نقد سینماحقیقت ـ12/

مراسم «چمر سرباز» برای «آقای ژنرال»

دو فیلم «چمر سرباز» و «آقای ژنرال» از آثار اکران شده در سینما حقیقت است که از دو منظر متفاوت به شخصیت جهانی سردار شهید سلیمانی نزدیک می‌شود.
کد خبر: ۴۳۲۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰ - 23December 2020

مراسم «چمری سرباز» برای «آقای ژنرال»گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ سردار شهید سلیمانی از معدود افرادی است که از مرز تاریخ گذشته و به اسطوره‌ای نامیرا تبدیل شده است. به همین دلیل شخصیت این شهید ابعاد بسیاری دارد که می‌تواند سوژه آثار مستند و داستانی متعددی شود. در جشنواره سینماحقیقت آثاری اکران شدند که به نحوی به شخصیت سردار سلیمانی زندیک شدند. «چمر سرباز» به کارگردانی «قدرت باقری» و «آقای ژنرال» به کارگردانی «سید احسان اصغرزاده» آثاری بودند که سردار سلیمانی را از زوایای مختلف به بیننده شناسانده‌اند.

سوگ سلیمانی

فیلم «چمر سرباز» روایت تلاش مردم ایلام برای برگزاری مراسمی سنتی به نام «چمر» است، مراسمی که مردم کرد زبان برای جوانان، بزرگان قوم و قهرمانان میهن برگزار می‌کنند. «چمر سرباز» سوگواری پر از رمز و نشانه برای سردار سلیمانی است که همه مردم شهر ایلام در ان شرکت کردند و به این طریق دین خود را نسبت به سردار سلیمانی ادا کردند.

«چمر سرباز» به تاثیر سردار شهید سلیمانی در دل آحاد مردم پرداخته است، این مراسم در واقع از سوی مردم برگزار شده و نهادها و سازمان‌های دولتی دراجرای آن دخالتی نداشتند و مسئولان آنها تنها مدعوین مراسم «چمری» بودند. بدون شک این گونه آثار که ارتباط قلبی مردم کوچه بازار با سردار سلیمانی را به تصویر می‌کشد به معرفی وجه بارز این شهید کمک می‌کند، سرداری که بیشتر مردمی بودن برایش اهمیت داشت و نه سردار بودن. بخصوص اینکه ارتباط قلبی مردم با شهید سلیمانی رنگ و بوی سیاست و حزب‌گرایی به خود نگرفته و به همین دلیل نمی‌تواند مورد بهره‌برادی سیاسی دشمنان قرار بگیرد. از این جهت «چمری سرباز» فارغ از همه نقاط مثبت و منفی آن اثر قابل احترامی است.

سرداری فراتر از ژنرال

«آقای ژنرال» به کارگردانی «سید احسان اصغرزاده» وجه دیگری از شخصیت سردار سلیمانی را به نمایش می‌گذارد، اگر در «چمری سرباز» سلیمانی مردمی را دیدیم که در قلب پیر و جوان نفوذ کرده است، در «آقای ژنرال» با سرداری مواجه هستیم که همه ژنرال‌ها و مردان نظامی دنیا را به حیرت واداشته است، سردار سلیمانی از منظر نظامیان جهان فرماندهی است که در قلب میدان نبرد می‌جنگد در حالی که سربازنش پشت سر او پیش می‌روند.

«آقای ژنرال» به خوبی توانسته وجه حماسی بودن شمایل سلیمانی را در معرض نمایش بگذارد، هر چند این اثر در مقابل آنچه شخصیت سلیمانی هست بسیار اندک است اما همین قدم کوچک اما موثر کافی است تا مدیران فرهنگی و سیاست‌گذران سینمایی کشور بدانند تا چه میزان از کانون استراتژی پرت هستند. تغافل در این دایره به بهانه مصلحت و حتی محدود کردن خود به کارهای سفارشی و فرمایشی قبل از آنکه ظلمی در حق سردار سلیمانی باشد خیانت به مردم و نسلی است که به اهستگی در حال ورود به جامعه هستند و قرار است از آرمان‌های انقلاب صیانت کنند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار