عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

تز جدایی دین از علم حربه‌ای برای ایجاد اختلاف بین حوزه و دانشگاه

آیت‌الله فقیهی وحدت حوزه و دانشگاه را حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی برشمرد و گفت: تز جدایی دین از علم حربه دشمن برای ایجاد اختلاف بین حوزه و دانشگاه است.
کد خبر: ۴۳۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶ - 18December 2020

تز جدایی دین از علم حربه‌ای برای ایجاد اختلاف بین حوزه و دانشگاهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی وحدت حوزه و دانشگاه را یکی از ابتکارات مهم حضرت امام بیان کرد و اظهار داشت: این ابتکار عمل منشا تاثیر‌های مثبتی در حرکت علمی و فرهنگی کشور بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در اهداف و مقاصد است که هر دو به دنبال پیشرفت و تعالی کشور و نظام در پرتوی دین و سعادت بشری باشند و این وحدت به معنای یکی شدن حوزه و دانشگاه نیست.

وی حوزه و دانشگاه را دو نهاد تاثیرگزار در جامعه معرفی کرد و گفت: هر چقدر این دو نهاد بزرگ در اهداف عالیه که دفاع از نظام و اسلام و استقلال کشور است وحدت و انسجام داشته باشد تاثیر بیشتری در جامعه خواهند گذاشت.

فقیهی با بیان اینکه دشمنان اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی همیشه به دنبال تفرقه و اختلاف افکنی بین مسلمان و ملت هستند، اظهار داشت: از این رو ضرورت دارد دو نهاد حوزه و دانشگاه که مغز متفکر جامعه بوده برای حفظ عزّت و استقلال جامعه با هم وحدت و اتحاد و همگرایی داشته باشند. در روایات فراوانی بر لزوم وحدت در جامعه مؤمنین و بین اقشار مختلف آن تأکید شده است، پیامبر اکرم (ص) فرمود: اَلمُؤمِنُ لِلمُؤمِن کالبنیان بَشیرٌ بَعضُه بَعضاً؛ افراد با ایمان نسبت به یکدیگر همانند اجزای یک ساختمانند که جزئی از آن جزء دیگر را محکم می‌دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: طلاب و دانشجویان باید توجه کنند که دشمن از ایجاد شکاف و اختلاف افکنی بین دو نهاد حوزه و دانشگاه بهره می‌برد و بار‌ها با برنامه‌های مختلف سعی در جدایی و اختلاف افکنی بین این دو مرکز مهم بوده که با بصیرت جامعه علمی و دینی کشور این تلاش‌ها بی ثمر مانده است.

وی افزود: همانطور که وحدت حوزه و دانشگاه ثمرات زیادی برای جامعه دارد عدم اتحاد و انسجام ممکن است مشکلاتی برای جامعه ایجاد کند. یکی از آن مشکلات این است که حوزه و دانشگاه نقش مهمی و کلیدی در شکل گیری تمدن اسلامی دارند که مورد تاکید مقام معظم رهبری است طبیعتا اگر این دو نهاد مهم و اساسی کشور اتحاد و انسجام نداشته باشند حرکت به سمت تحقق تمدن اسلامی به با موانع و سختی‌های زیادی روبه رو می‌شود.

آیت الله فقیهی خاطرنشان کرد: برخی با تز و شعار جدایی دین از سیاست و علم به دنبال به حاشیه راندن دین و در نتیجه شکاف و اختلاف افکنی بین حوزه و دانشگاه هستند. هم در حوزه دیده می‌شود که عده‌ای رسالت دین و پیامبر اکرم (ص) را صرفا به مسائل اخلاقی و معنوی محدود می‌کنند و هم در دانشگاه اساتیدی هستند که دین و مبانی اسلام را بیگانه از گزاره‌های علمی قلمداد می‌کنند. هر دوی این تفکر اشتباه و برای جامعه و تحقق تمدن اسلامی مضر است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار