مدیر اسناد اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

۷ اثر پژوهشی، نمایندگان خراسان رضوی در آیین رونمایی از کتب تاریخ شفاهی دفاع مقدس

جعفر بهرامی گفت: سهم استان خراسان رضوی در آیین رونمایی از کتب تاریخ شفاهی و اسنادی دفاع مقدس، ۷ عنوان کتاب است که از این میان، سه تألیف در حوزه اسنادی و چهار تألیف در موضوع تاریخ شفاهی است.
کد خبر: ۴۳۱۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰ - 15December 2020

«جعفر بهرامی» مدیر اسناد و مدارک اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، با تأکید بر اهمیت حفاظت از گنجینه‌های فرهنگی دفاع مقدس در راستای عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: خاطرات شفاهی پیشکسوتان، گنجینه جاری دفاع مقدس است و ثبت و مستندسازی این خاطرات ادای دین به خون شهداست.

وی افزود: براساس چشم‌اندازهای بالادستی، ما مکلف به گردآوری و تدوین تألیفاتی از خاطرات شفاهی و اسناد دفاع مقدس به تعداد مشخص در هرسال هستیم اما استان خراسان با 300 هزار رزمنده و بیش از 17 هزار شهید ظرفیت بالایی در این حوزه دارد و به لطف خدا عملکرد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی به مدد ظرفیت استان و همت همکاران در رده بهترین استان‌های کشور در حوزه جمع‌آوری تاریخ شفاهی قرار دارد.

بهرامی با اشاره به برگزاری آیین رونمایی از 80 عنوان کتاب از تاریخ شفاهی و اسناد دفاع مقدس خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در راستای جلوگیری از تحریف دفاع مقدس، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نظر دارد تا آیین رونمایی از 80 عنوان کتاب تاریخ شفاهی و کتب اسنادی دفاع مقدس را با حضور مدیران کل استان و مسئولین اسناد استان‌ها به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار نماید.

وی در تشریح جزییات برگزاری این آیین رونمایی ادامه داد: سهم استان خراسان رضوی در این میان، 7 عنوان کتاب است که از این میان، سه تألیف در حوزه اسنادی و چهار تألیف در موضوع تاریخ شفاهی دفاع مقدس است. درواقع تنها حدود 10 درصد از آثار حاضر در این رونمایی مربوط به مدیریت اسناد استان است و بدیهی است که ظرفیت خراسان رضوی بیش از این آمار است لکن باید به این موضوع توجه داشت که از میان آثاری که ما ارسال کرده‌ایم، تنها این تعداد اثر تألیفی در راستای رویکرد و سیاست‌گذاری این آیین بوده است و لذا در روز برگزاری مراسم، از این تعداد آثار رونمایی خواهد شد.

مدیر اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی بیان کرد: کتاب‌های «شاهد شوق دیدار»، «از تولد تا تولد»، «زنبق‌های تکریت» و «گذر از شیب 70 درجه» چهار اثر تاریخ شفاهی و کتاب‌های «نقش کمک‌های مردمی در سال‌های دفاع مقدس به روایت اسناد خیریه انصارالحجه (عج)»، «تیپ 21 امام رضا (ع) در آیینه اسناد عملیات کربلای 1» و «تیپ 21 امام رضا (ع) در آیینه اسناد عملیات والفجر 3» عناوین کتاب‌های اسنادی منتشرشده توسط اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی است.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد: برنامه‌ها و تدابیر لازم برای تقویت رویکرد مطالعاتی و تاریخ‌پژوهی بنیاد حفظ آثار استان در نظر گرفته‌شده و امیدواریم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تبلیغی و فرهنگی پیشکسوتان دفاع مقدس و محققان این حوزه آثار تاریخ شفاهی و اسنادی غنی‎تر و بیشتری را در سال‌های آتی گردآوری، تدوین و تألیف نماییم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار