دبیر جشنواره سینما حقیقت مطرح کرد؛

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی موجب ورود جهادگرانه مستندسازان به عرصه کرونا شد

محمد حمیدی مقدم درخصوص ورود مستندسازان به موضوع کووید ۱۹ گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی موجب ورود جهادگرانه مستندسازان به عرصه کرونا شد.
کد خبر: ۴۲۹۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰ - 02December 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست رسانه‌ای مجازی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از بعدازظهر امروز (چهارشنبه) به صورت مجازی با حضور محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی آغاز شد.

حمیدی‌مقدم سخنان خود را با محکوم‌کردن ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان آغاز کرد و در ادامه درباره ضرورت برگزاری این دوره از جشنواره گفت: رویدادهای سینمایی جهان را رصد کردیم و با تصمیم سازمان سینمایی بر آن شدیم جشنواره را برگزار کنیم و به سراغ تجربه تازه برویم؛ تجربه‌ای که جشنواره کودک پیشتاز آن بود.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت افزود: انتظار نداشتیم امسال آثار زیادی با توجه به شرایط سخت تولید، به جشنواره ارسال شود اما ۸۹۴ فیلم در دبیرخانه واصل شد که از این تعداد، ۶۷ فیلم (۲۶ مستند کوتاه، ۲۵ مستند نیمه بلند، ۱۶ مستند بلند) در بخش مسابقه ملی پذیرفته شد. در بخش شهید آوینی ۳۱ فیلم انتخاب شده که نسبت به سال گذشته رشد داشته است. ۱۶ مستند کارآفرینی هم داریم. بخش «روایت کرونا» را هم امسال اضافه و ۲۵ فیلم انتخاب کردیم. ۱۰ فیلم هم خارج از مسابقه (نمایش ویژه) داریم. در بخش بین‌الملل هم چون امکان حضور مهمانان خارجی را نداریم‌، مسابقه این بخش حذف شد و به صورت غیرقابتی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به مجازی‌شدن این دوره از جشنواره سینما حقیقت گفت: هاشور، نماوا، فیلیمو و تیوا سامانه‌هایی هستند که پخش آثار این دوره از جشنواره را بر عهده دارند. برخی فیلم‌ها (فیلم‌های بین‌المللی) به دلیل حفظ حقوق آن‌ها، فقط در «هاشور» پخش خواهد شد.

پخش آنلاین فیلم‌ها و خطر قاچاق

دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم مستند «سینماحقیقت» تصریح کرد تمام هزینه‌های فروش بلیت (از ۵ تا ۱۰ هزار تومان) در سامانه‌های هاشور و تیوا به صاحبان آثار پرداخت می‌شود. البته نمایش فیلم برای فعالان حوزه سینما و اصحاب رسانه به صورت رایگان است، ضمن اینکه آی‌پی‌های غیرایرانی در این سامانه‌ها مسدود است تا امکان قاچاق فیلم‌ها کاهش یابد. البته مسأله احتمال قاچاق را صادقانه با فیلمسازان در میان گذاشتیم اما همه تلاشمان را برای صیانت از آثار به خرج می‌دهیم.

وی اضافه کرد: برخی صاحبان آثار تقاضا کرده‌اند فیلمی فقط در خانه جشنواره (اهالی رسانه و داوران) به نمایش درآید، برخی هم خواسته‌اند فیلمشان حداکثر برای ۵۰۰ یا هزار نفر به نمایش درآید. پخش‌کننده‌های خارجی هم برای ۲ نمایش با ظرفیت ۳۰۰ صندلی محدودیت گذاشته‌اند که ما در جشنواره باید همه این شرایط را رعایت کنیم.

حمیدی‌مقدم اظهار داشت: امسال گردهمایی و گعده نداریم، در حالی که مهم‌ترین رکن جشنواره‌های سینمایی، برخورد فیزیکی فیلمسازان با یکدیگر و مخاطبان است. به همین دلیل، این فضاهای گفت‌وگویی به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وی به درگذشتگان سینمای ایران بر اثر کرونا اشاره کرد و افزود: منوچهر طیاب، خسرو سینایی، اکبر عالمی و حمید سهیلی از بزرگان حوزه سینمای مستند بودند و برای ادای احترام به بزرگان سینمای ایران، بزرگداشت‌ها و نکوداشت‌هایی طراحی کرده‌ایم. همچنین با بزرگان سینمای مستند دنیا ارتباط گرفته‌ایم و در این زمینه کارگاه‌های آموزشی جذابی را برگزار خواهیم کرد.

جایزه ویژه‌ای با موضوع شهید سلیمانی

دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم مستند «سینماحقیقت» به ترور سردار سلیمانی و دکتر فخری‌زاده اشاره کرد و گفت که امسال یک جایزه مهم در حوزه مقاومت و تبیین نقش شهید سلیمانی داریم.

در ادامه، پرسش خبرنگاران از دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت صورت گرفت. حمیدی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که «آیا فیلم‌هایی که در جشنواره مقاومت جایزه گرفته‌اند، بدون توجه به این نکته باز هم امکان برگزیده‌شدن در بخش در بخش جایزه شهید آوینی دارند یا رویکرد داوران به نحوی است که فیلم‌های کمتر دیده‌شده را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کنند؟» گفت: اگر فیلمی این ویژگی را داشته که ورود کرده، کاملاً در ساختار خودش سنجیده خواهد شد. این بخش ویژگی خاصی دارد و خودش را همواره به سطح مسابقه اصلی رسانده است.

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» در پاسخ به میزان مشارکت بانوان مستندساز گفت: سال گذشته و در جشنواره سیزدهم، ۱۴ فیلمساز خانم حضور داشتند و در جشنواره چهاردهم رشد داشتیم و این تعداد به ۱۹ خانم رسید.

کاهش بودجه و تأخیر در برپایی جشنواره

وی درباره هزینه‌های جشنواره گفت: پارسال با ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جشنواره را برگزار کردیم اما امسال قرار است با ۲ میلیارد تومان برگزار کنیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم مستند «سینماحقیقت» خاطرنشان کرد: تلاشمان را کردیم طبق زمانبندی تقویم اجرایی جشنواره، ۱۸ تا ۲۵ آذر جشنواره را اجرا کنیم، اما با توجه به دو هفته تعطیلی تهران خللی در ایجاد زیرساخت‌ها و کارهای اجرایی ما پیش آمد و به همین دلیل جشنواره با ۸ روز تأخیر (۲۵ آذر تا ۲ دی) آغاز می‌شود.

تغییر زمان برگزاری جشنواره چهاردهم

حمیدی مقدم در ادامه درباره زمان برگزاری جشنواره توضیح داد: قرار ما این بود که طبق زمانبندی هجدهم تا ۲۵ آذرماه جشنواره را برگزار کنیم ولی با توجه به شرایطی که پیش آمد و شهر تهران در شرایط قرمز پیش آمد بر آن شدیم جشنواره را هشت روز با تاخیر شروع کنیم و خدمات را به صورت بی نقص ارایه بدهیم.

وی افزود: تصمیم بر این شد از ۲۵ آذر تا ۲ دی جشنواره برگزار شود و دوم دی مراسم اختتامیه خواهد بود همین تاخیر هشت روزه برای این بود که دوستان کارهایشان را بهتر انجام بدهند و این وقت را دادیم که دوستان فیلمساز هم آثارشان را ارایه بدهند.

دبیر جشنواره چهاردهم «سینماحقیقت» درباره ملاک‌های انتخاب مستندهای مرتبط با کرونا توضیح داد: در مورد سوژه‌هایی از این دست اول باید شرایط تحلیل شود و فیلمساز باید تحقیق کند و سوژه را برای خود کند برخی فیلمسازان معتقد بودند باید به سمت این موضوع با تامل رفت ولی برخی دیگر می‌گفتند ثبت سند از دست می‌رود. نگاه ما در سینماحقیقت یک نگاه همه جانبه است و همه آثاری که دارای شرایط فرمی و محتوایی بودند را انتخاب کردند. اینکه این آثار در چه سطحی بودند بعد از نمایش بررسی خواهد شد. مهم این است که گروهی جان بر کف این روزهای ما را به تصویر کشیده‌اند، در قالب مستند ارائه کرده‌اند که باید قدر آن را بدانیم.

در پایان این نشست خبری پوستر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار