وزیر بهداشت: اولین واکسن‌ساز آسیا هستیم

نمکی گفت: اولین واکسن‌ساز آسیا هستیم و به بسیاری از کشور‌ها واکسن صادر کرده‌ایم.
کد خبر: ۴۳۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷ - 29December 2020

امروز برای ملت ایران امیدوارکننده استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، دکتر «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در حاشیه تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا با عرض تسلیت ایام فاطمیه، اظهار داشت: امیدوارم تقارن این ایام و معطر شدن فضای اولین تزریق با نام حضرت زهرا (س) به این راه برکت دهد.

وی با تأکید بر اینکه امروز روز امیدوارکننده‌ای برای ملت ایران است، گفت: امروز پس از ماه‌ها تلاش و طی شدن مراحل مختلف و تست بر روی مدل‌های حیوانی، توانستیم اولین تزریق را روی انسان انجام دهیم.

نمکی افزود: کسی که امروز نخستین تست واکسن کرونا بر روی وی انجام شد، کسی نبود جز دختر دکتر «مخبر» رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره). این موضوع پیامی بود به ملت ایران مبنی بر اینکه ما به آنچه که انجام می‌دهیم، باور داریم و اگر عارضه‌ای دارد با جان و دل خریداریم؛ همچنین خون هیچکداممان را سرخ‌تر از خون ملت نمی‌دانم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: این حرکت از روز نخست با تکیه بر توان ملی و غرور ملی آغاز شد و ما در ٣٠ سال گذشته، برای تولید واکسن تلاش کرده‌ایم.

نمکی با بیان اینکه صد سال است که در منطقه واکسن‌ساز هستیم، افزود: در سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی و قبل از آن هم انستیتو پاستور را داشتیم و همه ما با واکسن‌های ایرانی واکسینه شدیم.

وی ادامه داد: اولین واکسن‌ساز آسیا هستیم و به بسیاری از کشور‌ها واکسن صادر کرده‌ایم. ما در تلاش هستیم که با کمک معاونت علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، واکسن‌های نوینی را به کشور و دنیا عرضه کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در کشور پلتفرم‌های مختلفی را برای تولید واکسن کرونا دنبال کردیم که یکی از آن‌ها امروز نتیجه داد، گفت: از دکتر مخبر و همکارانشان در ستاد و بنیاد برکت که در یک راه پرخطر سرمایه‌گذاری کردند، تشکر می‌کنم.

نمکی خاطرنشان کرد: امیدوارم در آینده نزدیک شاهد فاز بعدی تست انسانی باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تشکر از تلاش‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در ساخت واکسن کرونا گفت: شرکت‌های زیادی در این زمینه فعال هستند و شش شرکت دیگر هم داریم که زیر نظر ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: طی ۱۰ ماه اخیر، دکتر نمکی بیشترین حمایت را از شرکت‌های دانش‌بنیان داشتند؛ این حمایت‌ها در آینده باعث می‌شود تا در حوزه ساخت واکسن جدی‌تر ورود کنیم.

«مینو محرز» عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در ادامه این مراسم گفت: طی چند ماه اخیر دانشمندانمان با فعالیت‌های شبانه‌روزی این کار را انجام دادند.

وی با تأکید بر اینکه جوانان باهوش سرمایه یک کشور هستند، خاطرنشان کرد: از تمام کسانی که این امکانات را در اختیار این جوانان گذاشتند، تشکر می‌کنم.

بر اساس این گزارش، تزریق انسانی واکسن کرونا بر روی سه داوطلب انجام شد که دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و «علی عسگری» معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از جمله این افراد بودند.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار