دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مقام معظم رهبری تاکنون در کدام یادمان‌های دفاع مقدس حضور یافته‌اند؟/ از هویزه تا شرق کارون

سفرهای مقام معظم رهبری در سال‌های پس از جنگ به مناطق یادمانی و عملیاتی دفاع مقدس نشان از توجه ویژه ایشان به بحث راهیان نور و آشنایی مردم از نزدیک با فضای دفاع مقدس دارد.
کد خبر: ۴۳۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵ - 11March 2015

مقام معظم رهبری تاکنون در کدام یادمان‌های دفاع مقدس حضور یافته‌اند؟/ از هویزه تا شرق کارون

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، چند سالی است با نزدیک شدن به فصل بهار کاروانهای راهیان نور از اقصی نقاط ایران به سوی کربلای کشور روانه میشوند. سفرهایی از جنس نور برای زیارت سرزمینی که با سرخی خون جوانان، درخت تنومند انقلاب پر ثمر شده است. شاید بتوان گفت آغاز سفرهای راهیان نور به روزهای بعد از جنگ بازمیگردد که گروههای خودجوش رزمندگان دوران دفاع مقدس برای تجدید خاطرات به محلهایی که امروز به نام یادمانهای دفاع مقدس شناخته میشد، میرفتند.

از این میان حضور مقام معظم رهبری در مناطق عملیاتی و توجه ویژه ایشان به سفرهای راهیان نور در تمامی این سالها مشهود بوده است. به همین خاطر تاریخ نخستین بازدید رهبر معظم انقلاب از مناطق عملیاتی دفاع مقدس به نام روز راهیان نور در تقویم ملی به ثبت رسیده است.

اولین منزل هویزه

اولین سفر مقام معظم رهبری به حضور ایشان در منطقه یادمان هویزه در تاریخ 20 اسفند سال 75 بازمیگردد. یادمانی زیبا در نزدیکی شهر هویزه که با نام شهید علم الهدی و 67 شهید آرمیده در آن عجین شده است.

دی ماه سال 59 جمعی از دانشجویان خط امام و گروهی از پاسداران منطقه هویزه، حمیدیه و اهواز عملیاتی با عنوان عملیات نصر آغاز کردند اما به دلیل قرارگفتن در محاصره دشمن عملیات به پیروزی نیانجامید و بسیاری از نیروها از جمله شهید محمد حسین علم الهدی مظلومانه به شهادت رسیدند.

مقام معظم رهبری در جریان بازدید از یادمان هویزه طی سخنانی فرمودند: "عزیزان من! برادران و خواهرانی که از منطقه دشت آزادگان، از سوسنگرد، از بستان و از مناطق دیگر عشایر مختلف عرب در اینجا هستید و یا کسانی که از نقاط دیگر آمدهاید! این صحنههای زیبا از جوانان رزمنده یک درس است. یک  درس بزرگ برای امروز ملت ایران و برای همیشه تاریخ. در انقلاب هم ما با دست خالی به میدان آمدیم اما با دلی سرشار از ایمان و عشق، با دستگاه تا بن دندان مسلح دشمن، جنگیدیم و بر او پیروز شدیم."

شلمچه، میعادگاه عشق

"شلمچه" دومین مقصد سفر مقام معظم رهبری به مناطق عملیاتی دفاع مقدس بود. شلمچه میعادگاه عاشقانی است که هیچگاه غروب زیبای آن از یاد عاشقان نخواهند رفت. یادمانی در نزدیکی مرز شلمچه که در دوران دفاع مقدس به واسطه اهمیت آن شاهد عملیاتهای بزگی چون بیت المقدس، رمضان و پشتیبانی والفجر8، کربلای 4 و 5 و کربلای 8 بوده است. آنچه شلمچه را امروز به یکی از پربازدیدترین مناطق عملیاتی تبدیل کرده شهدای بسیاری است که در این منطقه به شهادت رسیدهاند و پیکر آنان هنوز در میان خاکها نهفته است.

8 فروردین ماه سال 78 مصادف با عید قربان، رهبر معظم انقلاب به این منطقه سفر کرد و هدف خود از این سفر را تبرک جستن از ارواح طیبه شهدا و نفسهای معطر جوانان مومن دانست و در قسمتی از صحبتهای خود خاطرنشان کردند: "من این سرزمین را یک سرزمین مقدس میدانم. اینجا نقطهای است که ملائکهی الهی که شاهد فداکاری مخلصانهی این شهدای عزیز بودند به آن تبرک میجویند. اینجا متعلق به همه کسانی است که دلشان برای اسلام و برای قرآن میتپد. اینجا متعلق به همه ملت ایران است. دلهای همهی ملت ایران متوجه این نقطه، این بیابان و همه این مناطقی است که شاهد فداکاری جوانان بوده است. شما این جا را گرامی میدارید. آمدن شما و احترام به این نقطه بسیار بجا و کار صحیحی است."

دوکوهه، السلام ای خانهی عشق

نام دوکوهه را همه به یاد لشکر 27 محمد رسول الله(ص) میشناسند. حسینیه حاج همت در قلب دوکوهه روزگاری چهره خالص ترین جوانان زمان را به خود دید و نهمین روز از بهار سال 81 نیز میزبان رهبر معظم انقلاب بود. ساختمانهای جنوبی پادگان که محل استراحت رزمندگان بود هر کدام به نام یک گردان پیاده  نظیر انصار، مالک اشتر، حبیب ابن مظاهر، مقداد و عمار نام دارد. صبحگاههای زیبای دوکوهه و بسیجیانی که هر صبح با صدای فرمانده خود در میدان صبحگاه حاضر میشدند هیچ گاه از یاد رزمندگان پاک نمیشود.

رهبر معظم انقلاب در قسمتی از سخنرانی خود در میان زائرینی که در پادگان دوکوهه حضور داشتند، فرمودند: اینجا جمعی که شما اجتماع کردهاید، اغلب جوانید. در این پادگان دوکوهه هم دهها و صدها هزار جوان آمدند و رفتند. مظهر جوان فداکار در کربلا کیست؟ علی اکبر، فرزند امام حسین(ع) جوانی که در بین جوانان بنی هاشم برجسته و نمونه بود. جوانی که زیبایی ظاهری و باطنی را با هم داشت، جوانی که معرفت به حق امامت و ولایت حسین بن علی علیه السلام را با شجاعت و فداکاری و آمادگی برای مقابله با شقاوت دشمن همراه داشت و نیرو و نشاط و جوانی خود را برای هدف و آرمان والای خود صرف کرد.

دهلاویه، شهادتگاه چمران

دهلاویه تنها نام روستایی کوچک در نزدیکی بستان نیست، دهلاویه نام اجتماع عاشقان و دلسوختگان است. دهلاویه به خاطر دلاوریهای شهید چمران و محل شهادت وی، آوازه نامش در تمام کشور پیچید و امروز با یادمان ساخته شده و شهید گمنامی که در دل خود جای داده زیارتگاه عاشقان شده است.

رهبر معظم انقلاب نیز در چهارمین سفر خود به مناطق عملیاتی راهیان نور به دهلاویه رفت و با بازدید از این منطقه در میان جمع زائران راهیان نور به سخنرانی پرداختند. رهبر معظم انقلاب در این سفر عنوان کردند: "خوزستان، نقطهای است که در آن توطئه دشمنان ناکام ماند، خوزستان منطقهای است که در آن محاسبات دشمنان اسلام غلط از آب درآمد. جانهایی در اینجا قربانی اهداف بلند اسلامی شدند که این شهید عزیز ما _شهید چمران_ یکی از نمونه برجسته آن است."

فتح المبین، دژهای تسخیر ناپذیر

در 8 کیلومتری غربی شوش دشتی وسیع قرار دارد که به منطقه عملیات فتح المبین نام گذاری شده است. با ایستادن بر روی ارتفاعات منظرهای زیبا از دشتی پر از گلهای لاله و گلهای خود در سرتاسر منطقه به چشم میخورد. هشت شیار منطقه یادمانی فتح المبین که شش روز قبل از آغاز عملیات فتح المبین حماسه فرماندهی شهید مجید بقایی و همرزمانش را به یاد دارد، به نام برخی از این شهدا نام گذاری شده است. 8 شهید گمنام منطقه عملیاتی فتح المبین نیز در کنار شیارها، 19 دی ماه سال 81 به خاک سپرده شدند.

یازدهم فروردین سال 89 مقام معظم رهبری در پنجمین همراهی خود با مسافران راهیان نور در منطقه عملیاتی فتح المبین حاضر شدند. مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در منطقه عملیاتی فتح المبین فرمودند: "جوانهای عزیز، فرزندان من که اغلب شما در آن روزها نبودید، آن روزهای سخت و تلخ را ندیدید؛ این دشت زیبا، این صحنهی چشم نواز، این زمین حاصلخیز، در یک روزی زیر پای دشمن شما بود، چکمه پوشان رژیم بعثی در همین سرزمینی که مال شماست، متعلق شماست، آن چنان جهنمی برپا کرده بودند که انسان از جهات مختلف تاسف میخورد."

پاوه، حماسهای فراموش نشدنی

روزهای حماسه سازی مردم پاوه به روزهای حمله نیروهای حزب دموکرات کردستان به شهرهای کردنشین ایران بازمیگردد. با حمله دموکراتها زن و مرد پاوهای برای دفاع از شهر به میدان آمدند. با رسیدن نیروهای دموکرات به بیمارستان، مجروحان شهر که در بیمارستان بستری بودند به طرز فجیعی به شهادت رسیدند. با اعلام دبیر حزب دموکرات نسبت به گروگان گرفتن شهید چمران، امام خمینی(ره) پیامی در رادیو منتشر کرد که باعث شد مردم از سراسر ایران برای دفاع به سمت پاوه بروند و اینگونه حماسه شهر پاوه در تاریخ کشور ثبت شد.

در سالهای دفاع مقدس نیز شهر پاوه مورد هدف نیروهای عراقی قرار گرفت و با کمک به ضد انقلاب در این ناحیه اهداف خود را پی میگرفت.

مقام معظم رهبری نیز در سفر خود به استان کرمانشاه در روز 25 مهرماه سال 93 در میان اجتماع مردم پاوه به یادآوری خاطرات فراموش نشدنی از شهر پاوه اشاره و تصریح کردند: "من در دوران جنگ، در سال 1360 آمدم پاوه، فضای سختی بود. انسان میدید که دشمن سعی کرده است فضای ناامنی را بر این منطقه تحمیل کند. اوائل یا نیمههای فروردین بود، برف روی زمین بود، ما رفتیم روی ارتفاعات. من دیدم همراهان ما اصرار میکنند که اینجا ناامن است باید برگردید. یعنی آن روز ارتفاعات مشرف به شهر امنیت نداشت. در چنین شرایطی مردم پاوه  و جوانان مومن پاوه ایستادند، مقاومت کردند و توانستند این جایگاه برجسته را برای خودشان حفظ کنند."

شرق کارون، داستان ایستادگی

تا قبل از آخرین سفر مقام معظم رهبری به مناطق عملیاتی راهیان نور و بازدید ایشان از منطقه یادمانی نبرد شرق کارون (مارد) کمتر کسی نام این نقطه را شنیده بود. منطقه شرق کارون منطقهای سوق الجیشی بود که به دلیل حملات گسترده نیروهای عراق در این منطقه  و درگیریهایی که در این منطقه اتفاق افتاد به تشکیل جبههای جدید انجامید.

سال گذشته مقام معظم رهبری در ششمین روز از سال جدید به محل یادمان شهدای شرق کارون در منطقه عمومی عملیات شکست حصر آبادان در جمع زائران راهیان نور رفتند و فرمودند: "دشمن میخواهد ما یادمان برود؛ میخواهد قضیه دفاع مقدس از یادمان برود، فاداکاریها از یادمان برود، شخصیتهایی را که در این فداکاریها نقش آفریدند یا نشناسیم یا از یاد ببریم، این جور میخواهند. برخی میخواهند آن دوران را تخطئه کنند، آن جهت گیری را و آن مسیر را که امام بزرگوار حکیم و بندهی بصیر الهی آن مسیر را معین کرده بود، تخطئه کنند برای اینکه میدانند که هر ذرهای و هر نقطهای از این حوادث، برای ملت ایران فراموش ناشدنی است و تاثیرات بزرگ سازنده ای دارد."

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار