سیمای سردار دل‌ها در آینه رسانه‎ها

از زمان شهادت سردار دل‌ها «حاج قاسم سلیمانی» اقدامات فرهنگی هنری بسیاری در راستای شناخت ابعاد پیچیده‌ی شخصیت آن شهید بزرگ صورت پذیرفته، که افتتاح بنیادی به نام آن شهید عزیز یکی از کارهای انجام شده است.
کد خبر: ۴۳۲۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵ - 19December 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «شهید حاج قاسم سلیمانی» امروز دیگر نامی آشنا نه فقط برای ایرانیان بلکه برای همه‌ی مردم دنیاست. دیگر کسی نیست که نام شهید دلاور، «حاج قاسم سلیمانی» را نشنیده باشد. دلاوری‌های «شهید حاج قاسم سلیمانی» بر احدالناسی پوشیده نیست. رشادت‌ها و دلاوری‌های سردار سلیمانی امروزه دیگر ضرب المثل عام و خاص است.

«شهید حاج قاسم سلیمانی» رحمة الله علیه، علاوه بر اینکه یکی از نوابع نظامی و استراتژیک نظام بود، به مسائل هنری و فرهنگی نیز بسیار اهمیت می‌داد. گواه این حضور «سردار دلها» در پشت صحنه‌ی فیلم سینمایی 23 نفر به کارگردانی «مهدی جعفری» است. تاسیس بنیادی به نام شهید سردار دلها «حاج قاسم سلیمانی» نماد و نشانه‌ی اهمیت خانواده و نزدیکان شهید، بالاخص خود شهید «سلیمانی» به موضوع فرهنگ است.

از زمان شهادت «سردار دلها حاج قاسم سلیمانی» اقدامات فرهنگی هنری بسیاری در راستای شناخت ابعاد پیچیده‌ی شخصیتی آن شهید بزرگ صورت پذیرفته است که افتتاح بنیادی به نام آن شهید عزیز یکی از آن دسته اقدامات است. فراموش نباید کرد صدا و سیما در ایام شهادت «حاج قاسم سلیمانی» تمام برنامه‌های عادی خود را متوقف کرد و به پخش تصاویر مستند از زندگی و رشادتهای «حاج قاسم» پرداخت. مدتی بعد بازی رایانه‌ای «انتقام سخت» به بازار آمد. بازی‌ای برای مخاطب کودک و نوجوان که به شکلی متفاوت‌تر زندگی و سیره و رشادت آن سردار شهید را برای نسل کم سن و سالتر روایت می‌کند.

«روایت حبیب» یکی دیگر از اقدامات فرهنگی شایسته در قاب تلویزیون است. برنامه‌ای اپیزودیک به تهیه کنندگی بنیاد حفظ و نشر آثار «حاج قاسم سلیمانی»، با همکاری شبکه‌ی سوم سیما و اجرای نادر طالب زاده. به تازگی نیز خبری منتشر شد مبنی بر تهیه و تولید سریالی درباره‌ی زندگی «حاج قاسم» که البته فعلا مراحل پژوهش و نگارش را می‌گذراند. البته در سریال «خانه‌ی امن» به کارگردانی «محمود معظمی» نیز غیرمستقیم به برخی از اقدامات استراتژیک دفاعی «شهید سلیمانی» اشاره شده است.

در آستانه‌ی اربعین امسال کتابی با عنوان «شهید سلیمانی» به قلم مجید ملامحمدی از طرف انتشارات مدرسه روانه‌بازار شد که البته این نوع رسانه (یعنی کتاب) نیز می‌تواند در ترسیم چهره‌ی دقیقی از سیره‌ی زندگی «حاج قاسم» بسیار مقبول و مفید واقع شود.

«حاج قاسم، جستاری در خاطرات حاج قاسم سلیمانی» به قلم علی‌اکبر مزدآبادی از انتشارات «یا زهرا» از دیگر آثار منتشر شده درباره‌ی آن شهید بزرگ است. «ذوالفقار» کتاب دیگری است باز هم به قلم «علی اکبر مزدآبادی» و باز هم منتشر شده از سوی انتشارات «یا زهرا» است.

نشر فاتحان نیز کتابی منتشر کرده است با عنوان « بچه‌های حاج قاسم» که افسر فاضلی شهربابکی نویسندگی این اثر را بر عهده داشته است. جالب است بدانید «شهید حاج قاسم سلیمانی» برای کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» مقدمه ای نوشته بود که در ذیل آمده است:

«این کتاب رایحه‌ای است از بوستان معطر مردان مردی که بارها بر مسیر به انحراف رفته بشریت، طریق جدیدی گشودند و خطی سرخ و ماندگار را برای گم نشدن‌ها و نیفتادن در انحراف‌ها، نشانه‌گذاری کردند. این کتاب که با همت مردان لمس‌کننده آن بوستان و استشمام‌کننده آن رایحه‌ها به تحریر درآمده است، ذره نوشته‌ای است از حقیقت آن دنیای نادیده در نیمه‌های تاریک شب.

آفریده‌ای که ملائکه الله با دیدن عظمت‌اش سر بر سجده خاک نهادند و فریاد تبارک الله احسن‌الخالقین سردادند. سرگذشت مردان پاره پاره و تکه‌های بر زمین فرش شده برای عبور جندالله در حمایت از حزب‌الله. غنچه‌های آویزان بربلندی‌های سیم خاردارها. سرگذشت بی دست و پاها. سرگذشت چشم‌های برخاک افتاده. کلمه تخریب، شاید برای آنچه می‌بایست در وصف آن جوانان و مردان با عظمت نقل کرد، عبارت جامعی نباشد. تخریب یعنی نافله‌های پشت تله‌های مرگ. سجده‌های شکر پس از بازگشت؛ نه برای زنده ماندن، بلکه برای توفیق حیات بخشیدن».

«حمید حسام» در مصاحبه با رزمنده‌ی دوران دفاع مقدس «علی خوش لفظ» مصاحبه‌ی مفصلی دارد که در قالب کتاب «وقتی مهتاب گم شد» به چاپ رسیده است. جالب است بدانید سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» برای این کتاب نیز مقدمه نوشته بود نوشتن دو مقدمه برای دو کتاب حکایت از اهمیت دادن آن شهید بزرگ به رسانه‌ای مانند کتاب است.

امید است هنرمندان عرصه‌های مختلف رسانه‌ای و هنری هم در زمینه‌ی کمی و هم در زمنیه‌ی کیفی بتوانند آثار در خورشانی را به بازار و مخاطبین عرضه دارند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها