ربیعی در نشست خبری:

ابتلا به کرونا یک معضل و انگ اجتماعی نیست

سخنگوی دولت با بیان اینکه متاسفانه هنوز هم در برخی از استان‌های کشور عده‌ای ابتلای خود به ویروس کرونا را پنهان می‌کنند، گفت: ابتلا به کرونا یک معضل و انگ اجتماعی نیست.
کد خبر: ۴۳۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴ - 22December 2020

ابتلا به کرونا یک معضل و انگ اجتماعی نیستبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه برخی ابتلای خود به کرونا را پنهان می‌کنند، اظهار داشت: بیماری کرونا انگ یا تابو نیست.

وی افزود: در برخی استان‌ها زمانی که کارشناسان بهداشت برای مراقبت به درب منازل مراجعه می‌کنند، افراد عنوان می‌کنند که «چرا آمده‌اید و آبروی ما را در همسایه‌ها می‌برید»؛ این درحالیست که فرد مبتلا به کووید۱۹ کسی است که در یک اجتماع حرکت داشته و با سرفه یا عطسه و یا دست دادن به فرد مبتلا، خودش نیز مبتلا شده است.

سخنگوی دولت گفت: با همراهی و تلاش مردم در یک ماه گذشته، ما شاهد کاهش تلفات ناشی از کرونا در روزهای اخیر هستیم. در این مدت ۴۰ درصد از بستری‌ها و ۵۰ درصد مرگ و میر کاهش یافته است.

ربیعی خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل‌ها فقط در کاهش مرگ و میر افراد مبتلا به کرونا تاثیر نداشته است. آمارها نشان می‌دهد که بر اثر رعایت مردم و کاهش ترددهای جاده‌ای و درون شهری، آمار تصادفات ۳۸ درصد، تعداد متوفیان تصادفات ۳۹ درصد و مجروحین ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین در مدت اجرای دستورالعمل‌های جدید، ترددهای درون مرزی شبانه در تهران ۸۰ درصد کاهش یافته است و ۲۵ هزار و ۸۱۱ واحد صنفی متخلف در سطح کشور پلمپ شده‌اند.

سخنگوی دولت گفت: ضمن تشکر مجدد از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم عزیز، باید همگان این موضوع را به نحوی نهادینه کنیم و در رفتارهای خود آن را منعکس سازیم و تا آخر از شیوع کرونا جلوگیری کنیم. مراقبت بهداشتی، مداومت در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حمایت اجتماعی از یکدیگر و به خصوص از کادر سلامت اصولی است که تا پایان کرونا باید به نحو شایسته استمرار یابد.

ربیعی تاکید کرد: نکته دیگری را هم لازم است خدمت مردم بگویم و آن اینکه اگر دچار بیماری دیگری به جز کرونا هستند، نگران نباشند و با خیال راحت به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنند و مطمئن باشند که تمهیداتی اتخاذ شده است که کرونا آنها را تهدید نمی‌کند.

وی گفت: مردم مطمئن باشند کادر بهداشت و درمان ما، مراکز کووید ۱۹ را از مراکز خدمات برای سایر بیماری‌ها جدا کرده‌اند. در واقع در بیمارستان‌ها، مسیرهای کرونا و بقیه بیماری‌ها جدا از هم هستند. بنابراین هر کسی که به هر بیماری دچار است، با خیال راحت برای درمان مشکلش راحت مراجعه کند و پیگیر درمان بیماری اش باشد. ما نباید شاهد افزایش مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های دیگر بخصوص بیماری‌های زمینه‌ای باشیم.

این مقام مسوول در ادامه با تبریک ولادت حضرت عیسی (ع)، گفت: پیشاپیش در نهایت مسرت میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) بشارت دهنده توحید، صلح، مدارا و نوع دوستی و منادی رهایی انسان از اسارت نفس را خدمت همه مسیحیان جهان و مسحیان کشورمان تبریک می‌گوییم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ایران در همه قرون تمدنی و اسلامی خود همواره کانون همزیستی مسلمانان و مسحیان و همه موحدین و یکتاپرستان وهمه پیروان ادیان ابراهیمی بوده است. فراخوان سازمان مللی ایران برای جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری تکیه بر ارزش‌های عموم بشری دارد که پیامبران بزرگ نخستین منادی آن بودند.

رهبر انقلاب اجازه برداشت از منابع صندوق توسعه برای مصارف بودجه ۱۴۰۰ را ندادند

ربیعی در خصوص برخی انتقادات به بودجه ۱۴۰۰ و برنامه دولت برای اصلاحات آن گفت: امام خامنه‌ای در پاسخ به نامه رئیس‌ جمهور فرمودند که سهم صندوق توسعه ملی مازاد بر فروش یک میلیون بشکه نفت همان ۳۸ درصد قانون باشد. ولی یک میلیون بشکه این سهم با ۲۹ درصد محاسبه می‌شود.

وی افزود: تسهیلات سررسید شده صندوق از محل سهم دولت از مازاد مذکور پرداخت می‌شود و نیز تبصره چهار از بودجه عمومی تامین خواهد شد. همین طور رهبر انقلاب برداشت از منابع صندوق برای مصارف بودجه ۱۴۰۰ را مجاز ندانستند.

سخنگوی دولت گفت: با این نظر ناترازی و کسری بودجه منابع نسبت به مصارف به میزان ۹۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. دولت برای جبران ناترازی بودجه مجموعه اقداماتی شامل کاهش هزینه‌ها، افزایش سهم مالیات و فروش اوراق و سهام دنبال خواهد کرد. بنابر تصمیم ستاد اقتصادی کاهش هزینه‌های دولت شامل افزایش حقوق در نظر گرفته برای سال آینده و برنامه‌های حمایت معیشتی نخواهد بود.

سند ۲۰۳۰ جایگاهی در برنامه‌های آموزش و پرورش ندارد

ربیعی در پاسخ به ادعایی در خصوص در نظر گرفتن اعتبار برای اجرای سند ۲۰۳۰ در بودجه سال آینده، گفت: متاسفانه عده‌ای این روزها بدون هیچ سوال و مذاکره‌ای براساس یک برداشت، اقدام به قضاوت عجولانه می‌کنند و در این مورد هم یک برداشت اشتباه صورت گرفته است. بودجه شامل یک ماده واحد با پنج جلد پیوست جداول کلان است که در هیچ جای این پنج جلد پیوستی بحثی از ۲۰۳۰ نشده است. اصل بودجه هم همین لایحه و پنج جلد پیوستی است.

وی افزود: به لحاظ ایجاد شفافیت و آگاهی نمایندگان مجلس، ۱۰ جلد از مطالعات پیرامون قانون برنامه ششم توسعه صرفا جهت اطلاع نه اثرگذاری در بودجه ارسال شده است که بند مورد استناد، در پیوست‌هایی است که شامل سوابق بوده است که این سوابق هم مربوط به مطالبه از سال ۹۵ به بعد بوده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اساسا سند ۲۰۳۰ هیچ جایگاهی در برنامه‌ها و اقدامات وزارت آموزش و پرورش ندارد و با وجود سند بنیادین آموزش و پرورش کلیه برنامه‌ها و اقدامات آموزش و پرورش بر مبنای سند بنیادین انجام می‌شود. وزارت آموزش و پرورش سند ۲۰۳۰ را مغایر با اهداف، آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی مورد پذیرش سند تحول بنیادین می‌داند و خود را متعهد می‌داند که در هیچ سطحی از آموزش و پرورش برنامه و اقدامی براساس آن انجام نشود.

ربیعی گفت: تاکید می‌کنم اساسا دولت موضوعی به نام سند ۲۰۳۰ را به رسمیت نمی‌شناسد و اختصاص بودجه برای اجرایی کردن، پیگیری یا هر آنچه مربوط به ۲۰۳۰ باشد را تکذیب می‌کنم. تعجب می‌کنم که یکی از اقایان مصاحبه کرده بود که ردیف ۲۰۳۰ را از بودجه حذف می‌کنیم و متاسفانه و اساسا نگاهی به بودجه نکرده است. این ردیف کجاست که می خواهید حذف کنید؟ چه خوب است قبل از هر گونه ایجاد ذهنیت در افکار عمومی یک سوال یا تماس با سازمان برنامه و بودجه صورت می‌گرفت.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار