دولت وابسته به ائتلاف سعودی باز هم تشکیل نشد؛

اختلاف شدید «هادی» با ریاض در یمن

منابع خبری گفتند که رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن حاضر نشده است که گزینه پیشنهادی ریاض برای تصدی وزارت خارجه یمن را بپذیرد و به همین دلیل، دولت برآمده از توافق ریاض تشکیل نشد.
کد خبر: ۴۳۲۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸ - 18December 2020

اختلاف شدید «هادی» با ریاض در یمن؛ دولت وابسته به ائتلاف سعودی باز هم تشکیل نشدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، تشکیل دولت خودخوانده «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن باز هم با شکست مواجه شد.

قرار بود این دولت برآمده از توافق ریاض، شامگاه پنجشنبه تشکیل شود. این مهلتِ زمانی جدیدی بود که میانجی‌های عربستان سعودی، اواخر هفته گذشته برای تشکیل این دولت تعیین کرده بودند.

روزنامه العربی الجدید به نقل از یک منبع در دولت مستعفی گزارش داد، علت تشکیل نشدن این دولت، مشخص نبودنِ وزیر خارجه است؛ زیرا «احمد عوض بن مبارک» حاضر نشد این پست حاکمیتی را که هادی برایش در نظر گرفته بود، قبول کند.

این منبع با این ادعا که عدم تشکیل دولت، ارتباطی به اجرا نشدن بخش نظامی توافق ریاض ندارد، تصریح کرد، سعودی‌ها «عبد الملک المخلافی» وزیر خارجه اسبق را به‌عنوان جایگزین بن مبارک معرفی کردند، ولی هادی نپذیرفت که «از یکی از مهم‌ترین چهار پست حاکمیتی که در اختیارش قرار دارد، کوتاه بیاید».

منابع سیاسی نیز گفتند که اگر ریاض به فشار خود به دولت مستعفی ادامه دهد، احتمالاً تا دو روز دیگر، این دولت تشکیل شود، ولی منابع دیگر تأکید دارند که تشکیل این دولت، محال به نظر می‌رسد.

هرچند عربستان سعودی، عقب‌نشینی‌های محدود در «ابین» یمن را به‌عنوان «اجرای کامل بخش نظامی» توافق ریاض قلمداد می‌کند، ولی یک منبع وابسته به دولت مستعفی گفت: «هادی نمی‌تواند با فشار‌های سعودی مقابله و در آن تشکیک کند. به همین دلیل، با استفاده از پست وزارت خارجه، در پی بر هم زدن وضعیت است».

وی خبر داد که احتمالاً المخلافی به‌عنوان وزیر خارجه دولت وابسته به ائتلاف سعودی معرفی شود؛ چرا که طی روز‌های گذشته، با وجود نقص در اجرای توافق ریاض، مدعی اجرای کامل این توافق شده است.

هادی اواسط سال ۲۰۱۸، المخلافی را از وزارت خارجه دولت خود کنار گذاشت و «خالد الیمانی» را جایگزین وی کرد. طی دو سال گذشته نیز فعالیت المخلافی، محدود به هیئت مشاوران هادی بوده است.

بنا بر گزارش العربی الجدید، احتمالاً این شکست در تشکیل دولت خودخوانده، باعث خواهد شد که موانع دیگری بر سر آن به وجود آید، از جمله وضعیت امنیتی عدن و جزیره سقطری که معلول حضور مسلحانه تروریست‌های وابسته به امارات است.

در همین ارتباط، منابع خبری روز گذشته تأکید کردند، تاکنون، فقط بخش کوچکی از اقدامات نظامی مورد توافق اجرایی شده است و هر لحظه امکان دارد که وضعیت بین طرفین، منفجر شود. این بار درگیری به استان نفت‌خیز «شبوه» (جنوب یمن) منتقل شده است.

شبوه یکی از مهم‌ترین موارد اختلافی بین ابوظبی و ریاض است؛ زیرا امارات خواستار به کنترل درآوردن این استان توسط شورای انتقالی است، ولی عربستان سعودی اصرار دارد که هلال نفتی را که از شیوه تا حضرموت امتداد دارد، تحت کنترل خود درآورد.

این در حالی است که درگیری بر سر شبوه و سایر استان‌های نفتی یمن، فقط به‌صورت منطقه‌ای نبوده و جنبه بین‌المللی داشته است. بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که بخشی از علت طولانی شدن جنگ علیه ملت یمن، عدم تعیین سهم کشور‌های حاضر در این تجاوز از «کیک» یمن است.

در سطح منطقه، نیز تنش بین گروه‌های وابسته به عربستان و امارات همچنان ادامه دارد؛ به‌ویژه از زمانی که نیرو‌های وابسته به دولت مستعفی در آگوست سال گذشته توانستند شبوه را به اشغال خود درآورند، ولی زمان تنش کنونی، مربوط به تحرکات نظامی در استان مجاور یعنی ابین است. ریاض در تلاش است، بخش نظامی توافق ریاض را اجرایی کند؛ توافقی که حزب «الاصلاح» و امارات یکدیگر را به تلاش برای شکست آن متهم می‌کنند.

توافق ریاض، توافق عربستان و امارت برای تقسیم قدرت در عدن و پایان دادن به درگیری نواب یکدیگر در جنوب یمن است که پنجم ماه اکتبر (مهر ماه گذشته) میان متحدان آنان در ریاض امضاء شد.

از مهم‌ترین بند‌های توافق ریاض استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت هفت هفته از زمان امضای آن، استقرار نیرو‌های نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه بوده است که هیچ‌کدام تاکنون عملی نشده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها