی در سوریه، یمن و فلسطین، تمام توطئه‌های آن‌ها را نقش برآب می‌کند. به همین دلیل کشور ایران همانند ترکیه مورد هدف آمریکا و اسرائیل است.

البته تمامی تلاش‌های آن‌ها علیه کشور ایران بی نتیجه است؛ شاید با انجام ترور علیه دانشمندان ایرانی بخواهند آن‌ها را کنار بزنند، اما هیچ گاه نمی‌توانند تفکر استقلال طلبانه جامعه ایران را از میان بردارند.

مقامات سیاسی ایران و رسانه‌های خارجی عنوان کرده‌اند که این حمله تروریستی توسط سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) انجام شده است. اهداف اصلی اسرائیل از این اقدامات تروریستی علیه دانشمندان ایرانی چیست؟

هدف اصلی آن‌ها ممانعت از فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران است. زیرا امپریالیسم و صهیونیسم خواهان پیشرفت هیچ کشوری در حوزه انرژی نیستند. آن‌ها می‌خواهند تمامی کشور‌های غرب آسیا بازیچه دست آن‌ها باشند. این اقدام تروریستی علیه فخری زاده ناشی از ترسی است که آن‌ها از دولت ایران دارند، حتی دلیل ترور سردار سلیمانی هم همین موضوع بود.

با نگاه اجمالی به ترور برخی دانشمندان کشور‌های اسلامی از جمله کشته شدن ۹ نفر از مهندسان پهپادی و جنگنده‌های اف ۱۶ در کشور ترکیه از سال ۲۰۰۶ تا به امروز، ترور برخی دانشمندان فلسطین، مصر، تونس و… می‌توان دریافت عاملان اصلی این اقدام بیشتر بر پایه‌های علمی کشور‌ها تمرکز کرده‌اند. تحلیل شما در این خصوص چیست؟

اینگونه جنایات تروریستی به وجود یک تهدید مشترک علیه کشور‌های منطقه اشاره دارد. غرب تحمل پیشرفت تکنولوژی کشور‌های منطقه را ندارد، زیرا غرب خواهان وابستگی کشور‌های منطقه به خود است.

بله درست است ما در ترکیه نیز شاهد چنین اقدامات تروریستی بوده‌ایم، آن‌ها مانع پیشرفت ترکیه در حوزه صنایع دفاعی برای ساخت سلاح، کشتی جنگی، تانک‌ها و هواپیما‌های ملی می‌شدند و در این راستا مهندسانی که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کردند را هدف اقدامات تروریستی خود قرار می‌دادند. حتی زمانی تلاش کردند بعضی از این مهندسان را جاسوس خود کنند، اما این دوران دیگر گذشت؛ ترکیه در حال پیشرفت در صنایع دفاعی خود است. آنکارا و تهران برای مقابله با چنین تهدیداتی ملزم به همکاری در همه زمینه‌ها به خصوص در حوزه تکنولوژی و صنایع دفاعی هستند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها