چهل‌سالگی سرو/ استاد دانشگاه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

دانشجو سفیر نشر ارزش‌های دفاع مقدس/ عملیات‌های رزمندگان باید سرفصل کتب آموزشی شود

امیر فرهادیان گفت: اگر یک فرد عامی درباره لزوم حفظ روحیه استکبارستیزی و ایستادگی در برابر نظام سلطه پرسش و ابهامی داشت و پاسخ روشنی دریافت نکرد، به این معناست که دانشگاهیان در انجام وظایف روشنگرانه خود موفق نبوده‌اند.
کد خبر: ۴۳۱۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ - 12December 2020

دکتر «امیر فرهادیان» استاد دانشگاه و پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، بابیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس منافع بسیاری از دشمنان را به خطر انداخته است، اظهار داشت: هنگامی‌که رهبر معظم انقلاب از تحریف در تاریخ دفاع مقدس ابراز نگرانی می‌کنند، عده‌ای از معاندان خارجی و ساده‌لوحان داخلی، دغدغه رهبری را توهم توطئه می‌خوانند اما در ریشه‌یابی چالشی که بنام تحریف در پیش ناشران ارزش‌های دفاع مقدس مطرح است، به‌روشنی می‌توان دریافت که این معارف در سال‌های پس از جنگ، با همه منافع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دشمنان ایران اسلامی در تعارض بوده و لذا بدیهی است که نسبت به نشر ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه نگران باشند.

وی ادامه داد: افرادی که عمداً با بیان شبهات مغرضانه و سهواً با احساسات‌گرایی در روایت خاطرات خود به مسئله تحریف این فرهنگ دامن می‌زنند، امتداد دهندگان راه همان افرادی هستند که غدیر را تحریف کردند و عناد یا غفلت آن‌ها منتج به واقعه عاشورا شد.

این استاد دانشگاه در تبیین پاسخ به یکی از شبهات رایج در خصوص عملیات کربلای 4 خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی مواقع این شبهات مطرح می‌شود و نیاز است تا پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر و اساتید دانشگاهی در حوزه پاسخگویی و ابهام‌زدایی از موضوع توجه بیشتری داشته باشند زیرا چه‌بسا پاسخ به یک شبهه در حوزه دفاع مقدس، بتواند پرده از حقیقتی آموزنده‌تر و معرفتی ناب‌تر بردارد.

وی افزود: در مقام یک پاسخ روشنگرانه به شبهه‌ای که عمدتاً درباره عملیات کربلای 4 مطرح می‌شود، باید به این واقعیت اشاره کرد که مگر رسول خدا (ص) در صدر اسلام شکست را تجربه نکرد؟ تاریخ شهادت می‌دهد که مسلمین در جنگ احد به دلیل ترک وظیفه بدون اذن فرمانده شکست را تحمل کردند و این عبرت برای همه درس شد که هیچ‌گاه بدون دستور فرمانده و ولی نباید ترک وظیفه کرد و اساساً بسیاری از فتوحات دوران دفاع مقدس و حتی توفیقات کنونی ما به خاطر همین تبعیت از ولی است و این‌یکی از دستاوردهای عبرت‌آموز همان شکست احد است.

فرهادیان دانشجویان را نمایندگان فرهیخته کشور خواند و تصریح کرد: خوشبختانه نسل جوان ما تمایل قابل‌توجهی به تحقیق و پژوهش پیرامون دفاع مقدس دارد و پایان‌نامه‌های متعددی در دانشگاه‌های کشور با محوریت دفاع مقدس تدوین و تألیف شده است لکن باید اذعان کرد که هنوز تا شرایط ایده‌آل فاصله ‌داریم و باید تدوین پایان‌نامه درباره دفاع مقدس در همه ابعاد آن به‌صورت یک موضوع فراگیر مطرح باشد.

وی تأکید کرد: به این دلیل که سکان هدایت هر کشور در هر دوره به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آن سپرده می‌شود، انس و الفت دانشجویان با معارف دفاع مقدس می‌تواند به تربیت و پرورش نسلی فرهیخته و البته آشنا با فرهنگ مقاومت منجر شود. به‌عنوان‌مثال، هجمه مستکبران و زیاده‌خواهی و انحصارطلبی آنان، رویه ذاتی جهان امپریالیسم است که امروزه چالش بزرگی هم برای جامعه علمی ما ایجاد کرده و راه علاج این مشکل، تأسی دانشمندان ما به فرهنگ دفاع مقدس و تقلید از استکبارستیزی رزمندگان اسلام است که باید در قشر نخبگانی ما نهادینه شود.

این پیشکسوت دفاع مقدس ضمن تأکید بر نقش تبلیغی دانشگاهیان در بین آحاد جامعه گفت: دانشجویی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود، سفیر روشنگری برای آحاد مردم خواهد بود و وظیفه پاسخگویی به گره‌های ذهنی مردم کوچه و بازار را بر عهده دارد لذا اگر یک فرد عامی درباره لزوم حفظ روحیه استکبارستیزی و ایستادگی در برابر نظام سلطه پرسش و ابهامی داشت و پاسخ روشنی دریافت نکرد، به این معناست که دانشگاهیان در انجام وظایف روشنگرانه خود موفق نبوده‌اند.

وی بیان کرد: من اطلاع دارم که بسیاری از کشورهای دخیل در جنگ جهانی دوم، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی خود را وادار کرده‌اند که تمرکز مطالعاتی خود را بیش از جنگ دوم بین‌الملل، به نبرد هشت‌ساله ایران و عراق معطوف سازند و وقایعی نظیر عملیات والفجر 8 و فتح‎المبین در دانشگاه‌های خارج از کشور به‌عنوان یک دستاورد برای آموزش‌های استراتژیک تدریس می‌شود اما متأسفانه پرداختن به این موضوعات در دانشگاه‌های کشور فراگیر نشده و اساساً این‌یک اپیدمی عمومی است که ما از نقاط قوت خود غافل هستیم و تنها بر مشکلات تمرکز داریم.

فرهادیان گنجاندن سرفصل‌های دفاع مقدس در کتب آموزشی را یکی از راهکارهای گسترش پژوهشگری دفاع مقدس دانست و ابراز داشت: اگرچه مطالعاتی گسترده و دقیق -ولو در تعداد محدود- در حوزه دفاع مقدس صورت گرفته اما متأسفانه دستاوردهای این مطالعات به‌طور مناسب تبلیغ و انتشار نیافته است و این امر سبب شده تا عموم مردم نسبت به فعالیت‌های پژوهشی دفاع مقدس در دانشگاه‌های داخل بی‌اطلاع باشند. به نظر گنجاندن سرفصل‌هایی مبتنی بر آموزه‌های علمی و معرفتی از دفاع مقدس در کتب آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند راه معقولی برای تبلیغ نتایج مطالعات انجام‌شده و تشویق دانشگاهیان به ادامه این نهضت پژوهشی باشد.

این استاد دانشگاه ضمن برشمردن زمینه‌های نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: حقیقت آن است که آحاد مردم در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های دفاع از کیان ایران اسلامی حضور داشتند و به‌تبع اینکه دانشگاهیان هم کسری از این جمعیت هستند، شهدای متعددی از قشر دانشجو و اساتید دانشگاه در زمره شهدای دفاع مقدس وجود دارد اما زمینه خدمتگذاری اصلی دانشگاهیان در دوران دفاع مقدس مربوط به حوزه پشتیبانی تکنولوژیک از رزمندگان است.

وی افزود: به خاطر تحریم‌های سخت علیه صنایع نظامی و دفاعی ما، دانش لازم برای دستیابی به تجهیزات موردنیاز در عملیات‎ها در دانشگاه‌های داخل کشور تولید می‌شد. اساساً شخصیت‌های عالیقدری نظیر شهید طهرانی مقدم و شهید فخری‌زاده سرداران دانشمند این سرزمین بودند و هنر آن‌ها این بود که توانستند واسطه‌ای میان دانشگاه و دفاع مقدس باشند و علم ذهن‌های روشن دانشگاهیان را به ید باکفایت رزمندگان در جبهه‌ها برسانند.

این استاد دانشگاه در انتها تصریح کرد: در این راه به‌تبع پژوهشی بودن تلاش‌ها سختی‌های بسیاری وجود دارد و در این موضوع خاص، به خاطر نقش‌آفرینی برخی شبهه‌افکنی‌های مغرضانه، ادامه کار به‌مراتب سخت‌تر است اما برای دانشجوی بسیجی، اجر و شیرینی جهاد با سخت‌تر بودن کار، بیشتر می‌شود و امیدواریم باهمت برخاسته از نیروی جوانی و ایمان انقلابی، در نشر معارف و ارزش‌های دفاع مقدس در دانشگاه‌ها توفیقات بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها