حمایت از آذربایجان به معنای حمایت از گرایشات نو عثمانی اردوغان نیست

امام جمعه زنجان با بیان اینکه تمامیت ارضی هر مملکتی خط قرمز آن کشور است، گفت: اینکه ما از آزاد سازی مناطق شیعه نشین قره‌باغ و آذربایجان حمایت کردیم به این معنا نیست که از گرایشات نو عثمانی رئیس جمهور متوهم ترکیه نیز حمایت کرده‌ایم.
کد خبر: ۴۳۱۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳ - 13December 2020

حمایت از آذربایجان به معنای حمایت از گرایشات نو عثمانی اردوغان نیستبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، آیت‌الله شیخ علی خاتمی امام جمعه زنجان امروز در گفت‌وگویی اظهار داشت: جنگ بین ارمنستان و آذربایجان به ۲۸ سال گذشته بر می‌گردد که در آن ارمنستان در اقدامی غیرعقلانی و غیرقابل قبول جامعه جهانی بخش بزرگی از قره‌باغ را تصرف کرد.

امام جمعه زنجان افزود: سازمان ملل نیز چهار بیانیه در این خصوص صادر کرد و در آن زمان ایران نیز کار‌های مصالحت‌آمیزی انجام داد.

وی در رابطه با اقدامات دولت آذربایجان برای باز پس‌گیری قره‌باغ از دولت ارمنستان گفت: در آن زمان آذربایجان اقدام جدی و محکمی برای باز پس‌گیری قره‌باغ از ارمنستان انجام نداد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به بیانیه صادر شده از سوی نمایندگان ولایت فقیه در استان‌های شمال غرب در مورد جنگ قره‌باغ تصریح کرد: آنچه که ما را به صدور بیانیه وادار کرد، در گام نخست محکومیت اشغال سرزمین‌های کشور آذربایجان در سطح بین‌الملل و در گام دوم حمایت از مردم شیعه این کشور بود.

اشتراکات فراوان بین مردم ایران و آذربایجان

امام جمعه زنجان با بیان اینکه مردم ایران و آذربایجان دارای مسائل و مشترکات فراوانی هستند، ادامه داد: از لحاظ عقیدتی و فرهنگی ما از یک ریشه و از لحاظ ارتباطی بین طرفین رود ارس دارای تعاملات فامیلی و عاطفی فراوان هستیم.

وی با بیان اینکه در مسائل بین‌المللی مرز‌هایی که یک کشور دارد باید مورد احترام و پذیرش دیگران باشد، گفت: استعمار و در راس آن آمریکا و رژیم اشغالگر قدس نمی‌خواهند منطقه آرام باشد و هر چه منطقه خاورمیانه نا آرام باشد آن‌ها سود می‌برند و بالعکس هر چه منطقه خاورمیانه آرام باشد باعث ایجاد همدلی و همکاری بیشتر بین کشور‌ها خواهد بود.

خاتمی با اشاره به عقب‌نشینی ارمنستان از سرزمین‌های اشغالی آذربایجان تصریح کرد: ارمنستان عقب کشید و تنها چیزی که از این جنگ باقی ماند مناطق سوخته است و متاسفانه مجامع بین‌المللی نیز واکنش مناسبی در این رابطه از خود نشان ندادند.

نماینده، ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه فصل‌الخطاب امور برای ما فرمایشات رهبری است، افزود: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید این مناطق اشغالی آزاد شده و در این حال باید به امنیت ارمنستان نیز توجه شود.

وی با اشاره به اینکه بیگانگان نه دلشان برای ایران می‌سوزد نه آذربایجان گفت: وجود این بیگانگان و تروریست‌های تابلودار در منطقه موجب نگرانی است و حرکاتی که موجب ایجاد تفرقه بین کشور‌های خاورمیانه می‌شود کمکی است برای آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و تضعیف ملت‌هایی است که با هم همسایه هستند.

تفرقه موجب از بین رفتن همبستگی بین ملت‌ها می‌شود

خاتمی ادامه داد: ملت‌های همسایه باید بدانند که ایجاد تفرقه و دشمنی باعث از بین رفتن همبستگی بین ملت‌ها می‌شود و بیگانگان تلاش دارند تا با پیش کشیدن مسائل واهی و کوچک همبستگی ملت‌های همسایه را از بین ببرند.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه تمامیت ارضی هر مملکت خط قرمز آن کشور است، تصریح کرد: ما اینکه از آزاد سازی مناطق شیعه نشین قره‌باغ و آذربایجان حمایت کردیم به این معنا نیست که از گرایشات نو عثمانی رئیس جمهور متوهم ترکیه نیز حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: آزادسازی و باز پس گیری مناطق قره‌باغ لازم و یک ضرورت تاریخی است و در واقع خواست مجامع بین‌اللملی بوده و ما این موضوع را مکررا تکرار می‌کنیم.

خاتمی با اشاره به سخنان حیدر علی‌اف در مورد الحاق دو آذربایجان گفت: ایران به اندازه‌ای تن است و ما به اندازه یک دست هستیم، حال شما بگویید تن باید جدا شود و به بدن ملحق شود یا دست باید به تن ملحق شود.

امام جمعه با بیان اینکه آقای اردوغان باید حواسش باشد که حیات امروز خود را مدیون ایران اسلامی است، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۶ اتفاقاتی رخ داد که نباید توسط اردوغان فراموش شود چرا که در آن زمان تنها کشوری که اردوغان را یاری کرده ایران بود.

خاتمی با بیان اینکه نباید بهانه‌ای به دست دشمنان بدهیم، گفت: به قول شاعر دل سوخته «همه عالم تن است و ایران دل».

امام جمعه زنجان در پایان سخنان خود بیان کرد: ایران امید مستضعفین و بی‌پناهان منطقه است و به امید خدا همیشه نام ایران و روح ایران پا برجا خواهد ماند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها