کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

نمایش «سیمرغ» به روایت شهدای بمباران نیروی هوایی عراق می‌پردازد

اکبر صادقی گفت: نمایش «سیمرغ» موقعیت خانواده‌ای را روایت می‌کند که در حادثه بمباران شهر اردبیل توسط بعثی‌ها در اسفندماه سال ۱۳۶۶ حضور دارند.
کد خبر: ۴۳۰۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳ - 10December 2020

«اکبر صادقی» کارگردان نمایش صحنه‌ای «سیمرغ» که از اردبیل به جشنواره تئاتر مقاومت راه‌یافته در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اظهار داشت: نمایش «سیمرغ» موقعیت خانواده‌ای را روایت می‌کند که در حادثه بمباران شهر اردبیل توسط بعثی‌ها در تاریخ ۲۱ اسفندماه سال ۱۳۶۶ قرار می‌گیرد. ادامه این ماجرا بعد از سال‌ها به اتفاقی دیگر در حرم مطهر امام رضا(ع) پیوند می‌خورد.

صادقی در تشریح موضوع این نمایش گفت: ساعت ۱۰:۱۵ صبح روز جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۶۶ مردم شاهد حضور دو فروند هواپیمای میگ عراقی در آسمان اردبیل شدند که محله‌های یساول، حسینیه، اصغریه و خیابان امام (ره) این شهر را مورد اصابت بمب قرار دادند و بسیاری از ساختمان‌های واقع در آن محدوده را تخریب کردند.

نمایش «سیمرغ» به روایت شهدای بمباران نیروی هوایی عراق می‌پردازد

وی افزود: بمب‌هایی که توسط هواپیماهای «میگ‌» نیروی هوایی عراق بر سر غیرنظامیان اردبیلی ریخته شد، ساخت فرانسه و از نوع تخریبی مشهور به «جیمی» با ۲متر طول و ۳۰۰ کیلو وزن و به اندازه مخزن آبگرم‌کن زمینی بود. اصابت هشت فروند بمب در مناطق مسکونی شهر فاجعه بزرگی بود ولی ۲ فروند از این بمب‌ها عمل نکرده بود که با همکاری نیروهای نظامی خنثی شد.

صادقی با اشاره به پژوهش‌هایی که برای کارگردانی این نمایش داشته است، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده برای پی بردن به عمق رویداد و اهمیت آن، هدف اصلی عراق بمباران شرکت نفت، مرکز فنی و حرفه‌ای و پادگان آموزشی شهید پیرزاده اردبیل بود، ولی در این بمباران تنها اهداف غیرنظامی و مسکونی مورد حمله قرار گرفتند و بیش از هشت باب منزل مسکونی تخریب شد و ۱۵ نفر از مردم اردبیل به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و ۱۷ نفر مجروح شدند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: روایت بمباران اردبیل در نمایش «سیمرغ» در قالب زندگی زن و شوهری بیان می‌شود که کاشی‌کاری‌های بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را در همان زمان بمباران انجام می‌دهند. بمباران اردبیل موجب ریزش برخی کاشی‌های بقعه و زخمی شدن کبوترهای این مکان می‌شود و این رویداد بهانه‌ای برای پرداخت به شهادت 15 غیرنظامی اردبیلی در هشت سال دفاع مقدس می‌شود.

صادقی در معرفی عوامل این نمایش گفت: «سیمرغ» کاری از گروه تئاتر فروغ اردبیل به نویسندگی محمود مهدوی است و بازیگران آن داور فرمانی، پریسا صدایی‌آذر و اکبر صادقی هستند.

نمایش «سیمرغ» به روایت شهدای بمباران نیروی هوایی عراق می‌پردازد

وی با اشاره به مشکلات و سختی‌هایی که تمامی گروه‌های شرکت کننده برای این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت داشتند گفت: شیوع کرونا فضای غم‌انگیزی برای اهالی تئاتر کشور ایجاد کرد. جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت با برپایی خود امید را به دل‌های هنرمندان تئاتر کشور به ویژه تئاتر شهرستان‌ها بازگرداند.

این هنرمند در پایان گفت: ضمن قدردانی از تمامی اعضای برگزاری این جشنواره، امیدوارم اختتامیه هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با حضور محدود گروه‌های برگزیده برپا شود تا حس خوب جشنواره مقاومت بیش از پیش در یادهای ما ثبت شود.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاترمقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی از ۲۵ آذر تا ۲ دی ماه ۹۹ به صورت زنده و آنلاین برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار