به مناسبت سالروز شهادت آیت الله دستغیب؛

«دستغیب» را به جبران شکست در جبهه‌ها شهید کردند

حضرت امام خمینی (ره) در پیامی به مناسبت شهادت آیت‌الله دستغیب فرمودند: «نور چشمان ما در جبهه‌ها با عقب راندن جنود شیطان برای اسلام سربلندی خلق می‌کنند به طوری که تحمل این پیروزی‌ها از دشمنان و منافقان سلب شده است و اگر چنین نیست آیت‌الله دستغیب را با چه انگیزه شهید کردند؟
کد خبر: ۴۳۰۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۶ - 10December 2020

«دستغیب» را به جبران شکست در جبهه‌ها شهید کردندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، دهه 60 بخصوص سال‌های ابتدایی این دهه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این دهه آنچنان در تولیدات فرهنگی ما نمود پیدا نکرده است. ترور شخصیت‌های برجسته نظام به دلیل آنکه به درستی پرداخت نشده دچار ابهام و تحریف فراوان شده و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی در هشداری حکیمانه فرمودند مراقب باشید تا جای جلاد و شهید عوض نشود. بنابراین شایسته است که اصحاب فرهنگ و هنر با ابزارهای هنری وقایع آن سال‌ها را به تصویر بکشند.

یکی از شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی شهید سیدعبدالحسین دستغیب بود که با عنوان شهید محراب از وی یاد می‌شود. متن زیر بخشی از گزارش ترور شهید دستغیب است که پیش از این در روزنامه اطلاعات منتشر شده است:

جنود شیطان در مقابل لشکر اسلام

«ساعت 11:30 امروز (20 آذر 1360) درحالی که آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب، امام جمعه شیراز و نماینده امام در استان فارس، به همراه 15 نفر عازم محل اقامه نمازجمعه بود، در 500 قدمی منزل مسکونی خود براثر انفجار مهیبی که به دست افراد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) انجام شد، به شهادت رسید.

گزارش روزنامه اطلاعات از چگونگی حادثه ترور به این شرح است: «یکی از مجروحین که زنی به نام صغرا قدیری است و در بیمارستان شیراز بستری می باشد، دراین مورد به خبرنگار ما گفت: من از طبقه دوم منزلمان عبور امام جمعه شیراز را تماشا می کردم که ناگهان یک دختر که چادر سیاه به سر داشت، از در یکی از منازل خارج شد و به سوی آیت الله دستغیب دوید و هنگامی که پاسداران قصد جلوگیری از او را داشتند، اظهار داشت نامه دارم که ناگهان، صدای انفجار بلند شد و اجساد قطعه قطعه شده به اطراف پرید.

این روزنامه می افزاید: پس از انفجار، مردم محل نمازجمعه را ترک کردند و به طرف محل حادثه آمدند و آمبولانس ها نیز جهت حمل شهدا و مجروحان به محل حادثه آمدند. شدت انفجار بمب به حدی بود که بیشتر اجساد قابل شناسایی نبودند و مردم و پاسداران با دست و جارو، قطعه های گوشت، استخوان و آثار اندکی را که از شهدا باقی مانده بود، جمع آوری کردند. چند قطعه گوشت شهدا در حیاط مدرسه خان به فاصله یک هزار متری محل حادثه دیده می شد و پشت بام ها، دیوارهای کوچه، درهای منازل و کف کوچه نیز غرق در خون بود و تکه های بدن شهدا به دیوارهای اطراف چسبیده بود.

در این حادثه 8 تن شهید و 5 تن زخمی شدند. طبق بررسی‌های اولیه، هویت 8 تن از شهدا به نام های سیدمحمدتقی دستغیب نوه آیت الله دستغیب، محمدباقر دستغیب برادرزاده ایشان، حاج محمدرضا عبداللهی رئیس دفتر ایشان، علی جباری، سیدمرتضی جعفری و رسول سادات محافظان آیت الله دستغیب، جعفر ربیعی و رجبعلی حبیب زاده مشخص شد.

درپی شهادت آیت الله دستغیب، امام خمینی پیام تسلیتی صادر کردند. مهمترین محورهای پیام ایشان عبارت بود از: سنت شهادت در مکتب اهل بیت، هم سویی عاملان ترور با امریکا، تأکید بر شخصیت والای آیت الله دستغیب و یادآوری اتفاقی نبودن این ترور و ارتباط آن با پیروزی به دست آمده در عملیات طریق القدس.

متن پیام امام خمینی به این شرح است:

شهادت برای فرزندان اسلام و ذریه پیامبر عظیم الشأن - صلی الله علیه وآله - و اولاد فاطمه - علیهم السلام - و یادگاران حسین - سلام الله علیه - در راه هدف و اسلام عزیز و قرآن کریم چیزی غیرعادی و پدیده ای غیرمعهود نیست.

ملت بزرگ اسلام از محراب مسجد کوفه تا صحرای افتخارآمیز کربلا و در طول تاریخ پرارزش سرخ تشیع، قربانیانی ارزشمند به اسلام عزیز و فی سبیل الله تقدیم نموده و ایران شهادت طلب هم از این پدیده سعادتمند مستثنا نیست و انقلاب اسلامی گوش و چشمش پر از این شهیدان حسین گونه است.

عزیزان و نورچشمان ما در جبهه های جنوب و غرب هرروز با سرکوبی اشرار امریکایی و عقب راندن و به جهنم فرستادن جنود شیطان برای اسلام سربلندی و عظمت خلق می نمایند، به طوری که [این اقدامات] تاب تحمل این پیروزی ها را از امریکاییانِ خارج و داخل، منافق و منحرف، سلب نموده و بر جنون و وحشیگری های آنان افزوده است.

شما فرضاً شهید بهشتی را گناهکار بدانید، شهدای دیگر مثل شهید مدنی و شهید دستغیب [را] که جز تربیت محرومان و هدایت مردم گناهی نداشته اند، با چه انگیزه شهید می کنید. شما به گمان خود اگر اینان را به جرم وفاداری به اسلام و طرف داری از محرومان و مظلومان مستحق قتل می دانید، اطفال معصومی که در گهواره جای دارند و زبان باز نکرده اند چه گناهی دارند؛ جز آنکه اطفال مسلمانانی هستند که مخالف سلطه امریکا به جان و مالشان می باشند؟!

امروز روز جمعه و نماز و عبادت، دست جنایتکار امریکاییان یک شخص ارزشمند که مربی بزرگ و عالمی عامل، که گناهش فقط تعهد به اسلام بود، از دست ملت ایران و اهالی محترم فارس گرفت و حوزه های علمیه و اهالی ایران را به سوگ نشاند. حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدعبدالحسین دستغیب را که معلم اخلاق و مهذب نفوس و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی بود با جمعی از همراهانش به شهادت رساندند و خدمت خود را به ابرقدرت و ابرجنایتکار زمان ایفا کردند، به گمان آنکه به ملت رزمنده ایران آسیب رسانند و آنان را در راه هدف به سمتی بکشند.

این کوردلان نمی بینند که در هر شهادتی و در هر جنایتی ملت متعهد به اسلام و کشور مصمم تر و در صحنه حاضرترند؟ اینان پس از بمباران شهرها در جنوب و غرب و قتل عام های فجیع مردم بی پناه، فریاد جنگ جنگ تا پیروزی را نشنیده اند که ملت وفادار، شهادت را در راه خداوند با آغوش باز پذیرا هستند؟

یا می خواهند شکست های لشکر کفر را و آتشی که به جان دوستان و اربابانشان از پیروزی رزمندگان افتاده است با خون این مردان خدا فرونشانند؟ اینک سزاوار است اصحاب نظر و ارباب تحلیل در این شرارت ها و جنایت ها فکر کنند که انگیزه آنکه در هر پیروزی و دنبال هر شکست حزب بعث امریکایی یک جنایت بزرگ از این منافقان و منحرفان واقع می شود چیست؟

از باب اتفاق نمی شود باشد که دنبال پیروزی آبادان جنایتی واقع و دنبال فتح بستان، باز جنایتی و امروز به دنبال فتح عظیم در غرب و شکست مفتضحانه دشمنان اسلام، این جنایت بزرگ واقع شد. آیا اینها هم من باب اتفاق است یا حساب شده یا دیکته شده عمل می شود؟ آیا ما این بزرگان، علما و معلمان ارزشمند را برای جبران شکست امریکا در منطقه و صدام امریکایی در جبهه ها از دست می دهیم؟

رحمت خداوند بر این مجاهدان عظیم الشأن که شهادتشان پیروزی اسلام را بیمه می کند و ننگ و نفرت بر امریکای جنایتکار و دست نشاندگان و هواداران آن. اینجانب این ضایعه بزرگ و فاجعه اسفناک را بر حضرت مهدی - اروحنا فداه - و ملت شجاع ایران و اهالی معظم استان فارس و خانواده معظم آن شهید تسلیت می دهم و به پیشگاه مقدس پیامبر اسلام این فداکاری های ملت اسلام و مجاهدت های قشرهای مختلف ایران را تبریک عرض می کنم.

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور نیز به همین مناسبت پیامی را خطاب به امام خمینی صادر کردند. در بخشی از این پیام آمده است:

این حادثه خونین برای آن مجاهد خستگی ناپذیر مایه اجر و افتخار و برای دست های پلید و جنایتکاری که این خون پاک را بر زمین ریختند موجب روسیاهی و ننگ ابدی است. مزدوران سلطه استکبار جهانی که نمی توانند پیروزی های درخشان جمهوری اسلامی را در جبهه ها تحمل کنند، نامردانه و دزدانه دست به چنین جنایاتی می آلایند و نفرت ملت مسلمان از خود و اربابانشان را چند برابر می کنند.

آنان به خیال باطل خود می خواهند شیرینی پیروزی ها را از کام ملت فداکار بزدانید، غافل از اینکه برای ملتی که همه چیز خود را از روح شهادت طلبی داشته و جوانان پرشور و پیران پارسا و کودکان معصوم را به قربانگاه هدف های الهی می برد، این حوادث غیرمنتظره نیست و همه چیز در راه خدا شیرین است.

رئیس جمهور همچنین در پیامی خطاب به مردم استان فارس شهادت آیت الله دستغیب را به آنان تسلیت گفت. در این پیام با اشاره به ویژگی شخصیتی و مبارزاتی شهید دستغیب آمده است:

شهادت این عالم ربانی و سید بزرگوار سند دیگری است بر پلیدی و ناپاکی روح و ماهیت رسوایانی که بقای خود را در فنای مردان خدا می جویند، اما هرچه بیشتر در این راه گام برمی دارند رسواتر می شوند و صفوف مردم را درجهت حفظ دستاوردهای انقلاب و ادامه راه شهیدان مستحکم تر می کنند. خفاشانی که چشم دیدن پیروزی های امت شهیدپرور ایران را ندارند. زهر حقد و کینه خود را با کشتن چهره های محبوب و مردمی به کام انقلابیون می ریزند تا کام دشمنان خلق خدا را شیرین کنند، اما جز خسران دنیا و آخرت نصیبی نخواهند برد.

اطمینان دارم که شهادت این مرد خدا همچون زندگی پرافتخارش برای اسلام و انقلاب اسلامی ایران خیر و برکت به همراه خواهد داشت، چراکه همه ما را در ادامه راهی که برگزیده ایم مصمم تر می کند. تا راه اسلام در پیش روی ماست دشمن حقیرتر از آن است که بتواند ما را از این مسیر الهی منحرف بسازد. شهادت این مرد میدان تقوا و مبارزه را به مردم شهیدپرور ایران خصوصاً به اهالی غیور فارس و فرزندان و بازماندگان و شاگردان آن شهید تسلیت و تبریک می گویم.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار