یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

سازمان‌های عقیدتی سیاسی، ید توانمند نشر ارزش‌های دفاع مقدس

سازمان‌های عقیدتی سیاسی به عنوان ید توانمند نشر مبانی اسلامی، اعتقادات انقلابی و ارزش‌های دفاع مقدس در نیروهای مسلح هیچ‌گاه نباید مورد غفلت واقع شوند و آحاد نیروهای مسلح باید در برابر این جایگاه متواضع باشند چراکه بخش عمده قداست مردمی خود را مدیون همین جایگاه هستند.
کد خبر: ۴۳۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷ - 11December 2020

گروه استان‌های دفاع‌پرس– «موسی‌الرضا عبداللهی»؛ یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی این بود که سازمان عقیدتی سیاسی در ساختار نیروهای مسلح تأسیس شد تا در آن نشر معارف دین با تطبیق دادن دستورالعمل‌ها و شرع و اقامه شعائر اسلامی با محوریت روحانیون در میان نیروهای مسلح صورت گیرد.

این مهم را می‌توان یکی از ابتکارات امام خمینی (ره) دانست زیرا قبل از پیروزی انقلاب در تاریخ نیروهای مسلح ایران اساساً فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در بین کارکنان نظامی سابقه نداشت و بار معنویت هر فرد فقط بر محور شخصیت ذاتی و تربیت خانوادگی افراد استوار بود. با این تفاسیر و به برکت ابتکار امام راحل، هر پادگان در کنار فعالیت‌های نظامی، ناشر معارف اسلامی هم شد و با آغاز به کار سازمان‌های عقیدتی سیاسی در هر رسته نظامی، همه مراحل تربیت نیرو در قوای مسلح کشور بر محور دین طراحی و اجرا شد.

از این‌ جهت که ارزش هر کاری به‌اندازه ارزش انگیزه انجام آن است، باید نگاه موشکافانه‌تری به هدف و نیت امام خمینی (ره) در تأسیس سازمان‌های عقیدتی سیاسی داشت. بی‌انصافی است اگر انگیزه امام راحل را تنها یک اقدام فرهنگی و تبلیغی دانست زیرا جایگاه فرماندهی کل قوا در نظام جمهوری اسلامی تنها معطوف به افزایش توانمندی‌های نظامی نیست و معرفت‌افزایی نیروها نیز باید مورد توجه فرمانده کل قوا قرار گیرد؛ از این‌رو، امام راحل در این جایگاه باتدبیری خردمندانه سازمان عقیدتی سیاسی را با زیرساخت‌های مستقل خود پایه‌ریزی کردند تا از این طریق مفاهیم معنوی در دل نیروهای مسلح به بار نشیند و در راه جهاد، وظیفه ذاتی آن‌ها که همان نبرد سخت است، با نیّت الهی اجرا شود، هر پادگان یک لشکر از انسان‌های آموزش‌دیده و البته معنوی بسازد تا شعار «وَمَا رَمَيتَ إِذ رَمَيتَ وَلَكِنَ اللهَ رَمَى» با هر گلوله‌ای که از جانب لشکریان اسلام رها می‌شود، در ذهن هر سرباز جاری باشد، افسران نظامی از صدر تا ذیل مخاطب تهذیب نفس و خودسازی باشند و در گفتار و عمل مشق اخلاص کنند.

اساساً فلسفه ذاتی رسالت همه پیامبران الهی و وصایت همه اولیای دین هم همین بود که انسان‌های الگوساز با معارف دین الهی پرورش یابند و امام بزرگوار با تأسی به آن رسالت بزرگ، این وظیفه را به دوش گرفت چنین تدبیر کرد که در میان نیروهای مسلح نسلی پرورش‌یافته از این مکتب، تربیت شوند.

تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی در نیروهای مسلح حتی از منظر روان‌شناسانه هم قابل‌تحلیل است. با در نظر گرفتن ظرفیت‌های تبلیغی و فرهنگی روحانیون در بین مردم، نشر فضای عاطفی در بین نیروهای مسلح که معمولاً به اقتضای آموزش‌ها و ضوابط نظامی روحیه خطرپذیری و خشونت بر آنان حاکم می‌شود، بیش‌ازپیش ضرورت می‌یابد زیرا به‌واسطه همین نرم‌خویی‌ها می‌توان زمینه مشورت‌گیری و مشورت‌خواهی در دفاع و حمله را ایجاد کرد و نبردهایی منطبق با اصول ارزش‌ها و مبانی دینی انتظار داشت؛ همان‌گونه که از این مکانیسم تربیتی، افرادی نظیر شهید صیادشیرازی متولد می‌شوند که ارتقای درجات نظامی را با اعتلای اعتقادات دینی ممزوج کردند و تصویری از مالک اشتر را دوران دفاع مقدس و پس ‌از آن ارائه نمودند.

به‌جرئت می‌توان گفت که تدبیر امام خمینی (ره) مبنی بر ساختاریابی از یک سازمان فرهنگی در نیروهای نظامی و تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتباط تنگاتنگی با توفیقات معنوی نیروهای مسلح از تجربه دفاع مقدس دارد.

اگر پسوند «مقدس» را پس از واژه دفاع نظامی شاهد هستیم، به این خاطر است که روحیات رزمندگان در دوران دفاع مقدس به‌طور خاص منطبق با اصول اسلامی و مبانی اعتقادی بود و اثر کار را به‌جایی رساند که امروز ما شاهد هستیم که استخدام و خدمت در نیروهای مسلح و عناوین نظامی در میان مردم به‌عنوان یک ارزش شناخته‌ شده و اکثریت این نیروها جزو بهترین افراد جامعه هستند. همه این شکوفایی محصول همان انگیزه امام خمینی (ره) است که متأسفانه کمتر به آن پرداخته‌شده است.

در دوران دفاع مقدس در شب عملیات، در خطوط مقدم جنگ و در مقرهای استقرار نیروها گاهی اوقات شرایطی به وجود می‌آمد که فرماندهان با استفاده از یک روحانی و حتی طلبه، ضعف روحیه نیروها را علاج و انضباط رفتاری را در مجموعه تحت فرماندهی خود ارتقا می‌دادند. جایگاه و اهمیت روحانیت در جمع رزمندگان به حدی بود که بسیاری از فرماندهان جنگ در هر تیپ و لشکر از مزایای تبلیغی یک روحانی ثابت بهره‌مند بودند و حتی این موضوع گاهی اوقات از تیپ و لشکر فراتر می‌رفت و به رده گردان و گروهان می‌رسید. 

بارزترین شاهد این مثال، موفقیت معاصر ملت عراق در موضوع جهاد همگانی با داعش و غلبه بر دشمنان است. مشخصاً افتخار این فتح عظیم متوجه روحانیت عالی‌قدر این کشور و شخص مرجع دینی ممتاز عراق است که پس از بروز ناآرامی‌های متعدد و خارج شدن کنترل اوضاع از ید و تدبیر مقامات دولتی و لشکری، آیت‌الله‌العظمی سیستانی تنها با یک فرمان کوتاه، جهاد را واجب کفایی بر هر مسلمان اعلام و دریایی خروشان از غیرت و انگیزه معرفتی متشکل از میلیون‌ها رزمنده جوان و پیر را راهی میدان مقابله با داعش کرد.

اساساً باید بر این حقیقت صحه گذاشت که سازمان‌های عقیدتی سیاسی، ید توانمند نشر مبانی اسلامی، اعتقادات انقلابی و ارزش‌های دفاع مقدس در نیروهای مسلح هستند که هیچ‌گاه نباید از آن غافل شد و آحاد نیروهای مسلح هم باید در برابر این جایگاه متواضع باشند چراکه بخش عمده قداست مردمی خود را مدیون همین جایگاه هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار