مروری بر زندگی‌نامه شهدای 9 دی تربت حیدریه

طلایه‌دارانی که در وزیدن نسیم انقلاب پیشقدم شدند

شهرستان تربت حیدریه در 9 دی سال 1357 با رهبری علما و بزرگان شهر و حضور در صحنه امت حزب الله و تقدیم 10شهید توانست 43 روز قبل از پیروزی انقلاب، با سرنگونی مجسمه پهلوی و بیرون راندن ایادی رژیم منحوس شاهنشاهی از شهر زمام امور را بدست گرفته و افتخاری دیگر برای مردم این خطه رقم بزنند.
کد خبر: ۴۳۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸ - 29December 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تربت حیدریه، برای مردم شهرستان تربت حیدریه سالروز نهم دی از دو جهت حائز اهمیت است که اولین آن پیروزی انقلاب در این شهرستان 43 روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، یعنی9 دی‌ماه 57 و دوم حماسه بیادماندنی در 9 دیماه 88 که همگام با خروش ملت قهرمان ایران رقم خورد.

شهرستان تربت حیدریه در 9 دی سال 1357 با رهبری علما و بزرگان شهر و حضور در صحنه امت حزب الله توانست 43 روز قبل از پیروزی انقلاب، با سرنگونی مجسمه پهلوی و بیرون راندن ایادی رژیم منحوس شاهنشاهی از شهر زمام امور را بدست گرفته و افتخاری دیگر برای مردم این خطه رقم بزنند.

به مناسبت فرارسیدن حماسه بیادماندنی مردم تربت حیدریه در 9 دی 1357 نگاهی گذرا به زندگی‌نامه 10 شهید والامقام این حماسه  خواهیم داشت.

همچنین در این قیام انقلابی و بیادماندنی 17 نفر به خیل جانبازان انقلاب اسلامی پیوستند.

شهید حسنعلی پاکروان

حسنعلی پاکروان در سال 1337 در خانواده‌ای مذهبی در تربت حیدریه دیده به جهان گشود. به دلیل علاقه زیاد به کسب علم، پدر او را به مدت 2 سال به مکتب خانه فرستاد و در سن 7 سالگی وارد مدرسه شد. دوره ابتدایی را در مدرسه تمدن سپری و سپس بدلیل فقر مالی ترک تحصیل کرد.

شهید پاکروان همراه پدر جهت اقامه نماز به مسجد می‌رفت. او که در مغازه بزازی پدر مشغول به کار بود در اوقات بیکاری به خواندن کتاب‌های مذهبی و سیاسی می‌پرداخت. وی مدت 6 ماه به جرم پخش اعلامیه‌های امام (ره) زندانی شد و مجددا از فعالیت‌های انقلابی خود دست برنداشت و بخاطر فرار از دست رژیم ساواک به مزار بوری‌آباد واقع در 5 کیلومتری تربت حیدریه پناه برد و با درگیری عوامل رژیم دستگیر و با وساطت آیت الله شیرازی آزاد شد.

سرانجام در روز 9 دی 57 به صف راهپیمایان پیوست تا اولین ضربه کاری را به ریشه پوسیده رژیم طاغوت بزند که در هنگام پائین آوردن مجسمه شاه، مجروح و عاقبت به فیض عظیم شهادت نائل شد.

طلایه‌دارانی که در وزیدن نسیم انقلاب پیشقدم شدند

شهید حسینعلی دلدار تربتی

حسینعلی دلدار در سال 1324 در تربت حیدریه دیده به جهان گشود. در سن 6 سالگی از نعمت پدر محروم شد و با فداکاری مادر  که از راه چرخ زمینی امرار معاش می‌کرد به سن جوانی رسید.

وی که بدلیل وضعیت نامناسب اقتصادی از تحصیل بازمانده بود جدیت در کسب روزی حلال را در پیش گرفت. در سن 22 سالگی ازدواج کرد که حاصل این پیوند مبارک شش فرزند صالح بود.

وی با حرکت‌های مردمی علیه رژیم طاغوت بیکار ننشست و در جهت به ثمر رسیدن انقلاب در تکاپو بود و در این راه مورد تعقیب عوامل ساواک قرار گرفت و پس از انجام مبارزاتی سخت در روز 9 دی 57 در میدان شهدا هنگام سرنگونی مجسمه ننگین شاه به شهدای انقلاب پیوست.

طلایه‌دارانی که در وزیدن نسیم انقلاب پیشقدم شدند

شهید رضا عسکری

رضا عسکری که شرح حال و تشیع هر شهیدی در تربت حیدریه با نام او همراه است به عنوان نخستین شهید انقلاب اسلامی در این شهرستان 71 روز قبل از پیروزی انقلاب در روز شنبه 11 آذر 1357 در درگیری با عوامل رژیم پهلوی به درجه رفیع شهادت نائل آمد‌.

شهید والامقام رضا عسکری در سال 1342متولد شد و از تربیت صحیح در دامان گرم خانواده بهره‌مند شد. ادامه تحصیل شعید عسکری در مقطع راهنمایی همزمان شده بود با اوج گیری مبارزات مردمی علیه حکومت منفور پهلوی، لذا دست از تحصیل کشید و به صف انقلابیون پیوست و با پخش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) مردم را با اندیشه‌های انقلاب اسلامی آشنا می‌کرد. وی سرانجام در راهپیمایی 9 دی 57 شربت شیرین شهادت را نوشید و به دیار معبود شتافت.

طلایه‌دارانی که در وزیدن نسیم انقلاب پیشقدم شدند

شهید علیرضا کارگزار

علیرضا کارگزار در سال 1345متولد شد. او پنجمین فرزند خانواده و پدرش کارمند کارخانه قند تربت حیدریه بود.

وی که در برابر ددمنشی‌های رژیم سفاک طاغوت آرام و قرار نداشت در روز 9 دی 1357، شربت شیرین شهادت را نوشید و در بهشت عسکری تربت حیدریه به خاک سپرده شد.

طلایه‌دارانی که در وزیدن نسیم انقلاب پیشقدم شدند

شهید غلامرضا صابریان

غلامرضا صابریان در سال 1343 در شهر تربت حیدریه به دنیا آمد. به دلیل تقید خانواده صابریان به ارزش‌های اسلامی او را نذر امام هشتم کردند و نام او را رضا بریا او انتخاب کردند.

وی پس از تربیت در دامان پر مهر و محبت والدین دوران ابتدایی را با علاقه فراوان سپری و سال 1355 وارد مقطع راهنمایی شد.

غلامرضا صابریان هنوز 2 سال از راهنمایی را نگذرانده بود که با شکل‌گیری نهضت‌های مردمی علیه حکومت منفور پهلوی، فعالیت‌های انقلابی خود را آغاز کرد و در روز 9 دی 1357 شربت شیرین شهادت را نوشید.

طلایه‌دارانی که در وزیدن نسیم انقلاب پیشقدم شدند

شهید قدرت الله صالحی

قدرت‌الله صالحی در سال 1313 در روستای سرکاریز به دنیا آمد. پایبندی او به اصول دین و انجام فرایض از ویژگی‌های این شهید والامقام بود. وی در 9 دی 1357 در راه تحقق پیروزی انقلاب اسلامی به شهادت رسید.  

طلایه‌دارانی که در وزیدن نسیم انقلاب پیشقدم شدند

شهید مصطفی امامی

مصطفی امامی به عنوان اولین فرزند خانواده، به علوم قرآنی علاقمند بود. وی در سن هفت سالگی کسب علم را آغاز کرد. دوران ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را با موفقیت طی کرد و در انتظار شرکت در کنکور سراسری بود.

این انتظار با اوج‌گیری مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی مصادف شده بود. این شهید والامقام با غیرت انقلابی که داشت احساس مسئولیت کرد و با پخش اعلامیه‌های امام در بین دانش‌آموزان و آحاد مردم حقانیت ولایت و اسلام روشن کرد.

مصطفی امامی سرانجام در 9 دی 1357 به صف راهپیمایان پیوست و با اصابت تیر دژخیمان پهلوی به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

طلایه‌دارانی که در وزیدن نسیم انقلاب پیشقدم شدند

شهید علیرضا شیبانی

علیرضا شیبانی در سال 1345 در روستای نوغاب تربت حیدریه دیده به جهان گشود. دوران ابتدایی را در مدرسه روستا سپری کرد. بدلیل علاقه شدیدی که به مسائل دینی داشت وارد حوزه علمیه قرآنی شد.

وی در اوج مبارزات مردم علیه حکومت پهلوی با حضور فعال در جلسات و ایراد سخنانی برعلیه رژیم منحوس پهلوی مردم را ارشاد می‌کرد بطوریکه چندین مرحله توسط مامورین رژیم طاغوت مورد تعقیب قرار گرفت. او که مصمم به سرنگونی مجسمه ننگین شاه شد سر انجام در 9 دی 1357 بر اثر اصابت گلوله عمال رژیم ششاه به فیض شهادت نائل آمد.

طلایه‌دارانی که در وزیدن نسیم انقلاب پیشقدم شدند

شهید علی‌اکبر خاکشور

علی‌اکبر خاکشور در سال 1322 در خانواده‌ای زحمتکش و مذهبی در روستای بیسقفیزن از توابع شهرستان تربت حیدریه به دنیا آمد.

وی به بدلیل وضع نامناسب اقتصادی از تحصیل بازماند و همپای پدر به کار کشاورزی روی آورد که پس از مدتی وارد کار بنایی شد و از این راه امرار معاش می‌کرد. در سن 20 سالگی ازدواج که حاصل این پیوند مبارک 2 فرزند دختر بود.

شهید خاکشور با اعتقادی راسخ و علاقه به امام خمینی (ره) و انقلاب، با شرکت در محافل مذهبی برای سرنگونی رژیم طاغوت تلاش داشت تا اینکه سرانجام در روز 9 دی ماه 1357 در میدان شهدا تربت حیدریه شربت شیرین شهادت را نوشید.

طلایه‌دارانی که در وزیدن نسیم انقلاب پیشقدم شدند

شهید محمد حسین فخار

طلایه‌دارانی که در وزیدن نسیم انقلاب پیشقدم شدند

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار