در آیین روزنمایی از کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» مطرح شد؛

انتشار مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های شهید سلیمانی در «میدان‌های سخت»

حجت‌الاسلام پورمحمدی از آماده‌سازی مجموعه 9 جلدی «فرهنگنامه شهدای مدافع حرم» خبر داد و گفت: کتاب «میدان‌های سخت» که دربردارنده مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های شهید مقاومت سردار قاسم سلیمانی است را آماده انتشار ساخته‌ایم.
کد خبر: ۴۳۴۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱ - 30December 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آئین رونمایی از کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» صبح امروز (چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹) با حضور شفیق دیوب سفیر سوریه در ایران و هیئت همراه، حجت‌الاسلام‌ مصطفی پورمحمدی رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام سید حمید روحانی عضو هیئت امنای این مرکز، دکتر محمدمهدی اسماعیلی رئیس پژوهشکده مطالعات انقلاب اسلامی و ناظر علمی کتاب و دکتر صفاءالدین تبرائیان یکی از مترجمان این کتاب در مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم همچنین سرتیپ ستاد امین حطیط فرمانده سابق دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش لبنان، انیس نقاش عضو سابق سازمان الفتح و از پیشگامان مبارزه با صهیونیسم، حسین مرتضی مدیر اسبق دفتر العالم و پرس‌تی‌وی در دمشق، خانم نجوی رعد مدیر مرکز احیاء نام شهدای حزب‌الله و خانم رغده زهوی مادر شهید کمال‌الدین کیکی از شهدای حزب‌الله به صورت ارتباط تصویری صحبت کردند.

سوریه با حمایت ایران و حزب‌الله لبنان توانست از بحران گذر کند

شفیق دیوب سفیر جمهوری عربی سوریه در تهران در صحبت‌های خود در این نشست با ابراز خرسندی از ترجمه کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» گفت: این کتاب توسط اندیشمندان برجسته عرب و سوری به رشته تحریر در آمده و خانم دکتر نجاح العطار نائب‌رئیس جمهوری عربی سوریه اشراف و نظارت بر روند این کتاب داشتند. این کتاب دوره مهم و حساسی از تاریخ سوریه و کل منطقه را بررسی کرده است. این جنگ یک جنگ ظالمانه و تروریستی برای قتل‌عام، آواره کردن مردم و از بین بردن سوریه در جهت خدمت به اهداف رژیم صهیونیستی و طرف‌های شوم خارجی برای تسلط بر منطقه بود.

سفیر سوریه در تهران با اشاره به حمایت‌های بین‌المللی از گروه‌های تروریستی علیه سوریه گفت: دشمنان ما تروریست‌ها را از بیش از صد کشور جهان بسیج کرده، آموزش داده و با حمایت‌های مالی، لجستیکی و نظامی، به سرزمین سوریه تجاوز کردند. آن‌ها برای حمایت از تروریست‌ها و تقویت روحیه آنان درست زمانی که در آستانه شکست بودند، مستقیماً وارد عمل می‌شدند.

شفیق دیوب نبرد سیاسی و تبلیغاتی علیه سوریه را هم از دیگر محور‌های این جنگ جهانی دانست و گفت: حمایت‌های سیاسی به ویژه در سازمان ملل، شورای امنیت و مجامع بین‌المللی از تروریست‌ها صورت گرفت. دشمنان همچنین بیش از هفتصد شبکه رادیویی، تلویزیونی و ماهواره‌ای را در حمایت از تروریست‌ها و تخریب نهاد‌ها و نماد‌های سوریه به کار گرفتند.

وی با اشاره به ایستادگی دولت و ملت سوریه با یاری متحدان منطقه‌ای، اشاره کرد: کشور سوریه با فداکاری و ایثار مردم و ارتش و حمایت فراوان هم‌پیمانان و متحدان خود و در رأس آن‌ها جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله و محور مقاومت توانست از دوران سخت این بحران گذر کند و بیشتر سرزمین‌های اشغالی را مجدداً آزاد نماید و این راه را تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داد.

سفیر سوریه با اشاره به اهمیت کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» گفت: این کتاب فرصتی برای مردم ایران فراهم خواهد آورد تا از ابعاد جنگ ظالمانه جهانی علیه کشور ما و همچنین حجم ایثارگری‌ها و فداکاری‌های رزمندگان، اطلاع پیدا کنند.

شفیق دیوب با اظهار خشنودی از همزمانی رونمایی این اثر با نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: من مایل هستم در این فرصت قدردانی دولت و ملت سوریه را از این سردار بزرگ، اعلام بدارم؛ کسی که نقش برجسته‌ای در مقابله با تروریسم، نه تنها در سوریه بلکه در عراق، لبنان و فلسطین ایفا کرد. بهترین هدیه‌ای که می‌توان به روح پرفتوح شهید سلیمانی و یاران شهیدش تقدیم کرد، تحکیم‌بخشی روابط دو کشور برادر است. ایشان فقط متعلق به مردم ایران نیست، بلکه ملت سوریه نیز به ایشان افتخار می‌کنند، چرا که خون‌های مطهر جوانان دو کشور در هم آمیخته شده است.

سفیر سوریه در تهران با ابراز امیدواری نسبت به تداوم همکاری‌های فرهنگی و پژوهشی ایران و سوریه و تقدیر از مسئولان مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مترجمان این اثر گفت: امیدوارم ترجمه این کتاب پایان کار نباشد، بلکه آغازی برای ادامه همکاری‌ها و ترجمه کتاب‌های برجسته دیگر در زمینه‌های مختلف باشد؛ زیرا این کار در گسترش فرهنگ ایثار و مقاومت موثر خواهد بود.

بشار اسد در تاریخ پرشکوه امت اسلام برای خود جایگاه بلندی ثبت کرد

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس محترم هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این نشست، با اشاره به همزمانی این مراسم با سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: این روز‌ها همزمان است با سالگرد شهادت شهید بزرگ مقاومت، سردار بزرگ امت اسلام، سپهبد قاسم سلیمانی که به روح بلندش درود می‌فرستیم. به شهدای عزیز و بزرگوار مقاومت، شهدای ملت بزرگ سوریه، شهدای ملت شریف لبنان، شهدای عزیز مردم ایران، و همه ملت‌های اسلامی که در راه دفاع از سرزمین و امت اسلامی جان خود را فدا کردند، درود و سلام می‌فرستیم.

رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تمجید از ایستادگی دولت و ملت سوریه در برابر جنگ‌طلبان غربی ادامه داد: باید به ملت عزیز سوریه برای این مقاومت، ایستادگی، ایثار و هوشمندی تبریک بگوییم. همچنین به نیرو‌های مسلح سوریه، نیروی مقاومت مردمی این کشور و به خصوص رئیس جمهور محترم سوریه که نماد ایستادگی و مقاومت در دهه اخیر بودند تبریک بگوییم؛ ایشان واقعاً در تاریخ پرشکوه امت اسلامی، برای خود جایگاه بلندی ثبت کردند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به آیات قرآن کریم، نمونه‌هایی از عداوت‌های دشمنانِ امت اسلام در طول تاریخ را برشمرد و گفت: واقعیت این است که دشمنان امت اسلامی هیچ وقت از ما راضی نخواهند بود. قرآن می‌فرماید: وَلَن تَرضی عَنکَ الیَهودُ وَلَا النَّصاری حَتّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم قُل إِنَّ هُدَی اللَّهِ هُوَ الهُدی وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ العِلمِ ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِیٍّ وَلا نَصیرٍ. اگر ما می‌خواهیم نصرت الهی برای ما رقم بخورد، باید تبعیت از کفار و دشمنان اسلام را رها کنیم و در مقابل توسعه‌طلبی‌ها و تجاوزات آن‌ها با قدرت بایستیم.

رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی با انتقاد از بی‌عملی و خیانت برخی سران کشور‌های عربی در برابر دشمنان بیان داشت: ما خوشحالیم که ملت‌های مسلمان سوریه، لبنان، عراق و یمن این توصیه الهی را به گوش جان خریدند و دستور خداوند را در برابر دشمنان اسلام و انسانیت به خوبی اجرا کردند. ولی تاسف بزرگ ما این است که برخی به‌ظاهر مسلمان، هم‌دست کفر و الحاد و صهیونیست شدند. خداوند وقتی قرآن را به زبان عربی نازل کرد، فرمود: إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ. یا در جای دیگری فرمود: إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ؛ یا فرمود: کِتَابٌ فُصِّلَتْ آیَاتُهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لِّقَوْمٍ یَعْلَمُونَ خداوند قرآن را به زبان عربی آورد تا انسان‌ها، اهل دانش و فرهنگ و فرهیختگی شوند و انسانیت در اوج عقلانیت و علم به زیور دین هم آراسته شود.

حجت‌الاسلام پورمحمدی ادامه داد:، اما متاسفانه این جماعت به‌ظاهر عرب‌زبان، از این همه جلالت و مکانت عربی هیچ بهره‌ای نبردند و خداوند سبحان در ۱۰ جای قرآن و آیات کریمه‌اش آن‌ها را به خطاب دیگری مخاطب قرار داده است، آنجا که می‌فرماید: الْأَعْرَابُ أَشَدُّ کُفْرًا وَنِفَاقًا و این‌ها کسانی بودند که پیامبر (ص) و مسلمانان را تهدید می‌کردند که شما آینده بدی دارید. واقعیت این است که این‌ها عرب نیستند بلکه اینان اعرابی هستند.

رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به پیروزی‌ها و کامیابی‌های جبهه مقاومت و شکست دشمنان گفت: این سنت تاریخ است؛ کسانی که از حقیقت و علم و تعقل فاصله بگیرند انسان‌های بی‌تمدن و بی‌فرهنگی خواهند بود و هم‌پیمان دشمنان خدا و کفار و یهود خواهند شد. آنان از دشمنان تبعیت می‌کنند و سفارت‌های اسرائیل را در کشورهایشان می‌گشایند و این آلوده شدن هرگز آن‌ها را نجات نخواهد داد. خداوند وعده داده است که اِنّ اللّه یُدافع عن الّذین آمنوا وَمَا النَّصْرُ إِلَّامِنْعِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِالْحَکِیمِ. واقعیت این است که امت اسلامی پیروز است. ما شکست جبهه کفر، استکبار و صهیونیسم و هم‌پیمانان آنان را می‌بینیم و کفر و نفاق بدون تردید آینده‌ای جز شکست و نابودی نخواهند داشت. امیدواریم که به زودی شاهد پیروزی گسترده امت اسلامی باشیم: أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به تولیدات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با موضوع محور مقاومت و شخصیت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: ما در مرکز اسناد انقلاب اسلامی، اثر ۹ جلدی «فرهنگنامه شهدای مدافع حرم» را تهیه کرده‌ایم که ۶ جلد آن به زودی منتشر خواهد شد. همچنین کتاب «میدان‌های سخت» که دربردارنده مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های شهید مقاومت سردار قاسم سلیمانی است را آماده انتشار ساخته‌ایم. دو جلد کتاب مفصل از مصاحبه‌های ده سال گذشته فرمانده و دبیرکل محترم حزب‌الله و سردار مقاومت، سید حسن نصرالله را ترجمه کرده‌ایم که آن هم به زودی منتشر می‌شود. یک مستند شش قسمتی تلویزیونی (سینمایی) نیز در رابطه با شهید سلیمانی آماده شده است که آن هم پخش خواهد شد. علاوه بر این، یک کار هنری در قالب موشن‌کمیک با محتوای سخنان شهید سلیمانی آماده شده است که آن کار هم به زودی منتشر و پخش خواهد شد.

در بخش دیگری از این مراسم، سرتیپ امین حطیط با اشاره به توطئه‌های آمریکا در منطقه گفت: بدون تردید، سوریه دژ محوری مقاومت به شمار می‌آید. آمریکا کوشید نظام این کشور را سرنگون کند و برای این جنگ، توانست هرآنچه را که ذهن آدمی تصور می‌کرد، از باند‌های خطرناک گرفته تا بسیج رسانه‌ای، فشار مالی و روحی و راه‌اندازی جنگ روانی را به کار گیرد. اما سوریه پایداری به خرج داد و در برابر این جنگ جهانی که برنامه‌ریزی، سازماندهی و راهبری آن برعهده ایالات متحده بود استوار باقی ماند.

فرمانده سابق دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش لبنان افزود: آمریکا به‌منظور تحقق نقشه شوم خود، مبادرت به جذب مزدور از بیش از ۱۳۳ کشور نمود. اما سوریه در برابر این دسیسه، تمام‌قد ایستادگی کرد. چرا؟ چون اولاً، در درون نظام سوریه و در میان نیرو‌های مسلح و مردم این کشور، همدلی و اتفاق‌نظر وجود داشت. ثانیاً، اعتمادی که دولتمردان سوریه نسبت به هم‌پیمانان خود در منطقه داشتند، به آن‌ها اطمینانی مضاعف می‌بخشید.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر ارشد مسائل نظامی امنیتی با اشاره به کمک‌های ایران و حزب‌الله به سوریه ادامه داد: نظام سوریه از ایران به‌مثابه کشوری با عمق استراتژیک نیرومند و قدرتی نقش‌آفرین و مهم در منطقه، درخواست یاری‌رسانی مستشاری در جنگ کرد؛ و مثلث ایران، سوریه و حزب‌الله یک جبهه واحد و دژ دفاعی مستحکمی را علیه ائتلاف بین‌المللی حامی تروریسم شکل داد.

امین حطیط نتیجه جنگ را برای آمریکا و همپیمانانش چیزی جز رسوایی ندانست و افزود: بعد از آن‌که تروریست‌ها توانستند بر حدود ۸۰ درصد خاک سوریه سلطه یابند، رهبری این کشور موفق شد اراضی اشغال‌شده را یکی پس از دیگری بازپس‌گیرد به‌طوری‌که امروزه بیش از ۸۵ درصد خاک سوریه در اختیار حاکمیت است. سوریه و همینطور جمهوری اسلامی ایران که پشتیبانی این دفاع مقدس را عهده‌دار گردید، پیروز شدند و محور مقاومت به هدف مهم استراتژیک خود تحقق بخشید. بی‌تردید یکی از مقاصد بزرگ انقلاب اسلامی که شکل‌گیری خاورمیانه‌ای مبتنی بر اراده ملل آن است، عینیت یافت؛ و این درست نقطه مقابل خواست آمریکاست که همانا ایجاد خاورمیانه‌ای با زمامدارانی دست نشانده است.

محمدمهدی اسماعیلی، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و ناظر علمی کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» دیگر سخنران این مراسم بود. وی با ذکر درود و سلام به ارواح طیبه شهدای مقاومت گفت: امروز و در آستانه سالگرد شهادت سردار مقاومت، شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی، کتاب «جنگ جهانی بر ضد سوریه» رونمایی خواهد شد. این کتاب به روح پاک آن شهید بزرگوار تقدیم شده است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار